Jak będąc małym, stać się dużym?

Masz małą firmę lub jesteś samozatrudniony? Chcesz mieć więcej zleceń i obszarów współpracy? Zadbaj o swój profesjonalny wizerunek.

Jak będąc małym, stać się dużym?
Źródło zdjęć: © Thinkstock

17.10.2012 | aktual.: 17.10.2012 15:45

Masz małą firmę lub jesteś samozatrudniony? Chcesz mieć więcej zleceń i obszarów współpracy? Zadbaj o swój profesjonalny wizerunek.

Sekretarka, która właśnie odebrała w firmie telefon brzmi przepraszająco: "Przykro mi, ale w tej chwili nie na nikogo w biurze oprócz mnie. Jesteśmy bardzo małą firmą. Poza tym dziś piątek" - dodaje. - "To najczęstsze pułapki w jakie wpadają małe firmy rozpoczynające swoją działalność" - pisze na łamach "The Telegraph", w artykule "Think Tank: If You want work be professional from the start" Rachel Bridge, pisarka, dziennikarka, autorka ostatnio wydanej książki "How to Start a Business Without Any Money".

Bridge zauważa, że w biznesie tak jak w życiu najważniejsze jest pierwsze wrażenie i jeśli w oczach rozmówcy wyglądamy na takich, co nie zamierzają dostać zlecenia, to nie dostaniemy go na pewno. Nawet najmniejsze firmy muszą sprawiać wrażenie bardzo profesjonalnych. Autorka książki przestrzega, że w przeciwnym razie nasi klienci mogą się obawiać współpracy z kimś, kto sprawia wrażenie, osoby niedoświadczonej lub nie jest pewien swoich umiejętności. Dlatego też radzi, żeby zwrócić uwagę na kilka podstawowych rzeczy, które pomogą nam zdobyć pozycję na rynku i zwiększyć liczbę pozyskiwanych zleceń.

Pierwszy krok, to nigdy nie przepraszać za to, że jesteśmy małą firmą, albo używać tego jako wymówki, że coś nie zostało zrobione na czas. Kolejne działanie ważne w tym obszarze, to dbałość o wizerunek publiczny naszej małej formy, nawet w przypadku, gdy jesteśmy samozatrudnieni. Rachel Bridge radzi żeby zacząć od wizerunku w internecie, zakładając profesjonalną stronę internetową: "Ważne jest jasne tło, jak najprostsza czcionka i wysoka rozdzielczość obrazków. Nie jest dobrze zamieszczać zbyt dużo tekstu na stronie" - pisze. Warto też zadbać o to, żeby strona działa prawidłowo, zamieszczając ją na sprawdzonym serwerze. Na nasz wizerunek mają wpływ również dane kontaktowe, które umieszczamy na naszej stronie. Jeśli podajemy tylko numer komórkowy, a w danych barak adresu, nasz potencjalny klient może pomyśleć, że nasze biuro mieści się na przykład w naszej sypialni. Dlatego dane te powinny być kompletne.

Kiedy zadzwoni nasz służbowy telefon, starajmy się go odbierać możliwie szybko, pamiętając o tym , że nie jest to nasz kontakt prywatny. Jeśli nie możemy sobie pozwolić na bycie pod telefonem przez cały czas, możemy zlecić to zadanie firmie zewnętrznej. Ale kiedy nie stać nas na taką współpracę na początku działalności, lepiej samemu zająć się sprawą, niż oszczędzać na wizerunku własnej firmy, ponieważ zlecenie nawet najprostszych czynności nieprofesjonalnej osobie może jedynie nam zaszkodzić.

Niezwykle ważne są również relacje ze współpracownikami. "Nasi współpracownicy powinni mieć poczucie, że są częścią rozwijającego się, dynamicznego biznesu i mają wpływ na jego rozwój. Wtedy chętniej inwestują w to czas i energię, a to sprawi, że twoja firma się rozwija" - przekonuje Bridge.

Autorka podaje przykład Kevina Craiga, który sześć lat temu założył firmę zajmującą się lobbingiem politycznym i public relations. Jego pierwszym krokiem było dołączenie do profesjonalnej organizacji, zrzeszającej ludzi z branży. Zlecił też odbieranie telefonów i stworzył profesjonalną stronę internetową. Jego biznes przyniósł obrót 2 mln funtów. Przyznał, że profesjonalna organizacja pracy, zaszczepia w klientach pewność, że poradzimy sobie ze zleceniem i jesteśmy godni zaufania - "Sprawianie wrażenia, że jest się 'dużym' jest ważne".

Agnieszka Meller, manager ds. rozwoju Inkubatora Starter z Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości potwierdza, że profesjonalizm w każdym podejmowanym działaniu pozwala młodym firmom na zdobywanie klientów, a tym samym realnie wzmacnia ich szanse w walce z konkurencją. - Młody biznes w powszechnej opinii równa się mało doświadczony, a przez to z ograniczonym zaufaniem. By szybko wyjść z cienia tego stereotypu, niezbędny jest profesjonalny biznesowy wizerunek - komentuje. Zwraca też uwagę na pewne błędy, jakie popełniają młodzi przedsiębiorcy.

- Młode firmy często błędnie zakładają, że to właśnie ta świeżość na rynku rozgrzeszy ich z braku profesjonalizmu. Praca na biznesowy wizerunek to długi proces, ale kilka błędnych działań na początku drogi i walka z etykietą może zająć lata. Najczęściej popełniane błędy to zakładanie, że na dobrze zaprojektowaną stronę internetową przyjdzie czas, że wizytówka na portalach branżowych nie ma sensu i że brak przygotowanej wcześniej oferty, którą w każdej chwili można wysłać klientowi da się nadrobić przy kolejnym spotkaniu. Zgodnie ze słowami noblistki, nic dwa razy się nie zdarza, również w biznesie. Jeśli nie wykorzystasz swojej szansy na biznes wtedy, kiedy się ona nadarza, drugiej może już nie być - zauważa Agnieszka Meller.

MD/AS

marketingporadyprowadzenie firmy
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)