CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

10.05. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo bankowe, - projekt ustawy o kontroli w administracji rządowej.

Rada Ministrów podjęła uchwały:

- w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej w Łodzi przez Nordea Bank AB Oddział w Polsce pod nazwą: Centrum operacyjne, w latach 2011-2013",

- w sprawie sposobu rozliczenia zobowiązań wynikających z programu pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez MAN Trucks sp. z o.o. w Niepołomicach k. Krakowa pod nazwą: MAN Zakład Montażu Ciężarówek, w latach 2006-2008".

Rada Ministrów zatwierdziła aneks nr 2 do umowy offsetowej z 13 grudnia 2001 r. zawarty między Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej z jednej strony oraz G.E.I.E Eurotorp z drugiej strony 21 marca 2011.

Rząd zapoznał się z informacją o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011" w 2010 r.

Ministrowie wysłuchali informacji dotyczącej przygotowań do prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo bankowe, przedłożony przez ministra finansów.

Proponowany projekt ma na celu dostosowanie obecnie obowiązujących przepisów, określających zasady i warunki powierzania przez banki przedsiębiorcom czynności z zakresu działalności bankowej do aktualnie istniejących potrzeb rynku finansowego.

Projektowane przepisy usuwają bariery i obciążenia administracyjne, w tym obowiązki informacyjne banków oraz wprowadzają udogodnienia w korzystaniu z instytucji outsourcingu. Jednocześnie nowe rozwiązania zapewniają właściwy nadzór nad wykonywaniem powierzonych przez bank czynności.

Liberalizacja dotychczasowych zasad w zakresie outsourcingu bankowego oraz umożliwienie powierzania przedsiębiorcom czynności z zakresu działalności bankowej w większym wymiarze niż na gruncie dotychczasowych przepisów, powinna skutkować obniżeniem kosztów działalności prowadzonej przez banki i w konsekwencji wpłynąć na niższe ceny usług bankowych oraz zwiększyć dostępność kredytów dla ludności (w tym kredytów i pożyczek dla mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców).

Najważniejsze zmiany w projekcie nowelizacji Prawa bankowego dotyczą:

- rozszerzenia definicji przedsiębiorcy na gruncie ustawy Prawo bankowe, tak aby możliwe było powierzanie czynności osobom fizycznym, będącym wspólnikami spółek cywilnych,

- rozszerzenia ustawowego katalogu czynności, których powierzenie do wykonywania przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu nie wymaga zezwolenia KNF,

- ograniczenia wymogu powierzania przez banki czynności przedsiębiorcom na podstawie umowy agencyjnej,

- uregulowania zasad i warunków powierzenia przez przedsiębiorcę, będącego stroną umowy zawartej z bankiem, innemu przedsiębiorcy wykonywania określonych czynności objętych umową outsourcingu (tzw. podoutsourcing),

- ograniczenia obowiązków informacyjnych banku w związku z zawarciem umowy outsourcingu - zastąpienie obowiązku zawiadamiania KNF o zamiarze zawarcia umowy outsourcingu, wymogiem prowadzenia przez bank ewidencji tego typu umów,

- modyfikacji przepisów dotyczących tzw. outsourcingu zagranicznego, chodzi o brak wymogu zezwolenia KNF w przypadku umów przewidujących, że powierzone czynności będą wykonywane na terytorium państwa będącego członkiem Unii Europejskiej.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o kontroli w administracji rządowej, przedłożony przez Rządowe Centrum Legislacji.

Proponowane przepisy mają poprawić efektywność kontroli wewnątrz administracji rządowej, a tym samym przyczynić się do budowy sprawnego państwa i zwiększyć zaufanie obywateli do jego organów. Obowiązujące w tej dziedzinie regulacje prawne są niespójne i rozproszone w wielu aktach o różnej randze. To nie gwarantuje skuteczności prowadzonych kontroli, a tym samym nie zapewnia realizacji podstawowych zadań nałożonych na organy państwa. Dlatego konieczne jest wprowadzenie jednolitego modelu, zasad i trybu wykonywania takiej kontroli.

Rozwiązania zawarte w projekcie ustawy dotyczą naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez te organy oraz wojewodów. Zapisy ustawy obejmują także organy samorządu terytorialnego, jednak tylko pod kątem wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej. Tak określony zakres podmiotowy wynika z podstawowego założenia projektowanej ustawy, tj. wprowadzenia jednolitego systemu kontroli w całej administracji rządowej. Przepisami ustawy objęto również organy administracji zespolonej i niezespolonej.

Założono, że przeprowadzanie kontroli ma usprawnić realizację zadań publicznych przez zastosowanie oceny działalności jednostki kontrolowanej na podstawie wyznaczonych kryteriów. Dlatego kontrole przeprowadzane będą pod kątem: legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.

Zgodnie z projektem, podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania kontroli są m.in.: premier, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, minister, wojewoda. Uprzywilejowaną pozycję zajmuje prezes Rady Ministrów, którego uprawnienia wynikają z konstytucyjnych kompetencji do kontrolowania i koordynowania pracy członków rządu oraz sprawowania zwierzchnictwa służbowego nad pracownikami administracji rządowej. Oznacza to, że premier może np. kontrolować ministrów, a w konsekwencji jednostki podległe lub nadzorowane przez nich. Projekt zakłada, że wojewoda będzie mógł kontrolować jednostki samorządu terytorialnego, ale tylko w odniesieniu do zadań z zakresu administracji rządowej przez nie realizowanych.

Projekt ustawy określa także, jakie dokumenty będą uprawniać do przeprowadzenia kontroli. Wskazano, że na kontrolerze spoczywa obowiązek szybkiego poinformowania kierownika jednostki kontrolowanej o stwierdzeniu bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia i zdrowia ludzi lub spowodowania szkody w mieniu. Z kolei kierownik takiej jednostki będzie musiał niezwłocznie poinformować kontrolera o podjętych działaniach zapobiegających tym zagrożeniom. Określono też obowiązki pracowników kontrolowanej instytucji. Jednocześnie, aby usprawnić i uprościć postępowanie kontrolne, projekt wprowadza obowiązek sporządzania dwóch dokumentów: projektu wystąpienia pokontrolnego i wystąpienia pokontrolnego. Przewidziano też procedurę zgłaszania zastrzeżeń do projektu wystąpienia pokontrolnego. Zapewniono także możliwość przeprowadzania kontroli w trybie uproszczonym, mniej sformalizowanym i pozwalającym na szybkie przedstawienie wniosków pokontrolnych.

Ustawa powinna zacząć obowiązywać pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia. Jednocześnie do kontroli wszczętych i niezakończonych przed wejściem jej w życie będą stosowane przepisy dotychczasowe.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej w Łodzi przez Nordea Bank AB Oddział w Polsce pod nazwą: Centrum operacyjne, w latach 2011-2013, przedłożoną przez ministra gospodarki.

Nordea Bank AB Oddział w Polsce zamierza utworzyć w Łodzi Centrum Operacji Nordea. Nie będzie ono miało związku z działalnością bankową, ale powinno wzmocnić zaplecze operacyjne i organizacyjne banku na rynkach skandynawskich, tj. w Szwecji, Norwegii, Finlandii i Dani.

Inwestor zobowiązał się do poniesienia nakładów inwestycyjnych w wysokości 7 865 820 zł. Zamierza zrealizować projekt do końca 2013 r. i utrzymać inwestycję przez co najmniej 5 lat. Planuje także utworzyć 250 miejsc pracy, w tym 241 dla osób z wyższym wykształceniem, i utrzymać każde z nich przez co najmniej 5 lat od daty utworzenia. Dzięki współpracy z innymi firmami regionu w otoczeniu inwestycji powinno powstać 25 dodatkowych miejsc pracy. Jeśli inwestor wywiąże się ze swoich zobowiązań, to w ciągu 3 lat do budżetów: państwa i jednostek samorządu terytorialnego powinno wpłynąć 4 300 445 zł (z tytułu podatków np. CIT i PIT)
.

W związku z tą inwestycją zaproponowano wsparcie z budżetu państwa, z tytułu utworzenia nowych miejsc pracy, w wysokości 1 382 000 zł (wypłacane w latach 2011-2013). Jeśli jednak 31 grudnia 2013 r. wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych będzie niższa niż 6 685 947 zł i powstanie mniej miejsc pracy niż deklarowano - inwestor będzie musiał zwrócić całość otrzymanej pomocy wraz z odsetkami.

Realizacja tego projektu wzmocni pozycję konkurencyjną regionu i przyczyni się do powstania miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanej kadry. Zapewni powiązanie nauki z gospodarką. Umożliwi również szybszy rozwój sektora nowoczesnych usług w Polsce.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie sposobu rozliczenia zobowiązań wynikających z programu pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez MAN Trucks sp. z o.o. w Niepołomicach k. Krakowa pod nazwą: MAN Zakład Montażu Ciężarówek, w latach 2006-2008", przedłożoną przez ministra gospodarki.

Uchwała Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. ustanowiła dla inwestycji realizowanej przez firmę MAN Trucks sp. z o.o. w Niepołomicach program wieloletni. Zgodnie z programem, firma zobowiązała się do nakładów inwestycyjnych w wysokości 383 016 609 zł i utworzenia 650 nowych miejsc pracy. Całkowite wsparcie budżetu ustalono na kwotę 52 494 007 zł.

Spółka wywiązała się z warunku inwestycyjnego i otrzymała wsparcie w pełnej wysokości. Na 31 grudnia 2008 r. spółka zatrudniała 647 pracowników, w związku z czym wsparcie z tytułu zatrudnienia zostało proporcjonalnie obniżone.

Drastyczny spadek sprzedaży od 2009 r. spowodował obniżenie poziomu zatrudnienia w firmie. Zamówienia w 2009 r. spadły o 61 proc. To spowodowało spowolnienie produkcji i wymusiło konieczność redukcji zatrudnienia.

Zgodnie z prognozami firmy, w latach 2010-2012 oczekuje się wzrostu zamówień na samochody ciężarowe. Poziom produkcji zbliżony do tego, jaki był w 2008 r., może zostać osiągnięty w 2017 r. To powoduje, że do końca 2011 r. spółka może utworzyć 415 miejsc pracy i utrzymać je do 31 grudnia 2016 r.

Proponowana wysokość wsparcia z tytułu utworzenia miejsc pracy została proporcjonalnie obniżona, a następnie - z uwagi na obniżenie atrakcyjności projektu dla gospodarki - obniżona dodatkowo o 30 proc.

Obecnie brak jest możliwości prawnych służących wydłużeniu okresu trwania programu wsparcia. Ze względu jednak na częściowe wywiązanie się spółki z podjętych zobowiązań i nowe, skorygowane sytuacją gospodarczą zobowiązania, możliwe jest natomiast ostateczne rozliczenie programu.


Rada Ministrów zatwierdziła aneks nr 2 do umowy offsetowej z 13 grudnia 2001 r. zawarty między Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej z jednej stronty oraz G.E.I.E Eurotorp z drugiej 21 marca 2011, przedłożony przez ministra gospodarki.

Obie strony uznały za konieczne zaktualizowanie umowy offsetowej z uwagi na potrzebę doprecyzowania jej zapisów.

Do aneksu 2 wprowadzono następujące zapisy merytoryczne:

- doprecyzowano termin wykonania umowy offsetowej (będzie on przypadł w ostatnim dniu dziesięcioletniego okresu rozpoczynającego się w dniu zatwierdzenia umowy przez rząd; dodatkowo zapisano, że umowa obowiązuje od dnia jej zatwierdzenia przez Radę Ministrów przez okres 10 lat; termin mija 28 grudnia 2011 r.);

- dookreślono mechanizm zamiany zobowiązań offsetowych (określono dokładnie wymogi formalne dotyczące wniosku zagranicznego dostawcy);

- wprowadzono procedurę i tryb postępowania stron w zakresie stwierdzenia wykonania umowy (m.in. formy oświadczeń stron potwierdzających wykonanie).

Przygotowanie aneksu 2 pozwoli wyeliminować ograniczenia związane umownym określeniem terminu zakończenia realizacji umowy offsetowej. Usunięcie poprzednich lakonicznych i nieprecyzyjnych zapisów pozwoli uniknąć niekorzystnych dla Skarbu Państwa rozliczeń nadwyżek uzyskanych w wyniku realizacji przez zagranicznego dostawcę innych zobowiązań.


Rada Ministrów zapoznała się z informacją o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011" w 2010 r., przedłożoną przez ministra skarbu państwa.

W 2010 r. przychody z prywatyzacji wyniosły 22,037 mld zł (88,15 proc. planu), co daje drugi wynik w całym okresie transformacji polskiej gospodarki. W tej kwocie, przychody z prywatyzacji przez giełdę, stanowiły ponad 16,8 mld zł.

Realizowanych było 487 projektów prywatyzacyjnych, sukcesem zakończyło się 230. Łączna wartość podpisanych umów była najwyższa w historii polskiej prywatyzacji, podobnie rekordowa była liczba przeprowadzonych transakcji.

Rok 2010 był wyjątkowy dla polskiej prywatyzacji. Wśród zrealizowanych projektów prywatyzacyjnych trzeba wskazać na: PZU SA (przychody Skarbu Państwa - 1,35 mld zł), Tauron Polska Energia SA (3,98 mld zł); Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie SA (1,21 mld zł). Były to trzy ważne debiuty giełdowe, wartość oferty tych spółek wyniosła niemal 13,5 mld zł, a oferta publiczna PZU SA była jedną z największych w historii Europy Środkowo-Wschodniej. Inne ważne zrealizowane projekty to: PGE Polska Grupa Energetyczna SA (przychody Skarbu Państwa - 3,98 mld zł); KGHM Polska Miedź SA (2,06 mld zł); Lubelski Węgiel "Bogdanka" SA (1,1 mld zł).

W 2010 r. zbywane były spółki, których prywatyzacja od wielu lat nie była realizowana. Chodzi np. o uzdrowiska (350 mln zł przychodu) i PKS-y (ponad 79 mln zł przychodu). Zbywane były także akcje/udziały spółek, których proces prywatyzacji trwał od kilku lat: Ruch SA, Fabryka Sklejka Pisz SA, Wytwórnia Octu i Musztardy w Parczewie Sp. z o.o.

W 2010 r. na rzecz samorządu terytorialnego przekazano nieodpłatnie akcje/udziały Skarbu Państwa w 38 spółkach, co stanowi ponad 65,5 proc. wszystkich komunalizacji przeprowadzonych przez obecny rząd. W 2009 r. nieodpłatne przekazanie akcji/udziałów dotyczyło 17 spółek, w 2008 - 7, a w latach 2006-2007 - tylko 4.

Podobnie jak w latach poprzednich skuteczne prowadzenie polityki prywatyzacyjnej realizowane było m.in. przez uelastycznienie przepisów prawnych, usprawnienie procedur prywatyzacyjnych z zachowaniem obiektywnych i przejrzystych zasad ich prowadzenia, zmiany organizacyjne oraz promocję oferty prywatyzacyjnej wśród potencjalnych inwestorów w kraju i za granicą. W 2010 r. uruchomiono strony: www.AkcjonariatObywatelski.pl oraz www.PrywatyzacjaDlaLudzi.pl poświecone prywatyzacji i inwestowaniu.

W 2010 r. prywatyzacja była realizowana z większym wykorzystaniem giełdy (ponad 76 proc. wpływów kasowych) oraz aukcji ogłoszonej publicznie (zbyto największą liczbę podmiotów w tym trybie - 20 proc. zawartych umów). Przyspieszenie prywatyzacyjne wynikało z zastosowania bardziej efektywnych trybów prywatyzacji. Zintensyfikowane zostały działania zmierzające do nieodpłatnego przekazywania spółek na rzecz samorządu terytorialnego.

Aby skutecznie kontynuować prywatyzację planuje się dalsze wykorzystywanie, wprowadzonych w 2010 r., rozwiązań prawnych, które upraszczają procedurę prywatyzacyjną.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ akuc/

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

To już plaga na Podlasiu. Rolnicy znajdują niebezpieczne przedmioty
To już plaga na Podlasiu. Rolnicy znajdują niebezpieczne przedmioty
Nocowanie w studio. Wyjazd busem. Nietypowa oferta pracy dla Polaków
Nocowanie w studio. Wyjazd busem. Nietypowa oferta pracy dla Polaków
Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje