Comarch zainwestuje w 2010 r. ponad 40 mln zł w rozwój sektora usług
27.01. Warszawa (PAP) - Comarch planuje zainwestować w 2010 r. ponad 40 mln zł w rozwój sektora usług. W ciągu roku Comarch chce zwiększyć do ponad 1.000 liczbę klientów ECOD w...
27.01.2010 | aktual.: 27.01.2010 13:38
27.01. Warszawa (PAP) - Comarch planuje zainwestować w 2010 r. ponad 40 mln zł w rozwój sektora usług. W ciągu roku Comarch chce zwiększyć do ponad 1.000 liczbę klientów ECOD w Wietnamie i liczy na podobny wynik w Chinach. Informatyczna spółka jest obecnie przygotowana do pozyskiwania i realizacji na całym świecie kontraktów wartych po kilka mln euro - poinformował na spotkaniu z dziennikarzami wiceprezes Comarchu odpowiedzialny za sektor usług Marcin Warwas.
"Planujemy zainwestowanie w rozwój sektora usług w 2010 r. ponad 40 mln zł, co oznacza około 50-60 proc. wzrost inwestycji w ten sektor w porównaniu z 2010 r." - powiedział Warwas.
Obecnie w sektorze usług w Comarchu zatrudnionych jest 500 pracowników z czego 60 na stałe pracuje za granicą.
Plany inwestycyjne przewidują rozwój działalności zagranicznej i zwiększenie liczby osób zatrudnionych za granicą do ponad 100 na koniec 2010 r. Planowane jest zwiększenie zasięgu i skuteczności marketingu, inwestycje w rozwój produktów oraz budowa centrów przetwarzania danych w Niemczech i Francji.
Cztery kluczowe obszary kompetencyjne w ramach sektora usług w Comarchu to: ECOD (elektroniczne centrum obsługi dokumentów), systemy lojalnościowe, infrastruktura i systemy klasy DMS (document management system).
Ponad 30 proc. przychodów sektora usług w Comarchu pochodzi z działalności zagranicznej, a w niektórych obszarach jak np. systemy lojalnościowe 90 proc.
Comarch potencjał wzrostu w sektorze usług w 2010 r. widzi m.in. na rynkach zagranicznych, w tym w Azji.
"Po sześciu miesiącach działalności w Wietnamie realizujemy w tej chwili podłączenie 200 firm do ECOD. Kolejne 200 zaczniemy podłączać w marcu. Spodziewamy się, że w ciągu 12 miesięcy jesteśmy w stanie na tamtym rynku pozyskać ponad 1.000 klientów" - powiedział Warwas.
"Tą samą ścieżką podążamy w Chinach. Tamtejszy rynek ma swoją specyfikę, jest w innym punkcie rozwoju niż wietnamski, ale wierzymy w sukces. Pomoże nam w tym potencjalna spółka z chińskim partnerem" - dodał.
Comarch prowadzi obecnie rozmowy o joint venture ze spółką Inspur, jednym z dwóch największych chińskich dostawców IT. Zakończenie rozmów spodziewane jest w pierwszej połowie 2010 r.
Kolejnym rynkiem, na którym krakowska spółka chce umocnić swoją obecność jest Europa Zachodnia.
"Chcemy wykorzystać naszą obecność w obszarze niemieckojęzycznym i SoftM. Chcemy pozyskać tam ponad 200 klientów dla ECOD sfinalizować ponad 10 bardzo konkretnych projektów na lojalność, w tym także globalnych" - powiedział wiceprezes.
"Inwestycja w centra przetwarzania danych w Niemczech i we Francji da nam możliwość walczenia o kontrakty outsourcingowe i na BPO (business process outsourcing - PAP) warte po kilkadziesiąt mln euro. Obecnie negocjujemy dwa takie kontrakty. Pozwoli to nam także skutecznie walczyć o kontrakty infrastrukturalne" - dodał.
Po krajach niemieckojęzycznych i Francji Comarch rozważa mocniejsze zaistnienie w Wielkiej Brytanii.
"Mamy tam już pierwsze kontrakty i klientów, powoli przychodzi czas na budowę oddziału. To jest porównywalny wielkościowo rynek IT z DACH" - powiedział Warwas.
Informatyczna firma zwiększy sprzedaż i marketing w Ameryce Północnej. Liczy, że referencja z JetBlue (piąta pod względem wielkości linia lotnicza w USA) otworzy jej drzwi na globalnym rynku, jak również w USA i Kanadzie.
Zadaniem Warwasa Comarch jest obecnie przygotowany do pozyskiwania i realizacji na całym świecie kontraktów wartych po kilka mln euro lub USD.
"Jeszcze 2-3 lata temu nie było to oczywiste dla klientów. Teraz już jest. Takich projektów pomimo kryzysu są na świecie dziesiątki tysięcy. Wystarczy, że zaczniemy pozyskiwać rocznie po 20-30 takich tematów i przełoży się to na dodatkowy kilkudziesięcioprocentowy wzrost w skali sektora usług i całej firmy - powiedział wiceprezes.(PAP)
gsu/ ana/