Chińczycy podbijają świat
Chińczycy są wszędzie; opanowali Afrykę, są już w Ameryce Południowej, atakują Rosję od wschodu, a USA i Kanadę od zachodu. Wchodzą do Europy i coraz więcej firm kupują w Polsce. Mają już polskie łożyska, hutę, samoloty, a niedawno przejęli firmę z USA, która jest właścicielem producenta flagowych wędlin z... Polski. Na Amerykanów padł blady strach, a w Polsce nikt nawet się berlinką nie zadławił.
Zobacz wielkie i głośne inwestycje Chińczyków na całym globie, w tym również w Polsce. Wiedziałeś, że te firmy należą do Państwa Środka?
Chińczycy podbijają świat
Chińczycy są wszędzie; opanowali Afrykę, są już w Ameryce Południowej, atakują Rosję od wschodu, a USA i Kanadę od zachodu. Wchodzą do Europy i coraz więcej firm kupują w Polsce. Mają już polskie łożyska, hutę, samoloty, a niedawno przejęli firmę z USA, która jest właścicielem producenta flagowych wędlin z... Polski. Na Amerykanów padł blady strach, a w Polsce nikt nawet się berlinką nie zadławił.
Zobacz wielkie i głośne inwestycje Chińczyków na całym globie, w tym również w Polsce. Wiedziałeś, że te firmy należą do Państwa Środka?
Morliny i Krakus przechodzą w ręce Chińczyków
Największą transakcją, która miała wpływ na polski rynek, jest bez wątpienia przejęcie przez chiński Shuanghui International Holdings spółki Smithfield Foods. Obydwie firmy to najwięksi producenci wieprzowiny - pierwsza w Chinach, a druga - na świecie.
Przejmowany gigant jest od 1999 roku właścicielem polskiej grupy Animex. Lider polskiego rynku mięsnego jest producentem mięsa wieprzowego oraz drobiowego: indyczego, kurczęcego i gęsiego. Do Animexu należą również takie marki jak Morliny, Morlinki, Berlinki czy Krakus.
HSW w rękach Chińczyków
Również w Polsce Chińczycy bardzo aktywnie poszukują okazji do inwestowania. Jedną z firm, na którą ostrzyli sobie zęby i portfele, jest Huta Stalowa Wola (HSW).
HSW stała się największym polskim producentem maszyn budowlanych. Jednocześnie odpowiada za produkcję takich polskich towarów eksportowych jak samobieżna armatohaubica Krab, transporter minowania narzutowego Kroton oraz najnowszego wyrobu Centrum Produkcji Wojskowej (część HSW): wyrzutni rakiet Langusta.
W 2011 roku w styczniu podpisano w Pekinie wstępne porozumienie w sprawie zakupu cywilnej części HSW przez chiński koncern Guangxi LiuGong Machinery. Ostatecznie trafiła w ręce Chińczyków w 2012 roku.
Kraśnik dla Chińczyków
W maju tego roku Agencja Rozwoju Przemysłu podpisała umowę z chińską firmą Xiangyang Automobile Bearing dotyczącą sprzedaży Fabryki Łożysk Tocznych Kraśnik. Inwestor zadeklarował, że chce zwiększać produkcję.
Chińczycy kupili 89,15 proc. akcji Kraśnika. Właścicielem spółki przejmującej fabrykę na Lubelszczyźnie jest Tri-Ring Group, lider chińskiego sektora maszynowego i samochodowego, plasujący się w gronie 500 największych przedsiębiorstw Państwa Środka.
Agencja Reutera podawała, że przejęcie będzie kosztowało ok. 300 mln zł.
Chińczycy zalewają Polskę
Chińczycy zresztą bardzo mocno inwestują w Polsce od co najmniej kilku lat. W 2011 roku chiński producent naklejek na napoje i produkty żywnościowe Jiaxing Haoneng Packing Co. Ltd zdecydował się ulokować swój oddział w Krakowie. Firma produkuje m.in. dla takich koncernów, jak AB-Inbev, SABMiller, Carlsberg, Heineken, Asia Pacific Brewer Group, Nestle etc.
TPV Technology Limited również postanowiła zainwestować w Polsce. Powołała do życia firmę TPV Displays Polska, zbudowała fabrykę i w 2008 roku w Gorzowie Wielkopolskim w końcu rozpoczęto produkcję telewizorów i monitorów LCD z przeznaczeniem na rynek europejski. Spółka zatrudnia łącznie 3000 osób.
W 2008 r. w Warszawie powstała firma-córka chińskiego giganta Huawei, pełniąca rolę centrum zarządzającego regionami Europy Wschodniej i Środkowej, Europy Południowej i krajów skandynawskich.
Podczas ubiegłorocznej wizyty w Polsce premier Chin Wen Jiabao deklarował, że chińskie firmy są zainteresowane w szczególności inwestycjami w przemysł motoryzacyjny, infrastrukturę, energetykę i telekomunikację.
Volvo - Zhejiang Geely Holding Group Co.
Volvo z pewnością jest jedną z tych marek, które odcisnęły swoje piętno na motoryzacji w XX i XXI wieku. Firma przez wiele lat była wyznacznikiem szwedzkiej solidności i jakości.
Od 1999 roku samochody osobowe produkuje przedsiębiorstwo Volvo Car Corporation należące początkowo do koncernu Ford Motor Company. Prawa do marki Volvo podzielone są po połowie (50/50) pomiędzy obu producentów: Volvo i Ford. W marcu 2010 roku nowym właścicielem Volvo Car Corporation została chińska firma Zhejiang Geely Holding Group Company Limited.
Ford otrzymał za transakcję 1,35 mld euro. Geely chciało kupić Volvo już w 1999 roku i wówczas proponowało za prawa do marki niemal czterokrotnie większą kwotę.
Firma Geely początkowo zajmowała się produkcję lodówek, a z branżą motoryzacyjną związała się dopiero w 1997 roku. Obecnie chińska marka jest największą firmą motoryzacyjną w Azji.
Warto wspomnieć, że Chińczycy ostrzyli sobie zęby na inną znaną szwedzką markę motoryzacyjną - Saaba. Transakcja nie doszła do skutku, gdyż została zablokowana przez ówczesnego właściciela - GM. Ostatecznie Saab trafił pod skrzydła szwedzkiej firmy NEVS.
Lenovo kupuje ThinkPad od IBM
Marka notebooków ThinkPad powstała w 1992 roku pod skrzydłami IBM. Charakterystyczny czarny kolor, minimalistyczny design to jej znaki rozpoznawcze. To jedyny laptop, który uzyskał oficjalny certyfikat i był wykorzystywany na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Od II kwartału 2005 roku ThinkPady produkuje i sprzedaje chińska firma Lenovo, która odkupiła od IBM dział produkcji komputerów osobistych. Wartość transakcji wyniosła 1,75 mld dolarów. W momencie przejęcia Lenovo stało się trzecim największym producentem komputerów PC, zaraz za firmą Dell oraz Hewlett-Packard.
W 2012 roku tylko HP sprzedało więcej komputerów od Lenovo.
Inwestycje chińskie w Wielkiej Brytanii
Chińczycy bardzo mocno inwestują w Wielkiej Brytanii. W maju 2012 r. szanghajskie konsorcjum Bright Food, specjalizujące się w produkcji żywności, zakupiło za 1,7 mld dolarów 60 proc. udziałów brytyjskiej firmy Weetabix, wyrabiającej produkty zbożowe.
W grudniu 2012 r. China Gas Holding wykupił londyńskiego dystrybutora gazu Fortune Oil za sumę 400 mln dolarów.
Chiński holding Dalian Wanda Group (DWG) zakupił za 495 mln dolarów pakiet kontrolny akcji brytyjskiego producenta jachtów - Sunseeker International. Po zakończeniu transakcji właściciel DWG, Wang Jianlin, 128. na liście najbogatszych ludzi świata magazynu "Forbes", ma 91,8 proc. akcji SI. Sprzedaż luksusowych jachtów w Chinach potroiła się w ostatnich trzech latach.
Sunseeker International jest producentem jachtów, które wystąpiły w filmie *o przygodach agenta 007, Jamesa Bonda - *Quantum of Solace. Największy 155-metrowy jacht produkowany przez firmę kosztuje 20 mln funtów.
Chiński desant na Włochy
Chińczycy bardzo mocno zaangażowali się w rynek włoski do tego stopnia, że udało im się przejąć kilka rozpoznawalnych na całym świecie marek.
W 2012 roku producent luksusowych jachtów The Ferretti Group został kupiony przez należący do chińskiego rządu Weichai Holding Group Co., spółkę podlegającą chińskiemu gigantowi Shandong Heavy Industry Co., największemu chińskiemu producentowi maszyn budowlanych.
Inną luksusową marką, która przeszła pod skrzydła chińskiego kapitału, jest wytwarzający luksusowe auta De Tomaso Automobili SpA. Zakupu dokonała chińska grupa inwestycyjna Hotork.
Nie mogło oczywiście zabraknąć przedstawicieli Państwa Środka w branży odzieżowej. W 2012 roku przejęli włoską markę Miss Sixty. Należy ona od tamtej pory do Trendy International Group z siedzibą w Kantonie. O ile jednak przejęcie tej marki nie jest aż tak sensacyjne, o wiele większe zamieszanie zrobił zakup w grudniu 2010 roku przez Li & Fung Group's Trinity z Hongkongu marki Cerruti.
Można wspomnieć również o założonej w 1911 roku firmie Benelli, produkującej znakomite motocykle, na których tytuły mistrzów świata zdobywali zawodnicy z całego globu. Firma stanowi obecnie część Qianjiang Group, zlokalizowanej w Wenling w Chinach.
CNOOC przejmuje Nexen
Trzecia największa firma paliwowa w Chinach, China National Offshore Oil Corporation (CNOOC Group) dokonała w 2012 roku przejęcia kanadyjskiego operatora paliwowego Nexen za 15,1 mld dolarów. To największa zagraniczna inwestycja chińska.
Niewiele brakowało, a CNOOC przejąłby amerykańską spółkę paliwową Unocal Corporation. Zaoferowali za nią w 2005 roku aż 18,5 mld dolarów. Amerykańscy udziałowcy zdecydowali się jednak przyjąć niższą, bo wynoszącą 17,1 mld dolarów, ofertę przejęcia ze strony innego paliwowego giganta - Chevrona.
Chińczycy wypatrują okazji
Chińskie firmy przez ostatnią dekadę wyrażały zainteresowanie i/lub usiłowały przejąć inne wielkie i znane firmy na całym świecie. Na tej liście znajdziemy m.in. Motorolę (przez Huawei), która ostatecznie trafiła w ręce Google.
Zainteresowanie marką samochodów Hummer wyrażała w 2009 roku firma Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company, chiński producent samochodów. Transakcja została jednak zablokowana przez chiński rząd.
O Chińczykach wspomina się również przy okazji inwestycji i zaangażowania w takie spółki jak Rio Tinto Group (Chinalco) czy Rosneft. (CNPC)