Ekologiczne torby szturmują rynek

Właściciele sklepów i firm reklamowych zwietrzyli interes w modzie na ekologiczne opakowania. I mimo że polskie prawo nie zakazuje jeszcze używania tradycyjnych foliówek, to coraz częściej zakupy pakowane są w torby papierowe czy z tkanin. Wartość tego rynku to 200 mln zł rocznie.

Ekologiczne torby szturmują rynek
Źródło zdjęć: © POLSKA Dziennik Łódzki

31.03.2008 07:44

Na ekotorby zdecydowali się właśnie szefowie sieci sklepów mięsnych firmy Pamso z Pabianic, która ma 30 placówek i 8 hurtowni. W części sklepów nowe torebki już zostały wprowadzone, w innych pojawią się niebawem. Klienci, którzy na zakupy wydadzą przynajmniej 30 zł i nabędą dwie paczki konkretnych wędlin, otrzymają torbę za darmo, inni muszą zapłacić 3,5 zł.
_ Mam nadzieję, że przyczynimy się do rozwoju mody na opakowania ekologiczne _ - mówi Joachim Nowak, prezes zarządu Pamso.

Z foliowymi reklamówkami żegna się łódzki dom handlowy Central. Zastępuje je papierowymi. _ Nie czekamy na zmianę prawa. Już teraz chcemy przekonać klientów do opakowań ekologicznych. Reklamówki dostaną, gdy poproszą _- informuje prezes Anna Domańska. Nie ukrywa, że za torby ekologiczne trzeba płacić. Kosztują od 90 gr do 3,5 zł.

Na modzie na ekologię chce zarobić wiele firm, np. łódzka Stampa, która przez wiele lat zajmowała się produkcją tkanin. Teraz przestawia się na wytwarzanie ekoopakowań. _ Miesięcznie produkujemy od 200 do 300 tys. ekotoreb _- mówi Stanisław Pamuła, właściciel firmy. _ Gdybyśmy chcieli zrealizować wszystkie zamówienia, musielibyśmy produkować nawet milion sztuk _ - twierdzi. Szacuje, że zainteresowanie torbami w ciągu ostatnich miesięcy wzrosło pięciokrotnie.

Jedną z pierwszych firm w Polsce, która weszła na rynek z torbami wielokrotnego użycia, jest toruński Gam. W kwietniu 2007 r. w kraju pojawiło się 400 billboardów z reklamą tzw. greenbagów - charakterystycznych zielonych toreb z uszami. _ Po kolejnych dwóch kampaniach zamówienia na nasze torby wzrosły o 100 proc. _ - cieszy się dyrektor handlowy Mirosław Lewandowski. _ Ten rynek dopiero się rozwija, zainteresowanie ekologicznymi produktami na pewno jeszcze wzrośnie. _

Do walki o kawałek ekotortu włączają się nowi gracze. Poznańska firma Ekotorby.net na rynku działa od dwóch lat, ale do tej pory zajmowała się głównie produkowaniem reklamowych koszulek i bluz. _ W tym roku zdecydowaliśmy się poszerzyć asortyment o torby ekologiczne _ - informuje Artur Kosonowski, właściciel firmy. _ Mimo że dopiero rozpoczynamy tę działalność, w ostatnim miesiącu wyprodukowaliśmy już 20 tys. torebek. _

Ekotorby u producentów kosztują od 1,19 do 1,69 zł netto. W marketach klienci płacą od 2 do 4 zł.

Alicja Zboińska
POLSKA Dziennik Łódzki

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)