Jest! A2 otwarta!

Około godziny 23.20 otwarto odcinek C budowanej autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy - poinformowała w komunikacie GDDKiA. Oznacza to, że Warszawa uzyskała dostęp do europejskiej sieci autostrad.

Jest! A2 otwarta!
Źródło zdjęć: © Wirtualna Polska | Michał Mandziak

06.06.2012 | aktual.: 07.06.2012 09:03

"A2 - Poszło. Dziękuję min. Grabarczykowi, wszystkim robotnikom na A2 i GDDKA. To Wasza zasługa! Warszawa - Lizbona. Można jechać! :-)" - napisał na Twitterze, chwilę po otwarciu, minister Sławomir Nowak.

Obraz
© (fot. wp.pl)

- Od dzisiaj kierowcy, w tym kibice jadący na pierwsze w historii Polski Mistrzostwa Europy w piłce nożnej mogą korzystać z całej autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią - poinformowała PAP rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken.

Minister transportu Sławomir Nowak napisał w środę wieczorem na Twitterze, że cała A2 będzie dostępna dla ruchu od godz. 23. Pomylił się o kilkanaście minut.

Mazowiecki nadzór budowlany wydał pozwolenie na użytkowanie odcinka C w środę wieczorem.

Autostrada między Łodzią a Warszawą - od węzła w Strykowie do węzła w Konotopie - ma ok. 90 km długości. 20-kilometrowy odcinek C był ostatnim fragmentem, którego brakowało, by autostrada była przejezdna. Do środy nie było pewności, czy odcinek będzie przejezdny na euro. Układanie asfaltu skończyło się w nocy z poniedziałku na wtorek, jeszcze w środę były malowane pasy, montowane barierki i ustawiane znaki.

Minister Nowak kilkakrotnie informował, że "walka o przejezdność odcinka na Euro" wciąż trwa, ale przedstawił plan objazdu drogami nr 70 i 2, na wypadek, gdyby autostrada jednak nie była przejezdna.

Budowę A2 od Strykowa do Konotopy podzielono na pięć odcinków, a każdy budował inny wykonawca. Odcinek A od dł. 29,2 km (Stryków - okolice Bolimowa) budowała Eurovia, B o dł. 16,9 km (Bolimów - granica woj. łódzkiego) wykonał Mostostal Warszawa, C o dł. 20 km (od granicy woj. łódzkiego do granic powiatu grodziskiego) budował Bogl a Krysl, D o dł. 17, 6 km z Grodziska Mazowieckiego do Pruszkowa wybudował Strabag, a odcinek E o dł. 7 km z Pruszkowa do Konotopy wykonał Budimex.

Jako pierwszy do ruchu oddano 23 maja odcinek E, a następnie 27 maja kierowcom udostępniono odcinek D. Od 3 czerwca kierowcy mogą jeździć odcinkami A i B. Na odcinku A nie ma jeszcze jednak ostatniej warstwy asfaltu - zezwala na to tzw. ustawa o przejezdności, którą podpisał niedawno prezydent. Odcinki A i C są na razie właśnie przejezdne - ukończone mają być w październiku br.

Odcinki A i C początkowo budowało konsorcjum z chińską spółką Covec na czele, ale GDDKiA rozwiązała z nim umowę po tym, jak Chińczycy nie płacili podwykonawcom. Umowę rozwiązano w czerwcu ub.r., a nowi wykonawcy przejęli budowę już po kilku tygodniach. Budowę odcinka C przejęło konsorcjum DSS i Bogl a Krysl. Okazało się jednak, że DSSrównież ma problemy z płatnościami, a w kwietniu br. sąd ogłosił upadłość likwidacyjną spółki. Kilka tygodni wcześniej GDDKiA przeorganizowała umowę i głównym wykonawcą został Bogl a Krysl.

autostradaa2sławomir nowak
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)