Drugie miasto w Polsce będzie miało metro?

Powstało studium wykonalności dla premetra w Krakowie. Projektanci znaleźli złoty środek, aby w końcu ruszyć z rozwojem transportu podziemnego w mieście. Zaproponowali dwie długie linie podziemnych tuneli, którymi mógłby jeździć szybki tramwaj, a w dalszej przyszłości - pociągi metra. Koszt ich budowy ma wynieść ok. 2,5 mld zł.

Obraz
Źródło zdjęć: © Infografika Grażyna Gajewska

Sieć podziemnych tuneli pod centrum Krakowa ma łączyć się z istniejącymi torowiskami. Pierwszy miałby się ciągnąć od ronda Mogilskiego aż po skrzyżowanie ulic Królewskiej i Kijowskiej. Na odcinku 4 km obsłużyłoby go pięć przystanków. Druga podziemna linia, dłuższa o pół kilometra, biegłaby od ul. Prądnickiej do Kalwaryjskiej. Przystankiem wspólnym byłby Dworzec Główny.

Poza tunelami projektanci chcą wykorzystać tory idące dalej po powierzchni do oddalonych dzielnic Krakowa. W odległej przyszłości i one miałyby zejść pod ziemię.

- Metro jest całkowicie bezkolizyjnym, szybkim i przewożącym duże grupy pasażerów środkiem transportu. Na budowę potrzeba jednak dużo pieniędzy i czasu - mówi Stanisław Albrich, projektant z firmy Altrans. - Dlatego stworzymy je etapami. Najpierw powinno powstać premetro, czyli tunele, do których wjadą tramwaje. Będzie jednak tak skonstruowane, że w przyszłości tunelami mogłyby pojechać pociągi.

Oba tunele łącznie miałyby 8,5 km długości. Maksymalna dopuszczalna prędkość w nich to 100 km/h, natomiast średnia wyniosłaby 40 km/h - dwukrotnie więcej niż tempo, w jakim się dziś porusza po mieście szybki tramwaj.

Tunele miałyby powstać na głębokości kilkunastu metrów, choć na niektórych odcinkach musiałyby zejść niżej, nawet do 30 metrów w głąb. Projektanci twierdzą, że w Krakowie można by budować 1 km tunelu rocznie. Linie omijałyby Rynek Główny, biegnąc przy Plantach.

Radni miejscy z nadzieją patrzą na plany budowy metra. - Koszt 2,5 mld przy możliwym dofinansowaniu Unii Europejskiej w latach 2014-2020 jest realną inwestycją - mówi Grzegorz Stawowy z Platformy Obywatelskiej. - W tej chwili nas nie stać, ale trzeba przygotować dokumentację, zrobić badania archeologiczne itd. Budowa mogłaby ruszyć za pięć lat, jeśli się za to teraz zabierzemy - dodaje.

Tak daleko idącego entuzjazmu nie podzielają urzędnicy miejscy. - Takie rozwinięcie premetra jest możliwe w perspektywie 10-15 lat - mówi Wiesław Starowicz, wiceprezydent Krakowa ds. infrastruktury. - Musi to zostać rozłożone w czasie, bo brakuje pieniędzy, a nie wiadomo, czy pozyskamy jakiekolwiek środki z Unii - kwituje.

Projektanci przewidują, że w roku 2030 na liniach, w godzinach szczytu pasażerów, naraz będzie się przemieszczać ok. 12 tys. osób. Aby sprawnie przewieźć taką ich liczbę, potrzebne będą pociągi przyjeżdżające na stacje co cztery minuty i mogące pomieścić ok. 800 osób. Na początek wystarczą trójczłonowe bombardiery o długości ok. 100 metrów

Piotr Rąpalski

Polecamy w wydaniu internetowym www.polskatimes/Kraków: Jest projekt trasy metra w Krakowie

Wybrane dla Ciebie

Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem