CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

17.07.2012 16:03

17.07. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy o uchyleniu dekretu o obszarach szczególnie ważnych dla obrony kraju oraz o zmianie ustawy Kodeks morski;

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej;

- założenia do projektu ustawy o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, ceł i innych należności publicznoprawnych;

- założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Zapoznał się z informacją o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2012-2013" styczeń-czerwiec 2012 r.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o uchyleniu dekretu o obszarach szczególnie ważnych dla obrony kraju oraz o zmianie ustawy Kodeks morski, przedłożony przez ministra obrony narodowej.

Regulacje zawarte w dekrecie z września 1951 r. przestały mieć znaczenie. Ponadto (na mocy wyroku Trybunału Konstytucyjnego) artykuł 1 dekretu stracił moc obowiązującą z dniem 2 lipca 2002 roku. Nie ma więc podstaw do uznawania przez Radę Ministrów niektórych obszarów za szczególnie ważne dla obrony kraju.

Derogacja dekretu spowoduje, że straci moc prawną rozporządzenie prezydenta Rzeczypospolitej z 15 września 1948 r. o uznaniu Półwyspu Helskiego oraz obszarów Redowo, Sobieszewo, Kępa Oksywska, Westerplatte i okolic za rejony umocnione. Straciły one bowiem znaczenie obronne. Obecnie są to tereny zurbanizowane, a punkty geograficzne zatarły się w wyniku rozszerzania granic aglomeracji miejskich. Pas nadbrzeżny znajduje się w kompetencjach właściwych terytorialnie urzędów morskich.

Z zarządzania nimi wyłączono akweny morskich wód wewnętrznych, które wraz z przyległymi do nich terenami lądowymi stanowią porty wojenne - czyli tereny zamknięte. Część akwenów morskich, przeznaczonych dla Marynarki Wojennej, jest czasowo lub na stałe zamykana dla żeglugi i rybołówstwa. Strefy te są naniesione na mapy morskie. Aktualnie nie istnieją żadne ograniczenia żeglugi w granicach rejonów umocnionych. Tym samym tracą aktualność regulacje dotyczące takich terenów wydane na podstawie ustawy z 1932 r. o stosunkach prawnych w obszarach warownych i umocnionych.

Uchylenie tych przepisów nie jest zagrożeniem dla ochrony interesów Sił Zbrojnych RP oraz dla obronności państwa. Obecnie obowiązujące w tym obszarze przepisy prawne w pełni zapewniają ochronę i bezpieczeństwo Polski.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej, przedłożone przez ministra finansów.

W założeniach przewidziano zmianę przepisów Ordynacji podatkowej, uwzględniającą wdrożenie przepisów dyrektywy Rady 2011/16/UE z 15 lutego 2011 r. Rozwiązania przyjęte w dyrektywie przewidują stworzenie skutecznego i szerokiego systemu wymiany informacji między administracjami podatkowymi państw członkowskich Unii Europejskiej. Nowe regulacje ułatwią pobór należności podatkowych, zmniejszą ryzyko oszustw i zapobiegną uchylaniu się od wypełniania obowiązków podatkowych.

W związku z tym do Ordynacji podatkowej zostaną włączone przepisy, które będą dopuszczały wymianę wszelkich informacji istotnych do stosowania i wykonywania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Nie będzie dotyczyć to m.in.: podatku VAT, ceł, podatku akcyzowego, składek na ubezpieczenie społeczne, opłaty skarbowej.

W założeniach przewidziano, że minister finansów (w rozporządzeniu) wyznaczy organ podatkowy odpowiedzialny za wymianę informacji oraz określi zasady współpracy organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego z organami podatkowymi podległymi ministrowi finansów.

Zostanie przyjęte rozwiązanie, zgodnie z którym możliwe będzie wyznaczanie pracowników urzędów kontroli skarbowej, urzędów skarbowych i izb skarbowych do bezpośredniej wymiany informacji w zakresie kontroli wielostronnych oraz - w razie potrzeby - uczestniczenia w spotkaniach związanych z kontrolami.

W dokumencie określono, że w projekcie ustawy Ordynacja podatkowa będą uregulowane również zagadnienia dotyczące czasu trwania postępowania w sprawie udzielenia informacji na wniosek obcej władzy. Zostaną określone ścisłe terminy, m.in. na: udzielenie informacji z urzędu, poinformowanie o przyczynach nieudzielania informacji, wezwanie do uzupełnienia wniosku.

Zmienią się ponadto przepisy dotyczące zasad wszczynania i prowadzenia kontroli jednoczesnych. Zdaniem resortu finansów, nowe przepisy przyspieszą i zwiększą efektywność kontroli. Wszczęcie i przeprowadzenie kontroli jednoczesnych nie będzie wymagać zawierania porozumień przez zainteresowane strony - wystarczą jedynie uzgodnienia i podjęcie decyzji o przystąpieniu do konkretnej kontroli.

Upoważnieni przedstawiciele obcej władzy, zgodnie z założeniami, będą mogli przebywać w siedzibach organów podatkowych i urzędach kontroli skarbowej. Ponadto będą mogli uczestniczyć w postępowaniach podatkowych kontrolnych prowadzonych przez organy kontroli skarbowej.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, ceł i innych należności publicznoprawnych, przedłożone przez ministra finansów.

Zgodnie z założeniami nowa ustawa będzie zawierać uregulowania dotyczące wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, ceł i innych należności publicznoprawnych. Jej przepisy będą gwarantować sprawność, rzetelność, przejrzystość i szybkość działania organów państwowych na płaszczyźnie międzynarodowej współpracy w korzystaniu z wzajemnej pomocy przy dochodzeniu należności.

Do tej pory zagadnienia te są ujęte w rozdziale 7 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Jednak w celu lepszego zabezpieczenia interesów państw członkowskich i umożliwienia skutecznego i efektywnego odzyskiwania należności, Unia Europejska wydała nowe przepisy. Mieszczą się one w dyrektywie Rady 2010/24/UE oraz w rozporządzeniu Komisji Europejskiej z listopada 2011 r., w którym zawarto szczegółowe zapisy dotyczące wzajemnej pomocy w odzyskiwaniu należności. Z tego względu resort finansów zdecydował o przygotowaniu nowego aktu prawnego.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za przygotowaniem nowego aktu prawnego jest fakt, że dotychczasowe zapisy powodują trudności interpretacyjne. W projekcie ustawy uwzględnione będą ponadto inne dwustronne i wielostronne umowy o dochodzeniu należności zawarte z państwami członkowskimi lub państwami trzecimi.

Wzajemna pomoc, zgodnie z założeniami, będzie obejmowała dokonywanie powiadomień i dochodzenie/zabezpieczenie należności pieniężnych oraz wymianę informacji takich jak: adres zamieszkania, posiadane rachunki bankowe (w tym również w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-pożyczkowych), posiadane ruchomości i nieruchomości, wysokość i źródła dochodów, rodzaj i miejsce zatrudnienia lub rodzaj i miejsce prowadzonej działalności. Tego typu informacje będą służyć wierzycielowi i organowi egzekucyjnemu w podjęciu decyzji o wystąpieniu z wnioskiem o dochodzenie należności lub podjęcie środków zapobiegawczych.

Projektowana ustawa uwzględni następujące kwestie:

- zapewni możliwie szeroką wymianę informacji między państwami członkowskimi, w tym wymianę informacji bez uprzedniego wniosku, i obejmie nowymi przepisami wszystkie osoby prawne i fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej w UE;

- uwzględni wszystkie formy, jakie mogą przybrać należności organów publicznych dotyczące podatków, ceł, refundacji i interwencji, w tym należności pieniężnych przysługujących od zobowiązanego lub osoby trzeciej, które zastępują należność pierwotną;

- uwzględni m.in. podatki pobierane przez organy samorządowe, co pozwoli egzekwować w państwach członkowskich należności wymierzane przez jednostki samorządowe. Ponadto nowe przepisy obejmą kary, grzywny i dopłaty administracyjne związane z podatkami, cłami lub innymi należnościami w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz wspólnej organizacji rynku UE dla sektora cukrowego;

- wyznaczy centralne biuro łącznikowe oraz - w razie potrzeby - biura łącznikowe do kontaktów z państwami członkowskimi w celu wymiany informacji przy dochodzeniu należności.

Zgodnie z założeniami, zostanie utworzone centralne biuro łącznikowe. Będzie nim Izba Skarbowa w Poznaniu, której kadra posiada - zdaniem ministra finansów - odpowiednie doświadczenie i wiedzę we współpracy międzynarodowej. Do biura będą przekazywane przez państwa członkowskie wnioski o powiadomienie, dochodzenie należności pieniężnych oraz wnioski o podjęcie środków zabezpieczających. Wnioski te będą kierowane do odpowiednich organów.

Centralne biuro łącznikowe będzie także przekazywać państwom członkowskim otrzymane od polskich organów wnioski o pomoc. Biuro ma samodzielnie realizować otrzymane od państw członkowskich wnioski o udzielenie informacji. Biuro będzie podlegać ministrowi finansów.

Przewiduje się, że dla środków egzekucyjnych przyjęty zostanie jednolity tytuł wykonawczy. Przygotowany będzie również jednolity wzór formularza dotyczący powiadomieniu o tytułach wykonawczych i decyzjach odnoszących się do należności. Urzędnicy państwa członkowskiego będą mieli możliwość obecności przez postępowaniu administracyjnym w innym państwie członkowskim.

Projektowane przepisy nie będą miały zastosowania do m.in.: obowiązkowych składek na ubezpieczenie społeczne, czy należności za usługi użyteczności publicznej.

W projekcie ustawy zostaną zawarte szczegółowe przepisy regulujące tryb i zasady udzielania informacji, w tym m.in. przygotowywanie wniosków o: udzielenie informacji, powiadomienie, dochodzenie należności pieniężnych. Uregulowane będą również sprawy związane ze zmianą lub wycofaniem wniosku na skutek uznania zarzutów zobowiązanego oraz zasady naliczania odsetek z powodu nieterminowego regulowania należności pieniężnych państw członkowskich objętych jednolitym tytułem wykonawczym.

Projektowana ustawa wprowadzi zmiany w innych aktach prawnych, w tym m.in. w: ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, Prawie bankowym, Ordynacji podatkowej, Kodeksie postępowania cywilnego.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Do polskiego prawa zostaną wdrożone rozwiązania zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1069/2009 oraz przepisy Unii Europejskiej wydane na jego podstawie. Chodzi o regulacje sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, które nie są przeznaczone do spożywania przez ludzi.

Zgodnie z założeniami, do projektu nowelizacji ustawy zostaną wpisane nowe definicje: produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, produkty pochodne, wprowadzenie do obrotu, nawóz organiczny i polepszacz gleby.

W projekcie nowelizacji ustawy wskazane zostaną organy Inspekcji Weterynaryjnej, które będą zobowiązane do realizacji zadań oraz wykonywania czynności zawartych w przepisach.

Zostanie wprowadzony przepis dotyczący wymagań weterynaryjnych związanych z wprowadzaniem do obrotu i stosowaniem w Polsce nawozów organicznych i polepszaczy gleby wytworzonych z mączki mięsno-kostnej uzyskanej z materiału kategorii 2 lub z przetworzonego białka zwierzęcego.

Ponadto zmieniony będzie dotychczasowy system odpowiedzialności karnej za naruszenia przepisów dotyczących produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych. Zamiast dotychczasowej odpowiedzialności karnej powiatowy lekarz weterynarii będzie mógł nałożyć kary administracyjne na podmioty naruszające przepisy.

Wysokość kar, w zależności od rodzaju naruszeń, społecznej szkodliwości czynu i stopnia zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowia publicznego, zostanie określona w rozporządzeniu ministra rolnictwa. Proponuje się, by ich wysokość wynosiła od trzykrotności do trzydziestokrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający.

Doprecyzowane będą przepisy dotyczące sprawowania nadzoru przez głównego lekarza weterynarii nad laboratoriami wykonującymi badania i inne czynności związane z żywym czynnikiem zakaźnym, jego materiałem genetycznym, antygenami lub szczepionkami wytwarzanymi z takich antygenów. Wprowadzony będzie wymóg przekazywania izolatów odzwierzęcych czynników chorobotwórczych do właściwych krajowych laboratoriów referencyjnych.

W założeniach do projektu nowelizacji ustawy uwzględniono zmianę trybu wprowadzania w życie programów dotyczących chorób zakaźnych zwierząt. Zaproponowano, by programy te wprowadzał (w drodze rozporządzenia) minister rolnictwa, a nie Rada Ministrów.


Rada Ministrów przyjęła informację o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2012-2013" styczeń-czerwiec 2012 roku, przedłożoną przez ministra skarbu państwa.

Przychody z prywatyzacji w pierwszej połowie 2012 roku wyniosły 3,761 mld zł, w tym z prywatyzacji branżowej - 1,149 mld zł, z prywatyzacji giełdowej - 2,611 mld zł.

W pierwszej połowie 2012 r. zrealizowano 159 projektów prywatyzacyjnych, w tym 148 projektów dla spółek objętych "Planem prywatyzacji na lata 2012-2013" oraz 11 projektów dodatkowych. Przekształceniami własnościowymi objęto 133 spółki, w przypadku 60 spółek z udziałem Skarbu Państwa proces zakończył się pomyślnie.

W ustawie budżetowej na rok 2012 przychody z prywatyzacji zostały zaplanowane na ok. 10 mld zł. W pierwszej połowie 2012 r. zrealizowano przychody w wysokości 3,761 mld zł, co stanowi 37,61 proc. wszystkich przychodów zaplanowanych na dany rok.

Największe znaczenie pod względem wielkości przychodów miała prywatyzacja giełdowa. Trzy projekty zrealizowane za pośrednictwem Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie stanowiły prawie 70 proc. wszystkich przychodów osiągniętych w okresie styczeń-czerwiec br., a zbycie na rynku regulowanym 7,01 proc. akcji PGE Polska Grupa Energetyczna SA za ponad 2,5 mld zł było największą transakcją na GPW w 2012 r.

W ciągu sześciu miesięcy tego roku Ministerstwo Skarbu Państwa intensywnie promowało "Plan Prywatyzacji na lata 2012-2013" za pośrednictwem zagranicznych wizyt inwestorskich tzw. non-deal roadshows oraz krajowych spotkań z inwestorami w największych polskich miastach wojewódzkich.

Polityka prywatyzacyjna realizowana była poprzez: prywatyzację branżową, giełdową, procesy komunalizacji, wniesienie akcji/udziałów Skarbu Państwa na podwyższenie kapitału zakładowego innych podmiotów z udziałem SP oraz umorzenie akcji/udziałów SP. W przypadku spółek, dla których nie wyłoniono inwestora proces rozpoczynany jest ponownie.

Prywatyzacja za okres styczeń-czerwiec 2012 w skrócie:

- prywatyzacja branżowa - w ramach tej prywatyzacji w pierwszej połowie 2012 r. zrealizowano 149 projektów prywatyzacyjnych. Umowy zawarto dla 50 spółek z udziałem SP, z czego 42 spółki objęte były "Planem", a 8 spółek było dodatkowych. Nie wyłoniono inwestora dla 74 spółek;

- prywatyzacja giełdowa - zrealizowano 3 projekty giełdowe;

- komunalizacje - przekazano nieodpłatnie na rzecz jednostek samorządu terytorialnego akcje/udziały SP w 3 spółkach;

- wniesienia na podwyższenie kapitału zakładowego - ten rodzaj dokapitalizowania dotyczył 2 spółek: Bumaru sp. z o.o. i Agencji Rozwoju Przemysłu SA;

- umorzenie akcji/udziałów Skarbu Państwa - w pierwszej połowie 2012 r. umorzono akcje/udziały SP w 2 spółkach, w których Skarb Państwa posiadał większościowy udział w kapitale zakładowym.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)