Do Polski wjedziemy nową autostradą!
Autostrada A2 dotarła do granicy z Niemcami! Na granicy województw lubuskiego i wielkopolskiego odbywa się dziś uroczyste otwarcie. Oprócz trzech[!] polskich prezydentów (Bronisław Komorowski, Aleksander Kwaśniewski i Lech Wałęsa) będzie też premier Brandenburgii Matthias Platzeck, marszałkowie województw wielkopolskiego i lubuskiego i wojewodowie, a także kompozytor, laureat Oscara Jan A.P. Kaczmarek.
Nie będzie nowego ministra transportu Sławomira Nowaka. Pojawi się za to Wicemarszałek Sejmu Cezary Grabarczyk, były minister infrastruktury, za którego kadencji rozpoczęła się budowa. Nowy szef resortu nie chce popełnić błędu Jarosława Kaczyńskiego, który uroczyście otworzył fragment A2 między Koninem a Strykowem, dwa tygodnie po objęciu rządów.
Do Polski wjedziemy nową autostradą!
Autostrada A2 dotarła do granicy z Niemcami! Na granicy województw lubuskiego i wielkopolskiego odbywa się dziś uroczyste otwarcie. Oprócz trzech[!] polskich prezydentów (Bronisław Komorowski, Aleksander Kwaśniewski i Lech Wałęsa) będzie też premier Brandenburgii Matthias Platzeck, marszałkowie województw wielkopolskiego i lubuskiego i wojewodowie, a także kompozytor, laureat Oscara Jan A.P. Kaczmarek.
Nie będzie nowego ministra transportu Sławomira Nowaka. Pojawi się za to Wicemarszałek Sejmu Cezary Grabarczyk, były minister infrastruktury, za którego kadencji rozpoczęła się budowa. Nowy szef resortu nie chce popełnić błędu Jarosława Kaczyńskiego, który uroczyście otworzył fragment A2 między Koninem a Strykowem, dwa tygodnie po objęciu rządów.
Tekst: Jan Kaliński
Do Polski wjedziemy nową autostradą!
Otwarcie A2 kończy kolejny etap jednej z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w naszym kraju. Jego realizacja rozpoczęła się w latach trzydziestych XX wieku. To wówczas narodziła się koncepcja Reichsautobahn, autostrady, która miała połączyć Berlin z Poznaniem. W PRL pomysł powrócił. Na Igrzyska Olimpijskie w Moskwie miała powstać "Olimpijka". Przed 1989 rokiem udało się oddać odcinek między Wrześnią a Koninem.
Przetarg na budowę odcinka między Strykowem a Świeckiem rozpisano pod koniec 1995 roku. Wygrała spółka Autostrada Wielkopolska. Jak się okazało, umowę trzeba było renegocjować. Odcinek między Koninem a Strykowem zbudowała GDDKiA. Autostrada Wielkopolska budowała pozostałe fragmenty. Na ostatnim do granicy z Niemcami prace rozpoczęto w lipcu 2009 roku. Po dwóch latach i 4 miesiącach budowy pierwsze samochody wjadą do Polski nową drogą.
Do Polski wjedziemy nową autostradą!
Nowy odcinek ma 106 kilometrów. Łączy Nowy Tomyśl w Wielkopolsce ze Świeckiem na granicy polsko-niemieckiej. - Autostrada do granicy z Niemcami będzie strategicznym odcinkiem na mapie korytarza transeuropejskiego. Ma to olbrzymie znaczenie dla naszej gospodarki: ułatwi wymianę handlową oraz ruch osobowy między Polską a Unią Europejską - tłumaczy Andrzej Patalas, prezes zarządu AWSA II.
Nowa droga łączy się z otwartym w 2004 roku odcinkiem A2 do Poznania oraz pozostałymi odcinkami autostrady. W ten sposób dojedziemy aż do pod łódzkiego Strykowa. A za A2 doprowadzi nas aż do Warszawy.
Do Polski wjedziemy nową autostradą!
W odróżnieniu od większości polskich autostrad na nowym odcinku pojedziemy po nawierzchni betonowej, która jest dużo trwalsza. Według ekspertyz po 23 latach użytkowania wskaźnik napraw dla nawierzchni betonowej wynosi zaledwie 5% przy aż 80-100% dla nawierzchni asfaltowej.
Uroczystości otwarcia rozpoczną się 30 listopada o 16. Od ok. 19-20 rozpoczną się ostatnie odbiory techniczne. Jeśli dobrze pójdzie, pierwsze prywatne samochody będą mogły wjechać na autostradę o północy 1 grudnia. Przedstawiciele Autostrady Wielkopolskiej zapewniają, że ruch będzie możliwy od 6 rano.
Do Polski wjedziemy nową autostradą!
Koncesyjna A2 do granicy z Niemcami jest największym projektem infrastrukturalnym w Polsce i jednym z większych w Europie, realizowanym w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.
Łączna długość ukończonej autostrady A2 to obecnie 370 km. W ten sposób ze Strykowa do rogatek Berlina (odcinek 450 km), jadąc zgodnie z przepisami, będzie można pokonać w 3 godziny 15 minut.
Gdy oddany zostanie 91 kilometrowy fragment do Warszawy, podróż ze stolicy Polski do stolicy Niemiec zajmie około 4 godzin. Dziś ta sama droga zajmuje 7 godzin.
Samo oddanie fragmentu do granicy z Niemcami skróci podróż o 1,5 godziny!
Do Polski wjedziemy nową autostradą!
Choć długo czekaliśmy na początek budowy, to gdy już wbito pierwsze łopaty, budowa poszła jak z bicza strzelił. Wykonawca miał czas do maja 2012 roku. Z inwestycją uporał się pół roku wcześniej.
- Ze względu na zastosowanie technologii betonowej, która w większym stopniu jest uzależniona od warunków atmosferycznych, przyjęliśmy bezpieczny termin. Pogoda nam sprzyjała. Kładliśmy nawet kilometr nawierzchni dziennie. Dzięki firmie Strabag mieliśmy zapewnione bezpieczeństwo inwestycyjne. Wykonawca był wstanie prowadzić front prac na niemal całym budowanym 100 km odcinku - tłumaczy Zofia Kwiatkowska z AWSA II.
Do Polski wjedziemy nową autostradą!
Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1,6 mld euro. Budowa pochłonęła 1,3 mld euro. Każdy kilometr drogi kosztował ponad 12 mln euro (koszt każdego kilometra na otwartym w październiku 62-kilometrowym odcinku A1 był o ok. 0,5 mln euro niższy).
Do 21 maja 2012 roku przejazd nowym odcinkiem będzie darmowy. Ostateczną cenę przejazdu określi minister transportu. Prawdopodobnie będzie ona wynosić 0,20 zł za km. Tak więc za przejazd nowym odcinkiem zapłacimy 20 zł (z VAT). Za przejazd od granicy do Strykowa zapłacimy ok. 79 złotych (płatny jest również państwowy odcinek z Konina do Strykowa).
Do Polski wjedziemy nową autostradą!
Opłaty będą pobierane w systemie zamkniętym. Oznacza to, że kierowca płaci za dokładną liczbę kilometrów, którą przejechał, a bramki SPO (Stacje Poboru Opłat) umieszczone są na zjazdach z autostrady. Jedynie na końcu płatnego odcinka w Rzepinie 21 km od granicy umieszczono Punkt Poboru Opłat (PPO) w osi jezdni. W taki sam sposób działa oddany wcześniej odcinek do Poznania.
Niestety na odcinku od Poznania do Konina wciąż działać będzie system otwarty, który hamuje ruch (trzy bramki umieszczone są w osi autostrady co kilkadziesiąt kilometrów). Choć trwają przygotowania do wprowadzenia elektronicznego systemu opłat, to na zmiany przyjdzie nam poczekać przynajmniej do 2013 roku.
Do Polski wjedziemy nową autostradą!
Na nowej trasie znajdzie się sześć węzłów. Od zachodu będą to: Świecko, Rzepin, Torzym, Jordanowo, Trzciel i Nowy Tomyśl. Na czterech z nich staną Stacje Poboru Opłat.
Niestety mamy złą wiadomość. Stacje benzynowe są dopiero w budowie. Ich otwarcie nastąpi najwcześniej w marcu. Ostatnią na trasie znajdziemy na razie na 134 kilometry przed Świeckiem. Nawet po jej uruchomieniu łatwo nie będzie. Pierwsza Orlenu znajdzie się 5 km za Świeckiem, druga BP - 80 km dalej.
Do Polski wjedziemy nową autostradą!
W tych samych miejscach powstaną także rozszerzone MOP-y (miejsca obsługi pasażerów) z restauracjami. Dodatkowo na 41. km od Świecka znajdziemy parking i WC. Cały odcinek autostrady będzie ogrodzony.
Do budowy autostrady zużyto ponad2 miliony m. kw. nawierzchni betonowej. To ponad 3,5 tys. basenów o wymiarach olimpijskich. Całkowita powierzchnia betonu, jaki wylano na nowym odcinku A2 to powierzchnia blisko 300 boisk piłkarskich. Wykonano także 6 mln m. sześc. nasypów, co równa się objętości 800 piaskownic o wymiarach boiska do piłki nożnej.
Do Polski wjedziemy nową autostradą!
1/4 kosztów budowy stanowią wydatki przeznaczone na ochronę środowiska. Co czwarta złotówka została przeznaczona na ekologię. W sumie 1,3 mld zł! Autostrada do granicy z Niemcami, w 85 procentach przebiega przez tereny leśne, w tym obszary chronione programem Natura 2000.
Wzdłuż 106-kilometrowego odcinka powstało blisko 200 przejść i przepustów dla zwierząt. Największe ma 60 metrów szerokości! Budowa jednego to koszt 20 mln zł. Mniej więcej tyle, ile wynosi budżet średniej wielkości gminy. Autostrada A2 jest obecnie największym projektem ekologicznym w Europie.