Abonament RTV
Co do zasady, abonament RTV umożliwia realizację misji mediom publicznym. Opłacanie używania odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych jest obowiązkiem ustawowym. Należy go płacić za każde zarejestrowane urządzenie tego typu.
Rejestracja odbiornika radio-telewizyjnego
Jak zarejestrować telewizor lub odbiornik radiowy? W ciągu 14 dni od momentu wejścia w posiadanie urządzenia należy zgłosić się do urzędu pocztowego. Można to zrobić również bez wychodzenia z domu, za pośrednictwem strony internetowej Poczty Polskiej.
Na dowód, właściciel odbiornika powinien przechowywać dwa potwierdzenia:
- wniosek o rejestrację odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych albo zgłoszenie zmiany danych;
- zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownika;
Abonament RTV - jak płacić?
Opłaty abonamentowe należy wnieść do 25. dnia miesiąca okresu rozliczeniowego. Gdzie dokonać wpłaty? We wszystkich placówkach pocztowych lub na stronie internetowej Poczty Polskiej (bez dodatkowych kosztów).
Numer rachunku do wpłat zawiera indywidualny numer identyfikacyjny abonamenta. Osoby fizyczne uiszczają tylko jedną opłatę - radiową, telewizyjną lub radiowo-telewizyjną. Niezależnie od liczby używanych urządzeń w gospodarstwie domowym czy w samochodzie.
Zwolnione z płacenia abonamentu są osoby:
- powyżej 75. roku życia;
- posiadające I grupę inwalidzką;
- będące inwalidami wojennymi lub wojskowymi;
- powyżej 60 roku życia, które mają prawo do emerytury o wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia;
Ile wynosi opłata za abonament RTV?
Od 1 stycznia 2017 roku opłata za radiodobiornik wynosi 7 zł miesięcznie, a za używanie radia i telewizora - 22,70 zł.
Abonament można też zapłacić z góry za dowolną liczbę miesięcy. Przy uregulowaniu należności za cały rok można dostać 10 proc. rabatu.
Zmiany w abonamencie radiowo-telewizyjnym
Zmiany w ustawie abonamentowej to propozycja rządu, który chce doprowadzić do lepszej ściągalności opłat za użytkowanie odbiorników. Mają w tym pomóc sieci kablowe i platformy cyfrowe. Będą musiały przekazywać Poczcie Polskiej dane swoich klientów.
Komentarze