Emerytura przez telefon
Dla wszystkich, którzy planują przejść na emeryturę, bądź są już emerytami, a chcą np. dowiedzieć się, kiedy mogą wnioskować o powtórne przeliczenie świadczenia, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił specjalną infolinię. To kolejna usługa w ramach Telefonicznego Systemu Informacyjnego ZUS.
Dzwoniąc na numer infolinii emerytalno-rentowej (0 801 044 044 - dla użytkowników telefonów stacjonarnych, 22 43 33 000 - dla użytkowników telefonów komórkowych i/lub stacjonarnych) można zasięgnąć języka na temat warunków wymaganych do uzyskania prawa do świadczeń emerytalno-rentowych i dodatków pieniężnych, sposobów ustalania i przeliczania podstawy wymiaru świadczeń i okresów ubezpieczenia czy choćby zasad obsługi kalkulatora emerytalnego – aplikacji dostępnej na stronach internetowych ZUS, pozwalającej na wyliczenie hipotetycznej emerytury. Połączenie z konsultantem infolinii jest możliwe w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 15.00.
Infolinia emerytalno-rentowa funkcjonuje jako element Telefonicznego Systemu Informacyjnego ZUS, w ramach którego uruchomiony został niedawno także tzw. IVR (ang. Interactive Voice Response). To kompleksowa baza wiedzy dla wszystkich klientów ZUS - tak płatników składek, jak i świadczeniobiorców - czynna przez całą dobę siedem dni w tygodniu. IVR zapewnia ciągły i szybki dostęp do aktualnych, podstawowych informacji z zakresu ubezpieczeń społecznych. Pozwala również (po podaniu przez osobę dzwoniącą własnego kodu pocztowego)
na ustalenie adresu terenowej jednostki organizacyjnej ZUS. Usługa IVR dostępna jest pod tymi samymi, wymienionym już numerami telefonu: 0 801 044 044 oraz 22 43 33 000. Opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora.