Almunia zapowiada obostrzenia w pomocy państwa dla lotnisk regionalnych
Powinniśmy unikać duplikowania się nierentownych lotnisk regionalnych - powiedział w środę komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia. KE rozpoczęła w środę konsultacje ws. nowych, surowszych zasad pomocy państwa dla lotnisk regionalnych.
03.07.2013 | aktual.: 04.07.2013 08:48
Almunia argumentował, że zmiana wytycznych dla państw UE, jeśli chodzi o pomoc dla lotnisk i przewoźników, jest konieczna ze względu na zmiany rynkowe w tym sektorze.
- Gdy patrzymy na infrastrukturę lotniczą, tu także zaszły poważne zmiany. Po pierwsze powstało wiele regionalnych lotnisk w UE. Chociaż są one ważne dla dostępności w niektórych z naszych regionów, zwłaszcza na wyspach, są one czasem usytuowane w bliskiej odległości od siebie i infrastruktura jest nieużywana, lub używana w niewystarczającym stopniu - wskazał komisarz w środę podczas konferencji prasowej w Brukseli.
Tłumaczył, że publiczne pieniądze nie mogą być przeznaczane na tworzenie niewykorzystywanych przez pasażerów lotnisk i infrastruktury. Nowe zasady, które Almunia poddał w środę pod konsultacje, przewidują, że pomoc dla lotnisk regionalnych nadal będzie możliwa, ale gdy zajdzie "rzeczywista potrzeba transportowa" uruchomienia takiego lotniska.
Oceniając, czy zaszła taka potrzeba, Komisja Europejska będzie brać pod uwagę, czy w regionie jest już jakieś lotnisko i jakie są połączenia kolejowe do najbliższego lotniska. - Komisja będzie też analizować, czy są perspektywy na to, by infrastruktura odpowiadała na średniookresowy popyt ze strony linii lotniczych, pasażerów i innych przewoźników - czytamy w informacji KE.
Do tego określona zostanie maksymalna pomocy w odniesieniu do wielkości lotniska; ma być ona większa dla małych lotnisk.
Żeby jednak małe, regionalne porty miały czas na dostosowanie się do nowych warunków, w okresie przejściowym, przez pierwsze 10 lat, możliwe będzie nadal subsydiowanie działalności operacyjnej tych portów.
Almunia zaznaczył też, że pomoc państwa nie powinna być udzielana liniom lotniczym na uruchamianie połączeń, które i tak by powstały z pieniędzy prywatnych. - Propozycja utrzymuje możliwość udzielania pomocy liniom lotniczym na uruchomienie nowych połączeń, ale pod restrykcyjnymi warunkami. Taka pomoc może być potrzebna, by uruchomić nową trasę na określony czas - wyjaśnił komisarz.
Almunia wyraził nadzieję, że rozpoczęte w środę konsultacje w sprawie nowych zasad udzielania pomocy państwa w sektorze lotniczym zakończą się przyjęciem nowych wytycznych przez KE na początku przyszłego roku.
W Polsce jest kilkanaście czynnych i powstających bądź modernizowanych regionalnych portów lotniczych. Wśród tych działających są lotniska w Krakowie, Gdańsku, Szczecinie, Zielonej Górze, Łodzi, Katowicach, Bydgoszczy, Rzeszowie, Poznaniu, Lublinie i we Wrocławiu. Ma powstać lotnisko w Gdyni. Niektóre z polskich portów regionalnych odnotowują znacznie mniejszy ruch pasażerski od tych najbardziej popularnych jak Kraków, Gdańsk, czy Katowice.
Z Brukseli Julita Żylińska