CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
10.05.2011 | aktual.: 10.05.2011 14:23
10.05. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo bankowe, - projekt ustawy o kontroli w administracji rządowej.
Rada Ministrów podjęła uchwały:
- w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej w Łodzi przez Nordea Bank AB Oddział w Polsce pod nazwą: Centrum operacyjne, w latach 2011-2013",
- w sprawie sposobu rozliczenia zobowiązań wynikających z programu pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez MAN Trucks sp. z o.o. w Niepołomicach k. Krakowa pod nazwą: MAN Zakład Montażu Ciężarówek, w latach 2006-2008".
Rada Ministrów zatwierdziła aneks nr 2 do umowy offsetowej z 13 grudnia 2001 r. zawarty między Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej z jednej strony oraz G.E.I.E Eurotorp z drugiej strony 21 marca 2011.
Rząd zapoznał się z informacją o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011" w 2010 r.
Ministrowie wysłuchali informacji dotyczącej przygotowań do prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo bankowe, przedłożony przez ministra finansów.
Proponowany projekt ma na celu dostosowanie obecnie obowiązujących przepisów, określających zasady i warunki powierzania przez banki przedsiębiorcom czynności z zakresu działalności bankowej do aktualnie istniejących potrzeb rynku finansowego.
Projektowane przepisy usuwają bariery i obciążenia administracyjne, w tym obowiązki informacyjne banków oraz wprowadzają udogodnienia w korzystaniu z instytucji outsourcingu. Jednocześnie nowe rozwiązania zapewniają właściwy nadzór nad wykonywaniem powierzonych przez bank czynności.
Liberalizacja dotychczasowych zasad w zakresie outsourcingu bankowego oraz umożliwienie powierzania przedsiębiorcom czynności z zakresu działalności bankowej w większym wymiarze niż na gruncie dotychczasowych przepisów, powinna skutkować obniżeniem kosztów działalności prowadzonej przez banki i w konsekwencji wpłynąć na niższe ceny usług bankowych oraz zwiększyć dostępność kredytów dla ludności (w tym kredytów i pożyczek dla mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców).
Najważniejsze zmiany w projekcie nowelizacji Prawa bankowego dotyczą:
- rozszerzenia definicji przedsiębiorcy na gruncie ustawy Prawo bankowe, tak aby możliwe było powierzanie czynności osobom fizycznym, będącym wspólnikami spółek cywilnych,
- rozszerzenia ustawowego katalogu czynności, których powierzenie do wykonywania przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu nie wymaga zezwolenia KNF,
- ograniczenia wymogu powierzania przez banki czynności przedsiębiorcom na podstawie umowy agencyjnej,
- uregulowania zasad i warunków powierzenia przez przedsiębiorcę, będącego stroną umowy zawartej z bankiem, innemu przedsiębiorcy wykonywania określonych czynności objętych umową outsourcingu (tzw. podoutsourcing),
- ograniczenia obowiązków informacyjnych banku w związku z zawarciem umowy outsourcingu - zastąpienie obowiązku zawiadamiania KNF o zamiarze zawarcia umowy outsourcingu, wymogiem prowadzenia przez bank ewidencji tego typu umów,
- modyfikacji przepisów dotyczących tzw. outsourcingu zagranicznego, chodzi o brak wymogu zezwolenia KNF w przypadku umów przewidujących, że powierzone czynności będą wykonywane na terytorium państwa będącego członkiem Unii Europejskiej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o kontroli w administracji rządowej, przedłożony przez Rządowe Centrum Legislacji.
Proponowane przepisy mają poprawić efektywność kontroli wewnątrz administracji rządowej, a tym samym przyczynić się do budowy sprawnego państwa i zwiększyć zaufanie obywateli do jego organów. Obowiązujące w tej dziedzinie regulacje prawne są niespójne i rozproszone w wielu aktach o różnej randze. To nie gwarantuje skuteczności prowadzonych kontroli, a tym samym nie zapewnia realizacji podstawowych zadań nałożonych na organy państwa. Dlatego konieczne jest wprowadzenie jednolitego modelu, zasad i trybu wykonywania takiej kontroli.
Rozwiązania zawarte w projekcie ustawy dotyczą naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez te organy oraz wojewodów. Zapisy ustawy obejmują także organy samorządu terytorialnego, jednak tylko pod kątem wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej. Tak określony zakres podmiotowy wynika z podstawowego założenia projektowanej ustawy, tj. wprowadzenia jednolitego systemu kontroli w całej administracji rządowej. Przepisami ustawy objęto również organy administracji zespolonej i niezespolonej.
Założono, że przeprowadzanie kontroli ma usprawnić realizację zadań publicznych przez zastosowanie oceny działalności jednostki kontrolowanej na podstawie wyznaczonych kryteriów. Dlatego kontrole przeprowadzane będą pod kątem: legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
Zgodnie z projektem, podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania kontroli są m.in.: premier, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, minister, wojewoda. Uprzywilejowaną pozycję zajmuje prezes Rady Ministrów, którego uprawnienia wynikają z konstytucyjnych kompetencji do kontrolowania i koordynowania pracy członków rządu oraz sprawowania zwierzchnictwa służbowego nad pracownikami administracji rządowej. Oznacza to, że premier może np. kontrolować ministrów, a w konsekwencji jednostki podległe lub nadzorowane przez nich. Projekt zakłada, że wojewoda będzie mógł kontrolować jednostki samorządu terytorialnego, ale tylko w odniesieniu do zadań z zakresu administracji rządowej przez nie realizowanych.
Projekt ustawy określa także, jakie dokumenty będą uprawniać do przeprowadzenia kontroli. Wskazano, że na kontrolerze spoczywa obowiązek szybkiego poinformowania kierownika jednostki kontrolowanej o stwierdzeniu bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia i zdrowia ludzi lub spowodowania szkody w mieniu. Z kolei kierownik takiej jednostki będzie musiał niezwłocznie poinformować kontrolera o podjętych działaniach zapobiegających tym zagrożeniom. Określono też obowiązki pracowników kontrolowanej instytucji. Jednocześnie, aby usprawnić i uprościć postępowanie kontrolne, projekt wprowadza obowiązek sporządzania dwóch dokumentów: projektu wystąpienia pokontrolnego i wystąpienia pokontrolnego. Przewidziano też procedurę zgłaszania zastrzeżeń do projektu wystąpienia pokontrolnego. Zapewniono także możliwość przeprowadzania kontroli w trybie uproszczonym, mniej sformalizowanym i pozwalającym na szybkie przedstawienie wniosków pokontrolnych.
Ustawa powinna zacząć obowiązywać pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia. Jednocześnie do kontroli wszczętych i niezakończonych przed wejściem jej w życie będą stosowane przepisy dotychczasowe.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej w Łodzi przez Nordea Bank AB Oddział w Polsce pod nazwą: Centrum operacyjne, w latach 2011-2013, przedłożoną przez ministra gospodarki.
Nordea Bank AB Oddział w Polsce zamierza utworzyć w Łodzi Centrum Operacji Nordea. Nie będzie ono miało związku z działalnością bankową, ale powinno wzmocnić zaplecze operacyjne i organizacyjne banku na rynkach skandynawskich, tj. w Szwecji, Norwegii, Finlandii i Dani.
Inwestor zobowiązał się do poniesienia nakładów inwestycyjnych w wysokości 7 865 820 zł. Zamierza zrealizować projekt do końca 2013 r. i utrzymać inwestycję przez co najmniej 5 lat. Planuje także utworzyć 250 miejsc pracy, w tym 241 dla osób z wyższym wykształceniem, i utrzymać każde z nich przez co najmniej 5 lat od daty utworzenia. Dzięki współpracy z innymi firmami regionu w otoczeniu inwestycji powinno powstać 25 dodatkowych miejsc pracy. Jeśli inwestor wywiąże się ze swoich zobowiązań, to w ciągu 3 lat do budżetów: państwa i jednostek samorządu terytorialnego powinno wpłynąć 4 300 445 zł (z tytułu podatków np. CIT i PIT)
.
W związku z tą inwestycją zaproponowano wsparcie z budżetu państwa, z tytułu utworzenia nowych miejsc pracy, w wysokości 1 382 000 zł (wypłacane w latach 2011-2013). Jeśli jednak 31 grudnia 2013 r. wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych będzie niższa niż 6 685 947 zł i powstanie mniej miejsc pracy niż deklarowano - inwestor będzie musiał zwrócić całość otrzymanej pomocy wraz z odsetkami.
Realizacja tego projektu wzmocni pozycję konkurencyjną regionu i przyczyni się do powstania miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanej kadry. Zapewni powiązanie nauki z gospodarką. Umożliwi również szybszy rozwój sektora nowoczesnych usług w Polsce.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie sposobu rozliczenia zobowiązań wynikających z programu pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez MAN Trucks sp. z o.o. w Niepołomicach k. Krakowa pod nazwą: MAN Zakład Montażu Ciężarówek, w latach 2006-2008", przedłożoną przez ministra gospodarki.
Uchwała Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. ustanowiła dla inwestycji realizowanej przez firmę MAN Trucks sp. z o.o. w Niepołomicach program wieloletni. Zgodnie z programem, firma zobowiązała się do nakładów inwestycyjnych w wysokości 383 016 609 zł i utworzenia 650 nowych miejsc pracy. Całkowite wsparcie budżetu ustalono na kwotę 52 494 007 zł.
Spółka wywiązała się z warunku inwestycyjnego i otrzymała wsparcie w pełnej wysokości. Na 31 grudnia 2008 r. spółka zatrudniała 647 pracowników, w związku z czym wsparcie z tytułu zatrudnienia zostało proporcjonalnie obniżone.
Drastyczny spadek sprzedaży od 2009 r. spowodował obniżenie poziomu zatrudnienia w firmie. Zamówienia w 2009 r. spadły o 61 proc. To spowodowało spowolnienie produkcji i wymusiło konieczność redukcji zatrudnienia.
Zgodnie z prognozami firmy, w latach 2010-2012 oczekuje się wzrostu zamówień na samochody ciężarowe. Poziom produkcji zbliżony do tego, jaki był w 2008 r., może zostać osiągnięty w 2017 r. To powoduje, że do końca 2011 r. spółka może utworzyć 415 miejsc pracy i utrzymać je do 31 grudnia 2016 r.
Proponowana wysokość wsparcia z tytułu utworzenia miejsc pracy została proporcjonalnie obniżona, a następnie - z uwagi na obniżenie atrakcyjności projektu dla gospodarki - obniżona dodatkowo o 30 proc.
Obecnie brak jest możliwości prawnych służących wydłużeniu okresu trwania programu wsparcia. Ze względu jednak na częściowe wywiązanie się spółki z podjętych zobowiązań i nowe, skorygowane sytuacją gospodarczą zobowiązania, możliwe jest natomiast ostateczne rozliczenie programu.
Rada Ministrów zatwierdziła aneks nr 2 do umowy offsetowej z 13 grudnia 2001 r. zawarty między Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej z jednej stronty oraz G.E.I.E Eurotorp z drugiej 21 marca 2011, przedłożony przez ministra gospodarki.
Obie strony uznały za konieczne zaktualizowanie umowy offsetowej z uwagi na potrzebę doprecyzowania jej zapisów.
Do aneksu 2 wprowadzono następujące zapisy merytoryczne:
- doprecyzowano termin wykonania umowy offsetowej (będzie on przypadł w ostatnim dniu dziesięcioletniego okresu rozpoczynającego się w dniu zatwierdzenia umowy przez rząd; dodatkowo zapisano, że umowa obowiązuje od dnia jej zatwierdzenia przez Radę Ministrów przez okres 10 lat; termin mija 28 grudnia 2011 r.);
- dookreślono mechanizm zamiany zobowiązań offsetowych (określono dokładnie wymogi formalne dotyczące wniosku zagranicznego dostawcy);
- wprowadzono procedurę i tryb postępowania stron w zakresie stwierdzenia wykonania umowy (m.in. formy oświadczeń stron potwierdzających wykonanie).
Przygotowanie aneksu 2 pozwoli wyeliminować ograniczenia związane umownym określeniem terminu zakończenia realizacji umowy offsetowej. Usunięcie poprzednich lakonicznych i nieprecyzyjnych zapisów pozwoli uniknąć niekorzystnych dla Skarbu Państwa rozliczeń nadwyżek uzyskanych w wyniku realizacji przez zagranicznego dostawcę innych zobowiązań.
Rada Ministrów zapoznała się z informacją o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011" w 2010 r., przedłożoną przez ministra skarbu państwa.
W 2010 r. przychody z prywatyzacji wyniosły 22,037 mld zł (88,15 proc. planu), co daje drugi wynik w całym okresie transformacji polskiej gospodarki. W tej kwocie, przychody z prywatyzacji przez giełdę, stanowiły ponad 16,8 mld zł.
Realizowanych było 487 projektów prywatyzacyjnych, sukcesem zakończyło się 230. Łączna wartość podpisanych umów była najwyższa w historii polskiej prywatyzacji, podobnie rekordowa była liczba przeprowadzonych transakcji.
Rok 2010 był wyjątkowy dla polskiej prywatyzacji. Wśród zrealizowanych projektów prywatyzacyjnych trzeba wskazać na: PZU SA (przychody Skarbu Państwa - 1,35 mld zł), Tauron Polska Energia SA (3,98 mld zł); Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie SA (1,21 mld zł). Były to trzy ważne debiuty giełdowe, wartość oferty tych spółek wyniosła niemal 13,5 mld zł, a oferta publiczna PZU SA była jedną z największych w historii Europy Środkowo-Wschodniej. Inne ważne zrealizowane projekty to: PGE Polska Grupa Energetyczna SA (przychody Skarbu Państwa - 3,98 mld zł); KGHM Polska Miedź SA (2,06 mld zł); Lubelski Węgiel "Bogdanka" SA (1,1 mld zł).
W 2010 r. zbywane były spółki, których prywatyzacja od wielu lat nie była realizowana. Chodzi np. o uzdrowiska (350 mln zł przychodu) i PKS-y (ponad 79 mln zł przychodu). Zbywane były także akcje/udziały spółek, których proces prywatyzacji trwał od kilku lat: Ruch SA, Fabryka Sklejka Pisz SA, Wytwórnia Octu i Musztardy w Parczewie Sp. z o.o.
W 2010 r. na rzecz samorządu terytorialnego przekazano nieodpłatnie akcje/udziały Skarbu Państwa w 38 spółkach, co stanowi ponad 65,5 proc. wszystkich komunalizacji przeprowadzonych przez obecny rząd. W 2009 r. nieodpłatne przekazanie akcji/udziałów dotyczyło 17 spółek, w 2008 - 7, a w latach 2006-2007 - tylko 4.
Podobnie jak w latach poprzednich skuteczne prowadzenie polityki prywatyzacyjnej realizowane było m.in. przez uelastycznienie przepisów prawnych, usprawnienie procedur prywatyzacyjnych z zachowaniem obiektywnych i przejrzystych zasad ich prowadzenia, zmiany organizacyjne oraz promocję oferty prywatyzacyjnej wśród potencjalnych inwestorów w kraju i za granicą. W 2010 r. uruchomiono strony: www.AkcjonariatObywatelski.pl oraz www.PrywatyzacjaDlaLudzi.pl poświecone prywatyzacji i inwestowaniu.
W 2010 r. prywatyzacja była realizowana z większym wykorzystaniem giełdy (ponad 76 proc. wpływów kasowych) oraz aukcji ogłoszonej publicznie (zbyto największą liczbę podmiotów w tym trybie - 20 proc. zawartych umów). Przyspieszenie prywatyzacyjne wynikało z zastosowania bardziej efektywnych trybów prywatyzacji. Zintensyfikowane zostały działania zmierzające do nieodpłatnego przekazywania spółek na rzecz samorządu terytorialnego.
Aby skutecznie kontynuować prywatyzację planuje się dalsze wykorzystywanie, wprowadzonych w 2010 r., rozwiązań prawnych, które upraszczają procedurę prywatyzacyjną.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ akuc/