Bakaliowa uczta

Wprawdzie coraz częściej Polacy sięgają po bakalie jako substytut tradycyjnej przekąski, ale szczyt ich sprzedaży wciąż przypada na okresy przedświąteczne.

Zalecana dzienna dawka to 7 orzechów
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Bakalie to szeroka kategoria, której zakres ze względu na jej specyfikę trudno jednoznacznie skwalifikować. Najczęściej stosowanym jednak przez producentów podziałem jest rozbicie na orzechy, owoce suszone i kandyzowane, pestki i ziarna oraz masy do ciast: krówkowe i makowe. - Głównym składnikiem mas makowych, które były pionierami tej podkategorii, są właśnie bakalie. Ponadto masy do ciast występują w ofercie przede wszystkim firm typowo bakaliowych, a ich prze-znaczenie jest zbieżne z najbardziej popularnym, tradycyjnym postrzeganiem bakalii jako składni-ka świątecznych wypieków - objaśnia Grzegorz Sobociński, kierownik biura zarządu i marketingu Helio.

O wyższości świąt Bożego Narodzenia

Helio jest niekwestionowanym liderem masy do ciasta, gdzie ma ponad połowę rynku. W kategorii bakalii wyprzedza go Bakalland, który od lat jest rynkowym liderem. O rynek wart ponad 0,5 mld zł rocznie walczą jeszcze VOG (marka Kresto), Makar (głównie owoce kandyzowane i suszone), Intersnack (orzeszki Felix), Atlanta (marka Bakal) oraz kilkudziesięciu graczy o regionalnym lub lokalnym zasięgu.

Dwa okresy przedświąteczne - przed Wielkanocą i Bożym Narodzeniem - to dla nich czas prosperity, gdy popyt na ich produkty rośnie nawet o kilkaset procent. Bo przecież migdały, orzechy włoskie i laskowe, śliwki suszone, figi, rodzynki czy mak to od pokoleń składnik wielu tradycyjnych świątecznych potraw i ciast. Nie tylko dzieci zniecierpliwione wyczekiwaniem na gwiazdkowe prezenty są przekonane o wyższości świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą. Producenci mają prawo sądzić podobnie. - Helio aż połowę rocznych przychodów ze sprzedaży realizuje od października do grudnia, a ok. 25 proc. w okresie wielkanocnym - informuje Grzegorz Sobociński z Helio.­

Jak twierdzi Adam Dypczyński, key account manager w VOG Polska, o ile na wiosnę najlepiej sprzedają się głównie migdały i mieszanki keksowe, późną jesienią konsumenci korzystają z większej palety produktów. Na liście ze świątecznymi sprawunkami znajdują się z reguły: rodzynki, mak, śliwki suszone, morele suszone, wiórki kokosowe oraz orzechy włoskie i laskowe. - Większą grudniową sezonowość ma mak i masa makowa, gdyż makowiec jest typowym ciastem bożonarodzeniowym, trochę mniej popularnym na Wielkanoc - dodaje Milena Wysokińska, marketing and R&D manager z Bakallandu. Przypomina, że mak używany jest też do przyrządzania kutii, popularnego na wschodzie Polski dania wigilijnego, i klusek z makiem, popularnych na Śląsku. Jedynie listopadowym i grudniowym produktem jest mieszanka kompotowa, z której gotuje się tradycyjny wigilijny kompot z suszu.

Lepsze mniejsze opakowania

- Spożycie bakalii w okresie Bożego Narodzenia jest na tyle duże, że klienci najchętniej sięgali po opakowania większe, 500-g, a nawet 1000-g, gdzie cena za jeden kilogram jest dużo korzystniejsza. Jednak wzrost cen bakalii o 15-25 proc., jaki obserwowaliśmy w 2012 r., skłania konsumentów do częstszego sięgania po gramatury mniejsze - twierdzi Adam Dypczyński z VOG Polska. Według nie-go widać to wyraźnie po zmieniającej się strukturze zamówień. - Aż 70 proc. z nich dotyczy bakalii w mniejszych opakowaniach, jedynie 30 proc. w tych większych. Jeszcze dwa lata temu te proporcje były odwrotne.

Zdaniem Grzegorza Sobocińskiego z Helio ten trend ma jeszcze jedną przyczynę. - Detalista w czasie spowolnienia woli nie zamrażać w towarze gotówki, a zbiorcze opakowania z dużymi pacz-kami bakalii więcej kosztują niż te z małymi - zauważa. Te uwagi dotyczą większych placówek, bo w kanale tradycyjnym, gdzie dominują sklepy o powierzchni do 100 mkw., zawsze najlepiej rotowały małe paczki po 100 i 200 g.

Zmiana trendu może wydaje się szansą na zwiększenie udziału w rynku kosztem supermarketów, ale Grzegorz Sobociński w to akurat wątpi. - Nasze dane wskazują, że sprzedaż małych opakowań rośnie w obydwu kanałach - tradycyjnym i nowoczesnym - mówi. Jego zdaniem za mniejszymi opakowaniami przemawia trend prozdrowotny, który powoduje, że coraz więcej konsumentów zamiast po tuczące chipsy lub batony sięga po torebkę z bakaliami lub snacki, które zmieszczą się w kieszeni spodni lub w torebce. Helio, wychodząc temu trendowi naprzeciw, wypuścił we wrześniu serię orzeszków Helio Snack (słonecznik w łupinach i prażony, orzeszki ziemne) 45 i 100 g. Jeszcze w tym roku w tej linii chce wprowadzić sześć kolejnych produktów.

Strategicznym produktem Helio na nadchodzące święta pozostają masy makowe. Tu Helio też proponuje nowość, którą jest masa krówkowa o smaku advocata. - Specjalnie dla kanału tradycyjnego oferujemy masę makową Helio Premium w charakterystycznej beczułkowatej puszce. W mniejszych placówkach doskonale sprawdzają się również masa makowa Helio w puszce 850 g czy doypackach - zachęca Grzegorz Sobociński. Z grona produktów cieszących się od lat najwyższą popularnością w okresie przedświątecznym wymienia bakalie marki Helio Słoneczne Owoce, w tym w szczególności rodzynki, mieszanki owoców suszonych, śliwki suszone, orzechy włoskie, migdały, figi czy żurawinę.

Z kolei Milena Wysokińska z Bakallandu rekomenduje detalistom eksponowanie na półce przynajmniej siedmiu podstawowych bakalii sprzedawanych pod firmowym brandem: rodzynek, moreli, śliwki, żurawiny, migdałów, orzechów włoskich i laskowych oraz dwóch mas: makowej i krówkowej. - Jeśli powierzchnia sklepu na to pozwala, warto rozszerzyć ofertę o mieszankę kompotową, wiórki kokosowe, figi, skórkę pomarańczową i mieszankę keksową - dodaje.

VOG Polska liczy na zabieganych i raczej zamożnych konsumentów, którzy nie mają cierpliwości do samodzielnego mielenia maku i siekania orzechów i wolą więcej zapłacić, by pozbyć się tego problemu.

- Szanując czas klientów, jak co roku promujemy bakalie tarte i mielone pod marką BackMit, a w szczególności nasz mak mielony w opakowaniach 200 i 1000 g - mówi Adam Dypczyński z VOG Polska.

Paweł Wrabec

Wybrane dla Ciebie
Masz taką popielniczkę w domu? Dziś jest warta krocie
Masz taką popielniczkę w domu? Dziś jest warta krocie
Rachunek za lampki świąteczne. Tyle kosztują 24 godziny świecenia
Rachunek za lampki świąteczne. Tyle kosztują 24 godziny świecenia
Zatrudniał "na lewo" cudzoziemców. Taką karę dostał
Zatrudniał "na lewo" cudzoziemców. Taką karę dostał
Szukają rąk do pracy. Zarobki do 13 tys. zł miesięcznie
Szukają rąk do pracy. Zarobki do 13 tys. zł miesięcznie
L4 zamiast urlopu. Tak Polacy kombinują w święta i sylwestra
L4 zamiast urlopu. Tak Polacy kombinują w święta i sylwestra
Podróbki kawy zalewają Polskę. To oszuści wsypują do opakowania
Podróbki kawy zalewają Polskę. To oszuści wsypują do opakowania
Nietypowe oferta sprzedaży. "Przygotowywane w wigilijny wieczór"
Nietypowe oferta sprzedaży. "Przygotowywane w wigilijny wieczór"
Kazali im pracować w święta. Aptekarze poszli do sądu. Oto wyrok
Kazali im pracować w święta. Aptekarze poszli do sądu. Oto wyrok
Szwedzki gigant kupuje polską firmę. Znają ją wszyscy miłośnicy psów
Szwedzki gigant kupuje polską firmę. Znają ją wszyscy miłośnicy psów
"Zamykamy". Prowadził zakład od 46 lat. Klienci przyjeżdżali z daleka
"Zamykamy". Prowadził zakład od 46 lat. Klienci przyjeżdżali z daleka
Polacy się z niego śmiali. Teraz trudno tam wcisnąć szpilkę
Polacy się z niego śmiali. Teraz trudno tam wcisnąć szpilkę
Nowa atrakcja na Pomorzu. Polacy wejdą tu po raz pierwszy
Nowa atrakcja na Pomorzu. Polacy wejdą tu po raz pierwszy
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀