CIR: raport "Młodzi 2011" - debata dla przyszłości (komunikat)

...

29.08.2011 | aktual.: 29.08.2011 09:38

29.08. Warszawa - CIR informuje:

Dzisiaj (poniedziałek, 29 sierpnia 2011 r., godz. 12.00) w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zaprezentowany zostanie raport "Młodzi 2011", który powstał w wyniku prac interdyscyplinarnego zespołu pod kierunkiem ministra Michała Boniego. Raport prowokuje debatę na temat sytuacji ludzi młodych w Polsce. Przyszłość i rozwój Polski, zależy od tego jak dziś poradzimy sobie z wyzwaniami, które stoją przed młodym pokoleniem. Czy potrafimy wykorzystać potencjał drzemiący w młodych Polakach? Jakie trudności musimy pokonać, aby młodzi mogli być siłą napędową rozwoju naszego kraju?

Autorzy raportu i jego geneza

Autorką raportu jest Krystyna Szafraniec, profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W pracach nad raportem uczestniczył interdyscyplinarny zespół złożony z ekspertów różnych dziedzin, kilku resortów, urzędów centralnych oraz środowisk pracujących z młodzieżą i na rzecz młodzieży, którzy na przestrzeni lat 2010-2011 spotykali się w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pod przewodnictwem Ministra Michała Boniego. Raport jest kontynuacją nowego spojrzenia strategicznego rozpoczętego raportem "POLSKA 2030 - wyzwania rozwojowe". U podstaw raportu "MŁODZI 2011" leży świadomość, że młodzi ludzie są jednym z zasobów, na którym można i należy opierać strategie rozwojowe kraju. Niezbędne zatem stało się zgromadzenie wiedzy na temat zmian jakie zaszły na przestrzeni ostatnich 20 lat w kolejnych generacjach młodych Polaków.

Treść raportu

Raport (objętość 426 stron) zawiera analizę młodego pokolenia w różnych obszarach tematycznych: aspiracji i oczekiwań, demografii, wyzwań związanych z edukacją i wchodzeniem na rynek pracy. Prezentuje dane na temat małżeństwa, rodziny, nowych wzorców seksualności, konsumpcji i sposobów spędzania wolnego czasu, poglądów, postaw i obecności w publicznej sferze życia. Przedstawia obszar zdrowia, zachowań ryzykownych i spójności społecznej. Przedmiotem analiz są zarówno kwestie, które pozwalają na wspólną, pokoleniową charakterystykę młodych, jak i sprawy, które wyraźnie dzielą różne odłamy szeroko pojmowanego pokolenia - ze względu na status rodziców, miejsce zamieszkania, płeć i wiek. Bazując na różnych źródłach, raport próbuje przedstawić możliwie najpełniejszy obraz młodych, a zarazem - charakteryzując problemy generacyjne - uciec od prostych komentarzy światopoglądowych i politycznych. Jest to ważne dla pokazania olbrzymiej skali przeobrażeń, wielości zachodzących procesów, zmienności, którą z jednej strony
dyktuje przeobrażający się świat i Polska, z drugiej natomiast - rozwijające się, rosnące aspiracje.

Cel raportu

"Można więc powiedzieć, iż pracując nad raportem, przeszliśmy drogę: od intuicji, przez wiedzę, do propozycji rozwiązań praktycznych w polityce na rzecz młodego pokolenia, każdego młodego pokolenia. Z tego wynika kluczowe przesłanie: potrzebna jest nam debata, by dokonywać właściwych wyborów oraz wskazywać rozwojowe priorytety."

(Michał Boni, Raport "MŁODZI 2011", s. 8)

Celem raportu jest przekazanie zebranej wiedzy na temat młodej generacji w wielu wymiarach jej funkcjonowania. Młodzi Polacy posiadają energię oraz zasoby, które mogą uczynić z nich liderów zmian służących rozwojowi Polski. Niestety, zachodzą zjawiska, które zagrażają realizacji aspiracji młodego pokolenia. W efekcie, pokolenie, które może być motorem pozytywnych zmian, może stać się pokoleniem straconym. Dlatego poza przedstawieniem rzetelnej analizy i diagnozy sytuacji młodych ludzi w Polsce, raport "MŁODZI 2011" zawiera jednocześnie rekomendacje działań i wskazania dla polityk publicznych. Dokument ma więc również wymiar praktyczny. Dla przyszłości kraju, jeśli się myśli o długofalowym rozwoju, ważna jest perspektywa czasowa o jedną generację do przodu. Taka jak w dokumencie "POLSKA 2030" i jego nowej, wdrożeniowej wersji, projekcie już rządowym - "POLSKA 2030. TRZECIA FALA NOWOCZESNOŚCI". Uzupełnieniem jest również "Średniookresowa Strategia Rozwoju Kraju - 2020" oraz 9 zintegrowanych strategii
obszarowych, będących obecnie w opracowaniu W całości spektrum tej wizji strategicznej, szczególne jest miejsce aktorów zmian. Jednym z najsilniejszych i najważniejszych jest właśnie nowa generacja Polaków. O niej dziś chcemy mówić poprzez raport "MŁODZI 2011".

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ akuc/

Źródło artykułu:PAP
rządkomunikatboni
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)