Chiński statek płynie do Europy przez Przejście Północno-Wschodnie

Chiński statek towarowy podejmuje próbę pierwszego w historii tego państwa komercyjnego wykorzystania morskiego Przejścia Północno-Wschodniego - informują media chińskie. Zmiany klimatu tworzą szansę wykorzystania tego arktycznego szlaku z Chin do Europy.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Należący do Cosco Group statek o masie 19 tys. ton płynie od czwartku do Rotterdamu, po wypłynięciu z portu w Dalian, w północno-wschodniej części Chin. Zgodnie z opublikowanymi na stronie internetowej Cosco szacunkami, podróż przez Cieśninę Beringa może skrócić czas transportu towarowego z Chin do Europy o 13-15 dni, w porównaniu do tradycyjnej trasy przebiegającej przez Kanał Sueski i Morze Śródziemne.

Odkryte w XVII w. Przejście Północno-Wschodnie ostatnio przykuło uwagę firm spedycyjnych w związku z szybszym topnieniem lodu na Oceanie Arktycznym, które zwiększyło okres żeglugowości tej trasy do 4 miesięcy w ciągu roku. Rosyjskie władze udzieliły w tym roku 372 zezwoleń dla statków komercyjnych chcących skorzystać z przejścia, w porównaniu do 46 w 2012 r. i jedynie czterech w 2010 r.

Analitycy ostrzegają jednak, iż miną lata zanim trasa, obecnie dostępna jedynie przez kilka miesięcy w roku, stworzy konkurencję dla Kanału Sueskiego, przez który w zeszłym roku przepłynęło ponad 17 tys. statków, pisze Financial Times.

"Z pewnością zmiana klimatu otwiera nowe szlaki", powiedział cytowany przez FT Cameron Dueck, Kanadyjczyk, który przepłynął Przejście Północno-Wschodnie w 2009 r. "Ale większość tras przebiegających przez Ocean Arktyczny pozostaje zamarznięte nawet w najbardziej ciepłych okresach".

Rosjanie przewidują, iż trasa zostanie wykorzystana do transportu ropy naftowej i gazu. Według szacunków rosyjskiego Atomflotu, do 2021 r. szlakiem przepływać ma 15 mln ton towaru rocznie. Daje to niewielki wynik w porównaniu do Kanału Sueskiego, przez który w 2011 r. przepłynęło 929 mln ton tego surowca.

Tradycyjny szlak morski pomiędzy Chinami a Europą przebiega przez Morze Południowochińskie, Cieśninę Malakka, wody Oceanu Indyjskiego i Kanał Sueski. Przepłynięcie tej trasy zajmuje 48 dni.

Planowane przybycie chińskiego statku do portu docelowego ma nastąpić 11 września, po 35 dniach od rozpoczęcia podróży.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok