Drugie miasto w Polsce będzie miało metro?

Powstało studium wykonalności dla premetra w Krakowie. Projektanci znaleźli złoty środek, aby w końcu ruszyć z rozwojem transportu podziemnego w mieście. Zaproponowali dwie długie linie podziemnych tuneli, którymi mógłby jeździć szybki tramwaj, a w dalszej przyszłości - pociągi metra. Koszt ich budowy ma wynieść ok. 2,5 mld zł.

Obraz
Źródło zdjęć: © Infografika Grażyna Gajewska

Sieć podziemnych tuneli pod centrum Krakowa ma łączyć się z istniejącymi torowiskami. Pierwszy miałby się ciągnąć od ronda Mogilskiego aż po skrzyżowanie ulic Królewskiej i Kijowskiej. Na odcinku 4 km obsłużyłoby go pięć przystanków. Druga podziemna linia, dłuższa o pół kilometra, biegłaby od ul. Prądnickiej do Kalwaryjskiej. Przystankiem wspólnym byłby Dworzec Główny.

Poza tunelami projektanci chcą wykorzystać tory idące dalej po powierzchni do oddalonych dzielnic Krakowa. W odległej przyszłości i one miałyby zejść pod ziemię.

- Metro jest całkowicie bezkolizyjnym, szybkim i przewożącym duże grupy pasażerów środkiem transportu. Na budowę potrzeba jednak dużo pieniędzy i czasu - mówi Stanisław Albrich, projektant z firmy Altrans. - Dlatego stworzymy je etapami. Najpierw powinno powstać premetro, czyli tunele, do których wjadą tramwaje. Będzie jednak tak skonstruowane, że w przyszłości tunelami mogłyby pojechać pociągi.

Oba tunele łącznie miałyby 8,5 km długości. Maksymalna dopuszczalna prędkość w nich to 100 km/h, natomiast średnia wyniosłaby 40 km/h - dwukrotnie więcej niż tempo, w jakim się dziś porusza po mieście szybki tramwaj.

Tunele miałyby powstać na głębokości kilkunastu metrów, choć na niektórych odcinkach musiałyby zejść niżej, nawet do 30 metrów w głąb. Projektanci twierdzą, że w Krakowie można by budować 1 km tunelu rocznie. Linie omijałyby Rynek Główny, biegnąc przy Plantach.

Radni miejscy z nadzieją patrzą na plany budowy metra. - Koszt 2,5 mld przy możliwym dofinansowaniu Unii Europejskiej w latach 2014-2020 jest realną inwestycją - mówi Grzegorz Stawowy z Platformy Obywatelskiej. - W tej chwili nas nie stać, ale trzeba przygotować dokumentację, zrobić badania archeologiczne itd. Budowa mogłaby ruszyć za pięć lat, jeśli się za to teraz zabierzemy - dodaje.

Tak daleko idącego entuzjazmu nie podzielają urzędnicy miejscy. - Takie rozwinięcie premetra jest możliwe w perspektywie 10-15 lat - mówi Wiesław Starowicz, wiceprezydent Krakowa ds. infrastruktury. - Musi to zostać rozłożone w czasie, bo brakuje pieniędzy, a nie wiadomo, czy pozyskamy jakiekolwiek środki z Unii - kwituje.

Projektanci przewidują, że w roku 2030 na liniach, w godzinach szczytu pasażerów, naraz będzie się przemieszczać ok. 12 tys. osób. Aby sprawnie przewieźć taką ich liczbę, potrzebne będą pociągi przyjeżdżające na stacje co cztery minuty i mogące pomieścić ok. 800 osób. Na początek wystarczą trójczłonowe bombardiery o długości ok. 100 metrów

Piotr Rąpalski

Polecamy w wydaniu internetowym www.polskatimes/Kraków: Jest projekt trasy metra w Krakowie

Wybrane dla Ciebie
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów