Kapsułki zatapiają proszki do prania
Rynek detergentów spada, choć niecały. Nowe kategorie zwiększają udziały - donosi "Puls Biznesu".
02.06.2014 | aktual.: 02.06.2014 12:48
Tłuste lata rynek detergentów ma już za sobą. Jest niemały - rocznie Polacy na te produkty wydają 1,37 mld zł - ale w 2012 r. jego wartość zmniejszyła się wartościowo o 8,5 proc., a ilościowo o 4,5 proc.- wynika z danych firmy badawczej Nielsen.
Firmy sprzedające detergenty tłumaczą spadki zmianami w produktach. Markus Raunig, dyrektor zarządzający działem środków piorących i czystości w firmie Henkel Polska, tłumaczy, że winna jest kompaktyzacja proszków do prania, czyli ich sprzedaż w bardziej skondensowanej formie.
Proszkom do prania, które mają dziś 70-procentowy udział w rynku, wyrasta poważna produktowa konkurencja.
- Sprzedaż proszków kurczy się najbardziej. Spadek dotyczy zarówno wartości, jak i wolumenu. Najszybciej rozwijającym się segmentem są natomiast kapsułki do prania. Wprowadzone na polski rynek w połowie 2012 r. zdobyły wartościowe udziały rynkowe powyżej 8 proc. - podaje Malwina Haggard, specjalistka firmy Nielsen.
Eksperci tłumaczą, że kapsułki są dużo bardziej ekonomiczne niż zwykły proszek. Po pierwsze zajmują mniej miejsca i są lżejsze, po drugie piorą tak samo a są tańsze.
To jednak nie koniec rewolucji na rynku detergentów. Już pojawiły się specyfiki do prania ubrań do uprawiania sportu, głównie dla biegaczy. Coraz popularniejsze są też produkty w płynie, które zastępują i proszki, i kapsułki.