Agora widzi pierwsze sygnały stabilizacji na rynku reklamy (opis)

12.08. Warszawa (PAP) - Agora widzi pierwsze sygnały stabilizacji na rynku reklamowym, które nie zostały zahamowane przez tygodniowy okres braku reklam w części mediów w II kw. W...

12.08. Warszawa (PAP) - Agora widzi pierwsze sygnały stabilizacji na rynku reklamowym, które nie zostały zahamowane przez tygodniowy okres braku reklam w części mediów w II kw. W pierwszym półroczu 2010 roku wydatki reklamowe wzrosły r/r o 3,5 proc. do 3,7 mld zł - podała spółka w raporcie kwartalnym.

W I PÓŁROCZU 2010 R. RYNEK REKLAMY WZRÓSŁ O 3,5 PROC.

Według szacunków Agory w pierwszym półroczu 2010 wydatki reklamowe wyniosły 3,7 mld zł tj. o 3,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2009 roku.

Największymi beneficjentami wzrostu na rynku reklamy były internet i telewizja, w których reklamodawcy wydali rdr więcej o odpowiednio 23,1 proc. i 8,5 proc.

Pozostałe media nadal doświadczały zmniejszenia wydatków na reklamę.

Największe ograniczenia wydatków na reklamę miały miejsce w dziennikach (spadek o 12,4 proc.). Wydatki reklamodawców w czasopismach zmniejszyły się o 6,4 proc., natomiast w radio o 6,8 proc. Reklama zewnętrzna zanotowała spadek wydatków na reklamę o 5,4 proc.

"Wzrost wartości wydatków na reklamę o 7,6 proc. w drugim kwartale 2010 r., pozwolił na umocnienie rynku reklamowego w całym pierwszym półroczu 2010 r. (wzrost o 3,5 proc.). W pierwszym półroczu 2010 r., jedynie internet oraz telewizja zanotowały wzrost wydatków na reklamę (odpowiednio o 23,1 proc. oraz o 8,5 proc.). Dynamika spadku wydatków na reklamę w dziennikach wyniosła 12,4 proc. Wydatki na reklamę w radio spadły o 6,8 proc., w czasopismach o 6,4 proc., natomiast wydatki na reklamę zewnętrzną zmniejszyły się o 5,4 proc." - napisano.

"Wydaje się, że tygodniowy okres braku emisji i publikacji reklam w części mediów, w drugim kwartale 2010 r., nie zahamował pierwszych sygnałów stabilizacji na całym rynku reklamy. Kondycja rynku reklamy w kolejnych kwartałach 2010 r. zależy w istotnej mierze od stanu polskiej gospodarki, w szczególności poziomu inwestycji przedsiębiorstw, skali napływu środków z Unii Europejskiej oraz poziomu konsumpcji indywidualnej. Na kształt rynku w kolejnych kwartałach 2010 r. wpływ będzie miała również sytuacja makroekonomiczna Europy oraz zmiany strukturalne w mediach i procesy konsolidacyjne na rynku reklamy" - dodano.

W II KW. 2010 R. RYNEK REKLAMY WZRÓSŁ O 7,6 PROC.

Według szacunków Agory, w samym drugim kwartale 2010 r. wartość rynku reklamy wyniosła około 2,05 mld zł, tj. o 7,6 proc. więcej niż w drugim kwartale 2009 r.

Dodatnią dynamikę odnotował internet oraz telewizja (wzrost o 13,8 proc.). Wzrost wydatków na reklamę w internecie o 27,4 proc. wynikał z wyższych wydatków na reklamę w wyszukiwarkach (wzrost o 29 proc.) oraz z wyższych wydatków na reklamę graficzną (display) i e-mail marketing, które zanotowały wzrost o 28 proc. w porównaniu z drugim kwartałem 2009 r.

W okresie kwiecień - czerwiec 2010 r. reklamodawcy wydali na reklamę zewnętrzną około 175 mln zł, co oznacza, że wartość wydatków na reklamę zewnętrzną spadła o 1,0 proc. w stosunku do drugiego kwartału 2009 r.

W drugim kwartale 2010 r. dynamika spadku wydatków na reklamę w dziennikach była mniej dotkliwa niż w pierwszym kwartale 2010 r. i wyniosła 9,0 proc.

W drugim kwartale 2010 r. mniejszą dynamikę spadku wydatków na reklamę, zanotowały czasopisma i radio, na które reklamodawcy wydali odpowiednio o 5,9 proc. i o 4,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 r.(PAP)

bas/ epo/ ana/

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Wyłudzał pluszowe nagrody. 71 zarzutów oszustwa dla 41-latka
Wyłudzał pluszowe nagrody. 71 zarzutów oszustwa dla 41-latka
Rekordowo tanie mleko w dyskoncie. Skąd taka cena?
Rekordowo tanie mleko w dyskoncie. Skąd taka cena?
Ukraińska szajka rozbita przez służby. Zatrzymania w dwóch miastach
Ukraińska szajka rozbita przez służby. Zatrzymania w dwóch miastach
Nakradła perfum za kilka tysięcy. Z regału zabrała osiem flakonów
Nakradła perfum za kilka tysięcy. Z regału zabrała osiem flakonów
Próg bogactwa w Polsce. Tyle musisz zarabiać
Próg bogactwa w Polsce. Tyle musisz zarabiać
1893,41 zł miesięcznie po 56. roku życia. Komu należą się pieniądze?
1893,41 zł miesięcznie po 56. roku życia. Komu należą się pieniądze?
Podatki w górę ponad 40 proc. Mieszkańcy rozgoryczeni decyzją radnych
Podatki w górę ponad 40 proc. Mieszkańcy rozgoryczeni decyzją radnych
Wiejskie szkoły do likwidacji? Mieszkańcy protestują
Wiejskie szkoły do likwidacji? Mieszkańcy protestują
Oddają pomidory za co łaska. "Można rwać, ile się chce"
Oddają pomidory za co łaska. "Można rwać, ile się chce"
Kartonami przechytrzyli system kaucyjny. Mamy komentarz producenta
Kartonami przechytrzyli system kaucyjny. Mamy komentarz producenta
Gigant zamknął cztery hale w Polsce. Podaje powody
Gigant zamknął cztery hale w Polsce. Podaje powody
Chce przejść na emeryturę w wieku 40 lat. Mówi, ile trzeba zarabiać
Chce przejść na emeryturę w wieku 40 lat. Mówi, ile trzeba zarabiać