Jeronimo Martins podał wyniki finansowe
Podczas gdy większość konkurentów odnotowuje spadki przychody Biedronki w I kwartale 2013 roku wzrosły o 22,1 proc. do 1,84 mld euro - podała Grupa Jeronimo Martins.
24.04.2013 | aktual.: 25.04.2013 06:37
Biedronka zanotowała w pierwszym kwartale 2013 roku wzrost sprzedaży like for like (wzrost sprzedaży w tej samej liczbie sklepów) na poziomie 8,8 proc., wzrost przychodów w złotych wyniósł 20,1 proc., zaś wzrost EBITDA (w złotych) wyniósł 23 proc. Spółka umocniła pierwszą pozycję na rynku w Polsce.
Grupa podkreśla, że mocny start w tym roku potwierdza jej siłę do konkurowania w biznesie zarówno w Polsce, jak i w Portugalii. Zysk netto grupy JM wzrósł w pierwszym kwartale tego roku o 8,6 proc. do 75,3 mln euro.
Marża EBITDA Biedronki wzrosła do 7,2 proc. z 7,0 proc., a poprawa była możliwa m.in. dzięki ścisłej kontroli kosztów zarządu, co spowodowało, że zysk EBITDA wzrósł o 23,2 proc. w złotych oraz o 24,8 proc. w euro do poziomu 132,3 mln euro.
Biedronka, która w III kwartale miała 2145 sklepów, podtrzymuje plany otwarcia w 2013 roku 290 sklepów oraz dwóch centrów dystrybucyjnych. Na koniec 2012 roku Biedronka miała 2125 sklepów.
Łączna powierzchnia sklepów, które Biedronka otworzyła w pierwszym kwartale 2013 roku wyniosła 15.463 metrów kwadratowych, zaś tych które zamknęła wynosiła 1.310 mkw. i na koniec marca tego roku łączna powierzchnia sieci wynosiła 1.317.779 mkw. wobec 1.301.006 mkw. na koniec roku.
Inwestycje kapitałowe (CAPEX) Grupy Jeronimo Martins wyniosły w pierwszym kwartale 99 mln euro, z czego nieco ponad 80 proc. zostało zainwestowane w sieć Biedronka. W całym 2013 roku Portugalczycy zamierzają zainwestować od 650 do 700 mln euro, z czego 70 proc. w Biedronkę. Kilka dni temu analitycy Banku Espirito Santo uznali, że Biedronka osiągnęła na polskim rynku w ciągu ostatnich 5 lat dużą przewagę w kontekście skali, wielkości sieci sprzedaży i rentowności, które dla konkurentów stały się trudne do osiągnięcia. "W ciągu ostatnich 5 lat udział firmy w rynku zwiększył się z o 10 punktów procentowych do 16,5 proc. w 2012 roku - napisali w raporcie. Eksperci banku widzą przed siecią duże pole rozwoju w związku z rozwojem sklepów blisko domu oraz przyzwyczajeniem polskich klientów do częstego robienia zakupów.