Elbląg poczeka na drogę wodną. Trwają prace przygotowawcze
Budowa drogi wodnej do Elbląga napotyka na opóźnienia. Pełne otwarcie planowane jest najwcześniej na 2027 rok. Obecnie trwają prace przygotowawcze, w tym usuwanie nadmiaru ziemi z koryta rzeki Elbląg, co jest kluczowe dla osiągnięcia wymaganych parametrów toru wodnego.
Aktualnie w Nowakowie trwa usuwanie nadmiaru ziemi z koryta rzeki Elbląg. Prace te są prowadzone przez Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych z Gdańska. Do sierpnia planowane jest usunięcie niemal 90 tys. metrów sześciennych urobku, co jest niezbędne do osiągnięcia docelowych parametrów toru - inofrmuje Radio Olsztyn.
Równolegle trwa przygotowanie projektu końcowego etapu inwestycji, który obejmuje tor wodny do terminala w Elblągu. Jak czytamy na portalu radia z Olsztyna, dokumentację opracowuje biuro Mosty Gdańsk. Prace te są kluczowe dla zakończenia całej inwestycji, której pełne otwarcie planowane jest na 2027 rok.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
O włos od tragedii w Olsztynie. Z sufitu spadło prawie pół tony gruzu
Wykonawcy zapewniają, że teren został wcześniej sprawdzony przez ornitologów, co pozwala na kontynuację prac bez zakłóceń dla lokalnej fauny. Usunięcie osadów jest warunkiem osiągnięcia wymaganej głębokości 5 metrów i szerokości do 60 metrów toru wodnego.
Prace na śluzie Nowy Świat
Prace serwisowe na Mierzei Wiślanej spowodowały czasowe zawieszenie przepraw przez śluzę Nowy Świat. Urząd Morski w Gdyni ogłosił, że od 26 do 28 maja wszystkie jednostki muszą wstrzymać się z przejściem. Kolejne śluzowanie zaplanowano na czwartek o godzinie 7.30 - inofromuje Radio Olsztyn.
Mimo prac serwisowych, port i nabrzeża postojowe pozostają dostępne dla jednostek. Śluza, poza okresem serwisowym, działa normalnie przez cały tydzień, umożliwiając osiem przepraw dziennie w obu kierunkach. Przeprawy odbywają się z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską i z powrotem.
Wielka inwestycja na Zalewie Wiślanym
Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja, która połączyła Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, umożliwiając statkom ominięcie rosyjskiego obwodu królewieckiego. W ramach projektu powstała m.in. śluza, sztuczna wyspa i nowy tor wodny. Inwestycja ma znaczenie gospodarcze, militarne i turystyczne.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry w tym samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.