CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

09.07.2013 | aktual.: 09.07.2013 15:23

09.07. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw;

- projekt ustawy o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenia życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym.

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Podstawową zmianą, która dotyczy wszystkich kategorii zamawiających i przedmiotów udzielanych przez nich zamówień, jest podwyższenie z 14 do 30 tys. euro progu, od którego powstaje obowiązek stosowania procedur przewidzianych w przepisach o zamówieniach publicznych.

Zaproponowano także korzystne rozwiązania dla środowisk naukowo-badawczych oraz twórczych i artystycznych, które przewidują szczególne wyłączenia z obowiązku stosowania ustawy, nawet do 200 tys. euro, dla dostaw i usług. Ze względu na wysoką wartość tych zamówień przewidziano obowiązek stosowania zasad zapewniających niedyskryminujący dostęp wykonawców do tych zamówień. Te i inne zmiany są odpowiedzią na postulaty środowisk naukowo-badawczych i powinny zwiększyć poziom innowacyjności polskiej nauki oraz gospodarki.

Obecnie próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych wynosi 14 tys. euro i obowiązuje od ponad 6 lat (wprowadzono go nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych, która weszła w życie 11 czerwca 2007 r.). Jego podwyższenie ma służyć uwzględnieniu zmian dotyczących siły nabywczej pieniądza oraz odbiurokratyzowaniu procedur udzielania zamówień publicznych o małych wartościach, w przypadku których koszty związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania (przewidzianego w przepisach o zamówieniach publicznych) mogą przewyższyć zyski wynikające z tytułu ich zastosowania.

Jednocześnie z uwagi na niewielkie kwoty środków publicznych wydatkowanych w związku z udzielaniem tego rodzaju zamówień, małe wydaje się ryzyko: naruszenia zasad traktatowych, korupcji albo szczególnie dotkliwego ograniczenia dostępu wykonawców do ubiegania się i realizacji zamówień publicznych o wartościach poniżej 30 tysięcy euro.

Projekt przewiduje także inne rozwiązania wprowadzające ułatwienia przy udzielaniu zamówień publicznych przez zamawiających z sektora naukowo-badawczego.

Przede wszystkim przewidziano rozszerzenie przesłanek - udzielenia zamówienia z wolnej ręki - na sytuacje, gdy przedmiotem zamówienia są rzeczy wytwarzane wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej, mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju, oraz które mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę.

Doprecyzowano, że ustawy Prawo zamówień publicznych nie stosuje się do zamówień, których przedmiotem są usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, które nie są w całości opłacane przez zamawiającego, lub z których korzyści, a nie tak jak obecnie własność, nie przypadają wyłącznie zamawiającemu dla potrzeb jego własnej działalności.

Wprowadzono możliwość unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w związku z nieprzyznaniem środków (grantów) na sfinansowanie danego zamówienia z dziedziny badań i rozwoju, co umożliwi zamawiającym wcześniejsze przygotowanie i przeprowadzenie procedur zamówieniowych, służących do nabywania dostaw i usług niezbędnych w procesach badawczych i rozwojowych.

Przewidziano też uregulowania, spełniające postulaty środowisk twórczych i artystycznych, które powinny zwiększyć angażowanie przez instytucje kultury światowej sławy polskich i zagranicznych twórców. Proponowane rozwiązania adresowane są do instytucji kultury, które stosując tryb zamówienia z wolnej ręki, angażują do swoich produkcji artystycznych wybitnych polskich i zagranicznych artystów. Nowa regulacja zwolni zamawiającego z żądania od uznanych twórców składania pisemnych oświadczeń o posiadanych umiejętnościach - ich potwierdzenie będzie stanowić uznany dorobek artystyczny.

Znowelizowane przepisy powinny wejść w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenia życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

Stworzono możliwość kierowania na terapię sprawców groźnych przestępstw, którzy po odbyciu kary w zakładzie karnym, mogliby - z powodu zaburzonej psychiki lub preferencji seksualnych - popełnić na wolności kolejne przestępstwo przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności seksualnej. Wobec takich osób będzie można stosować nadzór prewencyjny lub umieścić je w nowo utworzonym Krajowym Ośrodku Terapii Zaburzeń Psychicznych, który podlegałby ministrowi zdrowia.

Zgodnie z projektem, przed wyjściem sprawcy na wolność - po wydaniu odpowiedniej opinii psychiatrycznej lub psychologicznej - dyrektor zakładu karnego będzie mógł wnioskować do sądu cywilnego o uznanie takiej osoby za stwarzającą zagrożenie. W celu ustalenia, czy taka osoba stwarza zagrożenie, sąd powoła 2 biegłych lekarzy psychiatrów, bez opinii których nie będzie można orzec wobec niej nadzoru prewencyjnego lub umieszczenia w Krajowym Ośrodku Terapii Zaburzeń Psychicznych.

W sprawach osób z zaburzeniami osobowości konieczne będzie jeszcze uzyskanie opinii biegłego psychologa, a w sprawach osób z zaburzeniami preferencji seksualnych - opinii biegłego lekarza seksuologa lub certyfikowanego psychologa-seksuologa. Sąd w razie potrzeby może także powołać nowych biegłych.

Sąd będzie rozpoznawał sprawę na rozprawie z obowiązkowym udziałem: prokuratora, adwokata i radcy prawnego. Sprawca będzie miał prawo wziąć udział w rozprawie, a jeśli sąd uzna to za konieczne, zostanie doprowadzony. Po przeprowadzeniu postępowania, sąd (w składzie 3 sędziów zawodowych) może stwierdzić, że dana osoba nie stwarza wysokiego zagrożenia i wtedy nie zostaną wobec niej podjęte żadne dalsze działania. Jeśli jednak uzna, że dana osoba stwarza wysokie lub bardzo wysokie zagrożenie, to wtedy będzie musiał zastosować środki przewidziane w ustawie. Wobec takiej osoby sąd będzie orzekał o nadzorze prewencyjnym lub umieszczeniu jej w Krajowym Ośrodku Terapii Zaburzeń Psychicznych.

Od osoby stwarzającej zagrożenie sąd nakaże pobranie materiału do analizy DNA, odcisków palców, a także wykonanie zdjęć, szkiców i opisów jej wizerunków. Informacje takie mogą pomóc organom ścigania w wykryciu osoby, która dopuści się przestępstwa.

Jeśli zostanie stwierdzone bardzo wysokie prawdopodobieństwo popełnienia czynu zabronionego, bardzo niebezpiecznego dla zdrowia, życia, wolności seksualnej, zagrożonego karą co najmniej 10 lat pozbawienia wolności - sąd musi skierować taką osobę do ośrodka. Teren ośrodka i znajdujące się w nim pomieszczenia będą monitorowane, co zapewni stały nadzór nad osobami w nim przebywającymi i kontrolę stosowania wobec nich przymusu bezpośredniego. Zapis z monitoringu będzie przechowywany przez 6 miesięcy, po tym czasie będzie usuwany w sposób uniemożliwiający jego odzyskanie. Wszyscy pracownicy ośrodka będą zobowiązani do zachowania tajemnicy związanej z ich pracą w tej placówce.

Jeśli prawdopodobieństwo popełnienia czynu zabronionego wobec zdrowia, życia, wolności seksualnej innych osób, nie będzie bardzo wysokie, ale jednak będzie wysokie - sąd musi orzec nadzór prewencyjny. Sąd orzekając nadzór prewencyjny może osobę stwarzającą zagrożenie zobowiązać do poddania się terapii. Wskaże też placówkę, w której ma być ona realizowana. Z kolei kierownik takiego podmiotu ma informować sąd i policję o uchylaniu się od terapii przez taką osobę.

Osoba stwarzająca zagrożenie, wobec której zastosowano nadzór prewencyjny, będzie musiała za każdym razem informować policję o zmianie miejsca stałego pobytu, zatrudnienia i swoich danych osobowych. Policja będzie miała prawo weryfikować te dane. Będzie miała też szczególne uprawnienia kontrolne wobec takich osób. Może stosować zwykłe czynności operacyjno-rozpoznawcze, aby ustalić, np. czy takie osoby poddają się terapii.

W sytuacji podejrzenia, że dana osoba może przygotowywać się do popełnienia przestępstwa (np. zaczęła przeglądać pornograficzne strony internetowe), sąd - na wniosek policji - może zarządzić kontrolę operacyjną (na okres nie dłuższy niż 3 miesiące, z możliwością przedłużenia o kolejne 3 miesiące). Chociaż kontrola operacyjna wiąże się dużą ingerencją w prawo do prywatności, jednak za jej stosowaniem przemawia ważny interes społeczny, czyli ochrona innych osób przed szczególnie groźnymi przestępcami.

Osoba stwarzająca zagrożenie, która trafi do Krajowego Ośrodku Terapii Zaburzeń Psychicznych, zostanie objęta terapią, mającą poprawić jej zdrowie i zachowanie w stopniu umożliwiającym funkcjonowanie w społeczeństwie w sposób niezagrażający innym osobom. Kierownik ośrodka dla każdej osoby przygotuje indywidualny plan terapii. Do ośrodka będzie miał wstęp o każdej porze dnia sędzia w celu skontrolowania legalności pobytu tych osób, sprawdzenia przestrzegania ich praw i warunków życia. Nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy sąd - na podstawie opinii lekarza psychiatry i efektów terapii - będzie decydował o dalszym pobycie w ośrodku osoby stwarzającej zagrożenie. Jeśli taka osoba zostanie wypisana z ośrodka, sąd będzie mógł zastosować wobec niej nadzór prewencyjny.

Wobec osób przebywających w ośrodku możliwe będzie stosowanie środków przymusu bezpośredniego, takich jak: przytrzymanie, przymusowe podanie leków, unieruchomienie, izolacja, użycie: kajdanek, pałki i substancji obezwładniającej. Takie środki będzie można stosować wobec osób, które np. dopuszczą się zamachu na zdrowie lub życie swoje bądź innych, gwałtownie niszczą lub uszkadzają przedmioty w swoim otoczeniu, zachowują się w sposób, który poważnie zakłóca funkcjonowanie ośrodka. Każdy przypadek zastosowania przymusu bezpośredniego i uprzedzenia o możliwości jego zastosowania będzie trzeba obowiązkowo odnotowywać w dokumentacji medycznej.

Nowe przepisy będą dotyczyć seryjnych morderców i gwałcicieli, w tym także skazanych za takie przestępstwa w PRL, którym na mocy amnestii w 1989 r. karę śmierci zamieniono na 25 lat więzienia. Osoby takie mają wyjść na wolność w 2014 r. Dzięki wprowadzonym regulacjom społeczeństwo będzie chronione przed ewentualnymi, kolejnymi brutalnymi przestępstwami z ich strony, a sprawcy będą mogli poddać się terapii i powrócić do życia w społeczeństwie, bez stwarzania zagrożenia dla siebie i innych.

Ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez ministra finansów.

Od 1 listopada 2013 r. akcyza obejmie wyroby gazowe, takie jak gaz ziemny i inne węglowodory. Jedynie do 31 października 2013 r. obowiązuje okres przejściowy, w którym gaz ziemny do celów opałowych jest w całości zwolniony z podatku akcyzowego. Po tej dacie Polska będzie stosować regulacje unijne, które przewidują zwolnienia tych wyrobów w konkretnych sytuacjach. Projekt wprowadza zatem szczegółowe regulacje dotyczące zwolnień i zasad opodatkowania akcyzą wyrobów gazowych. Szeroki katalog zwolnień od podatku akcyzowego dla wyrobów gazowych obejmuje nie tylko zwolnienia obowiązkowe przewidziane w przepisach unijnych, ale także zwolnienia nie obowiązkowe (fakultatywne).

Z opodatkowania akcyzą zwolnione będą m.in.:

- podmioty zużywające gaz ziemny przeznaczony do celów opałowych: gospodarstwa domowe oraz organy użyteczności publicznej, np. szkoły, przedszkola, żłobki, szpitale;

- wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych: do przewozu towarów i pasażerów koleją; do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, w leśnictwie; w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

- zakłady energochłonne, w których wprowadzono systemy służące osiąganiu celów ochrony środowiska lub podwyższaniu efektywności energetycznej, w których koszt zakupu gazu w wartości produkcji sprzedanej wynosi więcej niż 5 proc.;

- wyroby gazowe przeznaczone do użycia w procesie produkcji energii elektrycznej oraz użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych, a także do napędu statków powietrznych i w żegludze, z wyłączeniem rekreacyjnych prywatnych rejsów i lotów;

- gaz ziemny przeznaczony do napędu stacjonarnych urządzeń, takich jak, np. napędzana silnikiem spalinowym pompa czy sprężarka;

- biogaz używany do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Projekt wprowadza również mechanizm odejścia od niektórych zwolnień z akcyzy, w przypadku spadku ceny gazu ziemnego na krajowej giełdzie energii. Rząd zdecydował też o wprowadzeniu mechanizmu powrotu do zwolnień z akcyzy w sytuacji wzrostu ceny gazu ziemnego. Nie będzie to dotyczyć jednak gospodarstw domowych oraz organizacji użyteczności publicznej, które będą korzystały ze zwolnień bez względu na wahania cen gazu ziemnego.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.

Lepsze dostosowanie ofert urzędów pracy do potrzeb bezrobotnych, skutkujące efektywniejszym ich funkcjonowaniem, jest podstawowym celem proponowanej regulacji. Stanowi ona realizację postulatu premiera z tzw. II expose, który dotyczył zreformowania urzędów pracy.

Z analizy rynku pracy wynika, że konieczna jest poprawa efektywności działania urzędów pracy oraz standardów obsługi ich klientów, a także wskaźników zatrudnienia (chodzi o wprowadzenie nowych form organizacji pracy oraz współpracę urzędów pracy z podmiotami niepublicznymi). Urzędy pracy muszą dostosowywać swoje propozycje do potrzeb konkretnego bezrobotnego i pracodawcy.

Niezbędne jest też dokonanie zmian w sposobie dystrybucji środków Funduszu Pracy, tak aby premiować skuteczność, czyli uzależnić wysokość funduszy przyznawanych powiatowym urzędom pracy od osiąganych efektów. Konieczne będzie też objęcie realną pomocą osób długotrwale bezrobotnych dzięki poszerzeniu współpracy urzędów pracy z ośrodkami pomocy społecznej i organizacjami pozarządowymi. Przewidywane jest szersze włączenie partnerów społecznych w projektowanie i monitorowanie działań na rzecz aktywizacji zawodowej.

W związku z tym zaproponowano zmiany, dzięki którym możliwe będzie:

Poprawienie efektywności działania urzędów pracy

Przewidziano powiązanie wysokości środków przekazywanych z Funduszu Pracy powiatom na wynagrodzenia pracowników powiatowych urzędów pracy z efektami ich działania. Premiowani będą pracownicy pracujący bezpośrednio z klientami indywidualnymi i instytucjonalnymi (doradcy klienta indywidualnego, doradcy klienta instytucjonalnego), a także kadra kierownicza tych urzędów, które uzyskają najlepsze wyniki w "doprowadzaniu" bezrobotnych do zatrudnienia. To rozwiązanie ma funkcjonować 4 lata (2014-2017), co pozwoli ocenić jego efektywność. W przypadku osiągnięcia pozytywnych rezultatów będzie można je przedłużyć.

Założono także zmianę algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej w województwie, z uwzględnieniem efektywności działań aktywizacyjnych urzędów pracy. Przy zachowaniu dwustopniowego podziału środków Funduszu Pracy (na poziom województw i powiatów), proponuje się zmianę kryteriów podziału środków na aktywizację bezrobotnych.

Algorytm, według którego ustalane będą kwoty środków wydatkowanych w roku budżetowym na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej na poziomie województwa uwzględniać będzie: liczbę bezrobotnych i stopę bezrobocia - w 75 proc. oraz efektywność działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych - w 25 proc. Podział środków na realizację programów, na poziomie powiatu, dokonywany będzie przez zarząd województwa według kryteriów określonych przez sejmik województwa.

Zaplanowano także zmianę zakresu zadań Centrów Informacji i Planowania Kariery Zawodowej działających w ramach Wojewódzkich Urzędów Pracy (CIiPKZ).

Poprawienie jakości usług świadczonych bezrobotnym stosownie do ich potrzeb

Przewidziano wzmocnienie indywidualnego podejścia do klientów powiatowych urzędów pracy, które zapewni system profilowania pomocy dla bezrobotnych. Wprowadzenie tego systemu pozwoli powiatowym urzędom pracy skuteczniej pomagać w powrocie na rynek pracy osobom najbardziej potrzebującym takiego wsparcia.

Konkretny bezrobotny otrzyma konkretną pomoc adekwatną do swoich potrzeb i możliwości aktywizacyjnych, które zostaną określone na podstawnego elektronicznego kwestionariusza do profilowania usług. W rezultacie bezrobotny zostanie przypisany do jednego z trzech profili:

1) w pierwszym profilu znajdą się bezrobotni aktywni, dla których podstawowym wsparciem będą usługi pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego i w bardzo ograniczonym zakresie inne formy wsparcia, np. szkolenia.

2) do drugiego profilu należeć będą bezrobotni wymagający wsparcia, którzy korzystać będą ze wszystkich usług i instrumentów rynku pracy, jakie oferują powiatowe urzędy pracy. Takie osoby będą np. kierowane na szkolenia i staże.

3) w trzecim profilu znajdą się bezrobotni oddaleni od rynku pracy (bezrobotni drugiej szansy), zarówno tacy, którzy z różnych powodów są zagrożeni wykluczeniem społecznym, jak i ci którzy z własnego wyboru nie są zainteresowani zatrudnieniem lub uchylają się od legalnej pracy. Urzędy pracy przekażą obsługę tych osób innym podmiotom.

W praktyce działania pomocowe na rzecz takich osób będą realizowane, w ramach zlecania usług aktywizacyjnych, przez agencje zatrudnienia lub organizacje pozarządowe albo w ramach Programu Aktywizacja i Integracja (PAI), realizowanego przez powiatowy urząd pracy i ośrodek pomocy społecznej. Na podstawie tego programu bezrobotny otrzyma wieloaspektowe wsparcie mające na celu przezwyciężenie istniejących deficytów i pomoc w podjęciu zatrudnienia. Bezrobotny, który bez uzasadnionej przyczyny odmówi uczestnictwa lub z własnej winy przerwie udział w działaniach realizowanych w ramach PAI - zostanie pozbawiony statusu bezrobotnego.

Tworzenie miejsc pracy i powrót do zatrudnienia osób bezrobotnych, w tym powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dziecka, np. po urlopie wychowawczym

Zaproponowano kilka nowych instrumentów.

Grant na telepracę - instrument kierowany do pracodawcy albo przedsiębiorcy za zatrudnienie w formie telepracy bezrobotnych rodziców powracających na rynek pracy (wychowujących co najmniej jedno dziecko w wieku do 6 lat) oraz bezrobotnych, którzy zrezygnowali z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad osobą zależną.

Na podstawie umowy zawartej ze starostą pracodawca albo przedsiębiorca otrzyma z Funduszu Pracy grant do wysokości 6-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę brutto na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego rodzica lub bezrobotnego sprawującego opiekę nad osobą zależną. Pracodawca w umowie zagwarantuje utrzymanie zatrudnienia przez 12 miesięcy w pełnym wymiarze czasu pracy lub przez 18 miesięcy w wymiarze 1/2 etatu - w przypadku nie wywiązania się z tego warunku będzie musiał zwrócić grant z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia jego otrzymania.

Świadczenie aktywizacyjne - byłoby przyznawane pracodawcy z Funduszu Pracy za zatrudnienie skierowanych przez powiatowy urząd pracy bezrobotnych, powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dziecka (np. po urlopie wychowawczym) oraz za bezrobotnych, którzy zrezygnowali z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad osobą zależną.

Świadczenie to będzie wypłacane pracodawcy przez 12 miesięcy (w wysokości 1/2 minimalnego wynagrodzenia) lub 18 miesięcy (w wysokości 1/3 minimalnego wynagrodzenia) za zatrudnienie bezrobotnego rodzica lub bezrobotnego sprawującego opiekę nad osobą zależną. Pracodawca zagwarantuje zatrudnienie takiego bezrobotnego przez kolejne 6 lub 12 miesięcy. W przypadku nie wywiązania się z tego zobowiązania będzie musiał zwrócić uzyskane świadczenie z odsetkami ustawowymi.

Świadczenie aktywizacyjne nie będzie przysługiwać w przypadku uzyskania przez pracodawcę prawa do pożyczki z Funduszu Pracy na utworzenie miejsca pracy. Pracodawca będzie musiał zatem wybrać, czy ubiegać się o to świadczenie, czy o pożyczkę z Funduszu Pracy.

Pożyczka z Funduszu Pracy na utworzenie stanowiska pracy lub podjęcie działalności gospodarczej

O pożyczkę na podjęcie działalności gospodarczej będą mogły ubiegać się osoby fizyczne: poszukujący pracy absolwenci szkół i wyższych uczelni w okresie 48 miesięcy od dnia otrzymania dyplomu; bezrobotni zarejestrowani w PUP; studenci ostatniego roku uczelni wyższych.

Pożyczka na podjęcie działalności gospodarczej będzie mogła stanowić do 100 proc. kosztów przedsięwzięcia. Ma być udzielana do wysokości 20-krotnego przeciętnego wynagrodzenia i będzie podlegała oprocentowaniu na zasadach preferencyjnych. Okres jej spłaty będzie wynosił 7 lat, z możliwością skorzystania z 12-miesięcznego okresu karencji w spłacie kapitału.

O pożyczkę na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego (w tym bezrobotnego skierowanego przez PUP) będą mogły ubiegać się: podmioty prowadzące działalność gospodarczą; niepubliczne szkoły i przedszkola; żłobki lub kluby dziecięce tworzone i prowadzone przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej; producenci rolni będący osobami fizycznymi, osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, zamieszkującymi lub mającymi siedzibę w Polsce, oraz będący posiadaczami gospodarstwa rolnego lub prowadzący dział specjalny produkcji rolnej.

Pożyczka na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego będzie udzielana do wysokości 6-krotnego przeciętnego wynagrodzenia i ma podlegać oprocentowaniu na zasadach preferencyjnych. Trzeba ją będzie spłacić w ciągu 3 lat.

Trójstronne umowy szkoleniowe - będą zawierane przez starostę z pracodawcą i instytucją szkoleniową. Zostaną w nich określone umiejętności lub kompetencje zawodowe wymagane przez pracodawcę od kandydatów do pracy. Wymogi te byłyby uwzględniane w programie szkolenia finansowanego przez PUP z Funduszu Pracy. W ten sposób bezrobotni uzyskiwaliby wymagane przez pracodawcę umiejętności.

Wsparcie zatrudnienia młodych pracowników

Planowane jest wprowadzenie rozwiązań aktualnie testowanych przez projekt pilotażowy "Twoja Kariera - Twój Wybór". Program skierowany jest do bezrobotnych, którzy nie przekroczyli 30. roku życia. Ma im pomóc przełamać bariery utrudniające wejście na rynek pracy. Młodzi bezrobotni zostaną objęci intensywną, indywidualną pomocą powiatowych urzędów pracy od pierwszego dnia, w którym się zarejestrują.

Przewidziano zwolnienie pracodawców, którzy zatrudnią bezrobotnych do 30. roku życia, z obowiązku opłacania za nich składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Zwolnienie ma obowiązywać przez 12 pierwszych miesięcy od dnia zatrudnienia bezrobotnego. Jednocześnie zaproponowano, aby ten okres zatrudnienia mógł być podstawą do nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych.

Przewidziano też refundację kosztów poniesionych przez pracodawców składek na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30. roku życia, którzy podejmują pierwszą pracę. Rozwiązanie to ułatwi takim osobom zdobycie stażu zawodowego. Refundacja obejmie okres do 6 miesięcy i jej wysokość nie może przekroczyć miesięcznie 1 minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie odrębnych przepisów. Przewiduje się nałożenie na pracodawcę obowiązku dalszego zatrudniania takiej osoby przez okres 6 miesięcy po rygorem zwrotu refundacji.

Wsparcie pracodawców zatrudniających bezrobotnych w wieku 50 Plus

Starosta będzie mógł przyznać pracodawcy albo przedsiębiorcy dofinansowanie do wynagrodzenia za zatrudnionego bezrobotnego, który ma więcej niż 50 lat. Wysokość dofinansowania z Funduszu Pracy nie będzie mogła przekroczyć 30 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dofinansowanie będzie przysługiwać przez okres: 12 miesięcy w przypadku zatrudnienia bezrobotnych, którzy ukończyli 50 lat, a nie ukończyli 60 lat oraz 24 miesięcy w przypadku bezrobotnych, którzy ukończyli 60 lat. Pracodawca będzie musiał zagwarantować zatrudnienie bezrobotnego po zakończeniu refundacji, przez czas równy co najmniej połowie okresu refundacji, czyli odpowiednio: 6 i 12 miesięcy.

Utworzenie Krajowego Funduszu Szkoleniowego

Krajowy Fundusz Szkoleniowy powstanie ze środków Funduszu Pracy. Będzie z niego finansowane kształcenie i szkolenie pracowników. W pierwszym etapie KFS ma ułatwić starszym pracownikom (45 PLUS) dostosowanie ich kompetencji do zmian społeczno-gospodarczych (pomoże utrzymać miejsca pracy), a w dalszym - zapewni wsparcie innym grupom osób dorosłych. Jeśli chodzi o warunki uzyskania wsparcia, to założono, że wkład własny pracodawców wyniesie 20 proc. kosztów wydatkowanych na podnoszenie kwalifikacji pracowników, z wyjątkiem mikroprzedsiębiorstw, które będą z tego zwolnione. Oceniono, że dofinansowanie szkoleń pracowników pozwoli utrzymać zatrudnienie w firmach.

Termin wejścia w życie regulacji

Przewidziano, że proponowane regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2014 r., z wyjątkiem zmian: a) dotyczących zapewnienia PUP, WUP, wojewodzie i ministrowi pracy dostępu do danych zgromadzonych na koncie ubezpieczonego, które wejdą w życie 1 stycznia 2015 r.; b) dostosowujących przepisy ustawy do ustawy z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2016 r.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)