Kanada szuka latarników. Tyle można zarobić
Latarnik morski to osoba odpowiedzialna za nadzór nad latarnią morską, która jest kluczowym elementem nawigacji dla statków. Posady latarników i ich pomocników oferuje od zaraz kanadyjskie ministerstwo rybołówstwa i oceanów. Jakie warunki trzeba spełnić?
19.01.2024 | aktual.: 19.01.2024 10:47
Ogłoszenie ministerstwa rybołówstwa i oceanów, które zarządza kanadyjskimi latarniami morskimi, wymienia zadania latarników: raportowanie obserwacji meteorologicznych, przekazywanie informacji drogą radiową, utrzymanie latarni i jej otoczenia w należytym stanie, w tym malowanie budynku, jak również napełnianie zbiorników diesla, czy testowanie wyposażenia przeciwpożarowego.
Wymagane są zarówno umiejętności techniczne w obsłudze i bieżącej konserwacji sprzętu, umiejętność posługiwania się komputerem, a także kompetencje adaptacyjne.
CV można składać do końca marca, a na asystenta latarnika w Kolumbii Brytyjskiej do końca roku. Obywatelstwo Kanady nie jest wymagane, wystarczy prawo pobytu i umiejętności techniczne. Co jeszcze należy wiedzieć?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Psycholog milionerów: "Folwark przetrwał w polskich firmach - Jacek Santorski - Biznes Klasa #9
Kanada szuka latarników bez obywatelstwa
Wiele z kanadyjskich latarni morskich to atrakcje turystyczne, wśród najbardziej znanych jest Peggy’s Cove w Nowej Szkocji. Najwcześniej zbudowana latarnia znajduje się od 1734 r. w Louisbourgu na wyspie Cape Breton w Nowej Szkocji. Po wielu pożarach i rekonstrukcjach latarnia istnieje do dziś, choć w budynku powstałym w 1923 r.
Najstarsza zachowana latarnia została zbudowana w 1758 r. na wyspie Sambro, przy wejściu do portu w Halifaksie. Kanadyjskie latarnie morskie po atlantyckiej stronie kraju powstawały, jak podkreślają historycy, dzięki ożywionemu handlowi między terenami, które dziś są Kanadą, a Europą, a potem dzięki wykorzystaniu Wielkich Jezior do żeglugi.
W latach 1970 – 1996 zautomatyzowano 264 latarnie, a część historycznych budynków trafiła pod zarząd Parków Narodowych jako turystyczne atrakcje. W 1995 r. rząd w Ottawie zaczął planować z oszczędności zautomatyzowanie wszystkich latarni morskich w Kanadzie. Ostra reakcja mieszkańców miejscowości w ich pobliżu oraz pracowników Straży Przybrzeżnej zmniejszyła skalę automatyzacji i obecnie w 51 latarniach nadal pracują latarnicy i ich pomocnicy: jeden w Nowym Brunszwiku, 23 w Nowej Fundlandii i Labradorze oraz w 27 w Kolumbii Brytyjskiej.
Kanadyjski latarnik lub latarniczka nie muszą mieć kanadyjskiego obywatelstwa, wystarczy posiadanie prawa pobytu, a jak precyzuje oferta pracy na stronie ministerstwa – można aplikować także bez bieżącego kanadyjskiego adresu. Roczne wynagrodzenie latarnika wynosi od 45 do 70 tys. dolarów kanadyjskich.