Gdańsk/ Bursztyn coraz tańszy

Cena bursztynu spadła i zapewne surowiec nadal będzie tanieć - uważają przedstawiciele branży bursztynniczej. Ich zdaniem to m.in. efekt nasycenia chińskiego rynku jantarem.

W Gdańsku do soboty potrwa - uważana za najważniejszą na świecie - wystawa bursztynu oraz największa impreza jubilerska w Europie Środkowo-Wschodniej - 24. edycja Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif.

Kilogram pojedynczych bryłek bałtyckiego bursztynu o wadze od 10 do 20 gram (to typowa klasa produkcyjna) - jak podaje Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników - na początku marca kosztował od 700 do 900 euro. Rok temu - ponad 1,5 tys. euro.

Dyrektor biura Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników w Gdańsku Michał Kosior powiedział PAP, że przez ostatnie 5-6 lat cena bursztynu znacząco rosła, nawet o ok. 20-30 proc. rok do roku.

"Pierwszy spadek odnotowaliśmy we wrześniu ubiegłego roku, a teraz zanotowaliśmy kolejne obniżenie cen" - dodał. Tłumaczy to przede wszystkim zmianą rynku. "Rynek chiński jest nasycony bursztynem" - podał jako pierwszą przyczynę spadku cen.

Zwrócił uwagę, że w minionych latach popyt na bursztyn wynikał też z powstawania wielu sklepów z biżuterią z tym surowcem. Jako przyczynę spadku cen podał też to, że Chińczycy zaczęli sami produkować biżuterię z bursztynem.

Kosior ocenił, że spadek cen "rodzi pozytywne perspektywy, bo bursztyn był za drogi". Wyraził nadzieję, że "teraz bursztynem ponownie zainteresują się te rynki, dla których poprzednie ceny były za wysokie, czyli USA i kraje Europy Zachodniej".

Marzena Leś, dyrektor eksportu spółki S&A w Gdyni (jedna z najbardziej znanych firm z branży biżuteryjnej wykorzystującej bursztyn) uważa, że spadek cen surowca spowodowała większą dostępność bursztynu. "Efektem tego jest ponowne otwieranie się rynków amerykańskiego i europejskiego na bursztyn. (...) Wcześniejsze wysokie ceny utrudniały sprzedaż (bursztynu - PAP) na rynkach poza Chinami, Azją" - dodała. Zwróciła uwagę, że obniżenie cen surowca "jest tak naprawdę ich urealnieniem, ponieważ wcześniejsze wysokie ceny nie były adekwatne do rynkowych, a wywołał je wysoki popyt na rynku chińskim".

Oceniła, że ceny surowca spadły o ok. 20-30 proc.

Dyrektor projektu Amberif Ewa Rachoń poinformowała, że w tym roku targi odwiedza kilkakrotnie mniej Chińczyków niż jeszcze kilka lat temu. "Około półtora roku temu Chińczycy przejęli znaczną część dostaw surowca z Kaliningradu i Ukrainy () i zaspokajają większość potrzeb swojego rynku własną produkcją" - wyjaśniła. Zaznaczyła, że w Chinach nadal jest ogromne zainteresowanie bursztynem.

Podczas targów nowe wzory i trendy w biżuterii prezentuje ponad 470 wystawców z 18 krajów. Organizatorzy Międzynarodowe Targi Gdańskie, spodziewają się ponad 7 tys. gości z całego świata. Wśród zwiedzających, po raz pierwszy od kilku lat, nie dominują Chińczycy.

Amberif są przeznaczone wyłącznie dla branży, np. właścicieli sklepów jubilerskich, hurtowni, muzeów i galerii sztuki. Od 2009 r., zgodnie z decyzją wystawców, impreza jest zamknięta dla publiczności, głównie ze względów bezpieczeństwa. W Gdańsku we wrześniu każdego roku organizowane są także międzynarodowe targi bursztynu Ambermart - ta impreza jest otwarta dla publiczności.

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.