Trwa ładowanie...
d4javyz

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d4javyz
d4javyz

17.05. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks spółek handlowych,

d4javyz

- projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności.

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz niektórych innych ustaw.

d4javyz

Ministrowie zapoznali się z informacją na temat współpracy polsko-niemieckiej w kontekście 20. rocznicy podpisania Traktatu między Rzecząpospolitą Polską o Republiką Federalną Niemiec o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy z 17 czerwca 1991 r.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

d4javyz

Celem proponowanych zmian jest uproszczenie i przyspieszenie postępowania procesowego oraz wzmocnienie systemu egzekucji.

Przede wszystkim założono likwidację odrębnego postępowania w sprawach gospodarczych. Sprawy między przedsiębiorcami będą rozpoznawane przez sądy powszechne w zwykłej procedurze cywilnej. Obecnie nie ma podstaw do utrzymywania odrębnego postępowania procesowego dla spraw gospodarczych, bowiem nie różnią się one rodzajem żądań od roszczeń występujących w sprawach cywilnych. Zachowane zostaną natomiast sądy gospodarcze, jako wydziały sadów powszechnych.

Ze względu na nadużywanie przez strony i uczestników postępowania uprawnień procesowych, co prowadzi do przewlekania postępowań, zmodyfikowano przepisy w tym obszarze. Przyjęto generalną zasadę, że sąd będzie pomijać przekazane za późno, przez strony postępowania, dowody i twierdzenia. Możliwe będzie odstępstwo od tej zasady w 3 przypadkach: gdy opóźnienie w dostarczeniu dowodów i prezentacji twierdzeń nie wystąpiło z winy strony; gdy ich uwzględnienie nie spowoduje zwłoki w rozpoznaniu sprawy; gdy wystąpiły inne wyjątkowe okoliczności. Takie rozwiązanie będzie skłaniać strony do przedkładania dowodów i prezentowania twierdzeń w określonym czasie.

d4javyz

Doprecyzowano obowiązki sądu dotyczące pozyskiwania od stron i uczestników postępowania materiału procesowego w ramach tzw. informacyjnego słuchania stron. Obecnie sąd jeszcze przed wszczęciem postępowania dowodowego - przez zadawanie pytań stronom - ustala, jakie kwestie są między nimi sporne i dąży do ich wyjaśnienia. Postanowiono jednak zwiększyć rolę tzw. informacyjnego słuchania stron. Sąd, przez zadawanie pytań stronom podczas rozprawy, ma dążyć do tego, aby np. przytoczyły lub uzupełniły twierdzenia bądź udzieliły koniecznych wyjaśnień.

W projekcie zawarto także kilka istotnych zmian dotyczących środków zaskarżenia. Najważniejsza jest możliwość zaskarżenia rozstrzygnięcia sądu drugiej instancji, który uchylił wyrok sądu pierwszej instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. Dopuszczono także, w szerszym niż obecnie zakresie, możliwość złożenia zażalenia na postanowienia wydane w sprawach wpadkowych przez sąd drugiej instancji. Sprawa wpadkowa ma charakter uboczny w stosunku do sprawy głównej, jest nią np. sprawa dotycząca zwolnienia strony od ponoszenia kosztów sądowych.

W nowych przepisach uchylono przepis przewidujący umorzenie procesu cywilnego w przypadku ogłoszenia upadłości pozwanego, obejmującej likwidację jego majątku. Rozwiązanie to w praktyce rodziło poważne komplikacje. Dlatego zdecydowano, że zawieszenie procesu cywilnego będzie odnosić się do każdego przypadku ogłoszenia upadłości strony pozwanej.

d4javyz

Zaproponowano rezygnację z nowacyjnego zabezpieczenia roszczeń pieniężnych wynikających z prawa własności intelektualnej. Chodzi o zobowiązanie pozwanego do zapłaty określonej kwoty pieniężnej na rzecz drugiej strony - jeszcze przed merytorycznym rozstrzygnięciem sporu. Roszczenia w takich sprawach bywają bardzo duże, jednak żadne względy nie uzasadniają ich zabezpieczenia przez zapłatę z góry. Zdaniem ustawodawcy, zabezpieczenie nowacyjne powinno być ograniczone do spraw istotnych społecznie i socjalnie, np. dotyczących przekazania pieniędzy na utrzymanie. W sprawach dotyczących własności intelektualnej istotne jest zabezpieczenie roszczeń niepieniężnych.

Zaproponowano przepis, zgodnie z którym warunkiem wytoczenia powództwa na rzecz osoby fizycznej przez organizację pozarządową będzie uzyskanie przez nią pisemnej zgody od tej osoby na takie działanie.

W projekcie przewidziano także dużo ważnych zmian dotyczących postępowania egzekucyjnego, w tym wykonywania zadań przez komorników. Wśród nowych przepisów należy zwrócić uwagę na podwyższenie wysokości grzywien nakładanych przez komorników za: nieuzasadnioną odmowę wyjaśnień (z 500 zł do 2 tys. zł), przeszkadzanie w przeprowadzaniu czynnościach komorniczych (z 200 zł do 1 tys. zł), nieudzielanie informacji przez pracodawcę w egzekucji z wynagrodzenia za pracę (z 500 zł do 2 tys. zł).

d4javyz

Zgodnie z nowymi przepisami, dłużnicy, którym kazano opróżnić lokal mieszkalny - np. z powodu stosowania przemocy w rodzinie, rażącego naruszania porządku publicznego, nieposiadania tytułu prawnego do lokalu - będą mogli być eksmitowani do noclegowni lub schronisk.

Większość nowych przepisów powinna wejść w życie po 6 miesiącach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks spółek handlowych, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

Projektowana ustawa wdraża do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/109/WE z września 2009 r., dotyczące wymogów sprawozdawczości i dokumentacji w przypadku połączeń i podziałów spółek. Ponadto projektowane przepisy zakładają dalszą liberalizację obowiązków związanych z procedurami łączeniowymi i podziałowymi.

Zgodnie z nowymi przepisami, biegły rewident nie będzie musiał badać sprawozdania założycieli spółki w odniesieniu do wkładów niepieniężnych, obejmujących np. zbywalne papiery wartościowe lub inne instrumenty finansowe, jeżeli ich wartość ustalana jest według średniej ceny ważonej, jaką miały na rynku regulowanym w okresie 6 miesięcy poprzedzających dzień wniesienia wkładu. Opinia biegłego rewidenta nie będzie również potrzebna w przypadku innych aktywów, jeżeli ich wartość godziwa wynika ze sprawozdania finansowego za poprzedni rok obrotowy zbadanego przez rewidenta.

Sprawozdanie założycieli będzie wymagać badania przez biegłego rewidenta w odniesieniu do wkładów niepieniężnych jeżeli:

- wystąpiły nadzwyczajne okoliczności, które zmieniły cenę zbywalnych papierów wartościowych lub innych instrumentów rynku finansowego w momencie ich wniesienia; chodzi tu szczególnie o okoliczności związane z utratą płynności na rynku regulowanym;

- wystąpiły nowe okoliczności wpływające na wartość godziwą wkładów w momencie ich wniesienia.

Nowe przepisy zakładają, w sytuacji łączenia się spółek, możliwość odstąpienia - za zgodą wszystkich wspólników - od sporządzania sprawozdania uzasadniającego połączenie. Nie będzie również konieczne udzielanie informacji o zmianach w zakresie aktywów i pasywów spółki, które nastąpiły między dniem sporządzenia planu, a dniem powzięcia uchwały o połączeniu. Biegły rewident nie musi też badać planu połączenia i sporządzać opinii w tej sprawie.

Ogłoszenie planu połączenia lub planu podziału nie będzie konieczne, gdy w określonym terminie spółka bezpłatnie udostępni je na swoich stronach internetowych. Konieczna w tym przypadku będzie zgoda wspólników spółki. Wspólnicy, zgodnie z nowymi przepisami, będą mogli uzyskiwać odpisy różnego typu dokumentów w formie elektronicznej.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

Podstawowa zmiana umożliwia prawnikom zagranicznym, świadczącym usługi w Polsce, prowadzenie tej działalności również w formie spółki komandytowo-akcyjnej. Oznacza to, że po zmianach prawnik z Unii Europejskiej (wpisany na listę prowadzoną przez okręgową radę adwokacką) będzie mógł wykonywać stałą praktykę w: kancelarii indywidualnej, zespole adwokackim, a także w spółkach: jawnej, cywilnej, komandyto-akcyjnej, komandytowej lub partnerskiej.

Ten przepis, o charakterze korygującym, zapewni zgodność nowelizowanych przepisów z ustawą Prawo o adwokaturze, a także ustawami: o radcach prawnych, o rzecznikach patentowych, o doradztwie podatkowym.

Zmieniona ustawa ma obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym, przedłożony przez ministra finansów.

Nowelizację przygotowano w związku z koniecznością dostosowania niektórych przepisów ustawy o VAT do nowego rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, które zacznie obowiązywać od 1 lipca 2011 r. Dodatkowo - w ramach ww. noweli - wprowadzono kilka innych zmian, w tym m.in.:

- doprecyzowano katalog odpadów przetwarzalnych, które są objęte tzw. mechanizmem odwróconego obciążenia. Mechanizm ten, zmieniający system naliczania i odliczania VAT w obrocie złomem, polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia tego podatku ze sprzedawcy na nabywcę, obowiązuje od 1 kwietnia 2011 r. Obecnie proponuje się - z uwagi na brak definicji ustawowej złomu - określenie katalogu towarów, których dostawa objęta będzie ww. mechanizmem odwróconego obciążenia. Dzięki temu uniknie się sporów interpretacyjnych, gdyż jednoznacznie będą wynikać z przepisów przypadki, w których osobą zobowiązaną do rozliczenia VAT będzie nabywca, a nie sprzedawca. Ponadto rozszerzono stosowanie mechanizmu odwróconego obciążenia o takie towary, jak m.in.: zużyte akumulatory elektryczne, odpady szklane i gumowe oraz odpady z tworzyw sztucznych. Oznacza to, że katalog, w porównaniu do stanu prawnego obowiązującego przed wejściem w życie wskazanych zmian, będzie szerszy i nie będzie dotyczył tylko złomu metali. Takie
rozwiązanie wyeliminuje patologie w obrocie surowcami wtórnymi, które skutkują uszczupleniami budżetowymi oraz zakłócają konkurencję gospodarczą;

- uproszczono rozliczenia dokonywane w walucie obcej (tj. zasady dotyczące sposobu przeliczania kursów walut obcych) przez podatników świadczących usługi wstępu na imprezy masowe, np. Euro 2012. Obecnie kurs danej waluty przeliczany jest - co do zasady - na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego w VAT. Nowe rozwiązanie zakłada, że wartość transakcji będzie można również przeliczyć zgodnie z przepisami obowiązującymi przy obliczaniu wartości celnej, tj. po kursie ustalonym w przedostatnią środę miesiąca - w oparciu o bieżące kursy średnie wyliczane i ogłaszane przez NBP - i co do zasady obowiązującym przez cały następny miesiąc. W znacznym stopniu ułatwi to rozliczenia dokonywane w walucie obcej przez podatników świadczących usługi wstępu na imprezy masowe (np. w ramach Euro 2012);

- uproszczono rejestrację i rozliczanie podatku VAT przez podmioty zagraniczne świadczące w Polsce okazjonalne przewozy drogowe osób pojazdami zarejestrowanymi za granicą. Nowe rozwiązania przewidują m.in. możliwość skorzystania przez podmioty zagraniczne świadczące ww. usługi z uproszczonej rejestracji w zakresie identyfikacji podatkowej dla celów podatku VAT (podmioty takie byłyby zwolnione z obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku VAT na zasadach ogólnych, nie podlegałyby również obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w ustawie o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników). Wskazane zmiany powodują, iż konieczna jest również nowelizacja ww. ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, termin wydawania nowych dowodów osobistych zostaje przesunięty na 1 stycznia 2013 r. Powodem wprowadzenia do obrotu prawnego nowego wzoru dokumentu tożsamości w późniejszym niż pierwotnie zakładano terminie są względy organizacyjne i techniczne dotyczące procedur przygotowawczych i technicznych wydawania nowych dokumentów - m.in. certyfikacja poziomu bezpieczeństwa, oprogramowanie, itp.

Przedłużenie vacatio legis nowej ustawy wynika także z konieczności notyfikowania rozporządzeń wykonawczych do Komisji Europejskiej. Należy dodać, że przesunięcie wejścia w życie ustawy o dowodach osobistych powoduje konieczność zmiany terminu obowiązywania przepisów ustawy o ewidencji ludności. Jej przepisy, zgodnie z projektem, powinny zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2012 r.

W projekcie ustawy zmienione zostały ponadto przepisy dotyczące okresu ważności związanych z dowodem certyfikatów. Proponuje się, by okres ich ważności rozpoczynał się w dniu ich aktywacji i był nie dłuższy niż okres ważności dowodu osobistego. Zrezygnowano także z tzw. ograniczonej identyfikacji. Wynika to z tego, że obecnie na rynku brakuje standardowych lub powszechnie akceptowanych rozwiązań w tej dziedzinie.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Podstawowa zmiana dotyczy uzupełnienia ustawy o zasady ponownego wykorzystywania informacji publicznej (chodzi o informacje będące w posiadaniu instytucji sektora publicznego). Oznacza to implementację przepisów dyrektywy 2003/98/WE, w szczególności dotyczących określenia zasad ponownego wykorzystywania informacji publicznej do celów komercyjnych lub niekomercyjnych.

W projekcie nowelizacji stworzone zostaną podstawy prawne do wtórnego korzystania z zasobów informacyjnych podmiotów wykonujących zadania publiczne. Poprawi to konkurencyjność przedsiębiorstw, których produkty i usługi opierają się na informacjach sektora publicznego. Powinna także być intensywniejsza współpraca administracji państwowej z obywatelami, przy wykorzystywaniu informacji publicznej.

Założono także wprowadzenie nowego trybu udostępniania i ponownego wykorzystywania informacji publicznej - skatalogowanego repozytorium służącego udostępnianiu zasobów informacyjnych. Chodzi o zbiory danych i inne informacje posiadane przez instytucje publiczne o szczególnym znaczeniu dla innowacyjności.

Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) będzie podstawowym nośnikiem informacji publicznych przekazywanych do ponownego wykorzystywania.

Przewidziano liczne uprawnienia dla podmiotów ponownie wykorzystujących informację publiczną ("przyjazne rozwiązania"), które wykraczają poza zalecenia dyrektywy.

Na przykład wprowadzono obowiązek przekazywania informacji publicznej do celów ponownego wykorzystywania (dyrektywa nie nakłada takiego obowiązku). Osoba zainteresowana pozyskaniem informacji publicznej do ponownego wykorzystywania nie będzie musiała składać wniosków w tej sprawie, gdy informacja taka będzie zamieszczona na stronie BIP lub w repozytorium (dyrektywa mówi o składaniu wniosków).

Wprowadzono domniemanie umożliwiające bezwarunkowe wykorzystywanie informacji publicznej, w sytuacji zamieszczenia jej na stronie BIP i nie ogłoszenia dla niej warunków ponownego wykorzystywania (w dyrektywie domniemanie nie występuje).

Przyznano wnioskodawcy prawo do skarżenia: odmowy przekazania informacji publicznej do ponownego wykorzystywania i warunków, na jakich może być ona wykorzystywana, np. zbyt wysokiej opłaty (tej drugiej sytuacji dyrektywa nie przewiduje).

W nowych przepisach przewidziano możliwość nakładania opłaty za ponowne wykorzystywanie informacji publicznej. Jednym z kryteriów przy podejmowaniu decyzji o nałożeniu opłaty (i jej ewentualnej wysokości) ma być komercyjny lub niekomercyjny cel ponownego wykorzystywania takiej informacji. W przypadku celu niekomercyjnego - zasadą powinno być bezpłatne przekazanie.

Założono, że nowe przepisy wejdą w życie po 3 miesiącach od daty ich opublikowania w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem regulacji dotyczących repozytorium, które zaczną obowiązywać po 12 miesiącach od daty publikacji.

Z uwagi na proponowane rozwiązania nowa regulacja powinna mieć tytuł: ustawa o dostępie do informacji publicznej i jej ponownym wykorzystywaniu.


Rada Ministrów zapoznała się z informacją na temat współpracy polsko-niemieckiej w kontekście 20. rocznicy podpisania Traktatu między Rzecząpospolitą Polską o Republiką Federalną Niemiec o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy z 17 czerwca 1991 r., przedłożoną przez ministra spraw zagranicznych.

Informację przygotowano z uwagi na 20. rocznicę podpisania traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy między Polską a RFN. W związku z tym na 20 czerwca br. zaplanowano pierwsze wspólne posiedzenie rządów Polski i Niemiec.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d4javyz
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4javyz