Kara dla TU Compensa za niedozwolone praktyki

Zobowiązywanie do korzystania wyłącznie z pomocy drogowej producenta pojazdu czy wypłacanie odszkodowania za naprawę samochodu bez podatku VAT - to przykłady niedozwolonych praktyk stosowanych przez TU Compensa.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Prezes UOKiK nałożyła na ubezpieczyciela karę ponad 5 mln zł. Zapraszamy do odsłuchania komentarza Prezes UOKiK dostępnego na stronie internetowej Urzędu.

Postępowanie przeciwko Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń Vienna Insurance Group (TU Compensa) zostało wszczęte przez Prezes UOKiK w sierpniu 2011 roku. Przeanalizowano ogólne warunki ubezpieczeń pojazdów stosowane od 2009 roku. Urząd zakwestionował 11 klauzul.

Odmowa wypłaty odszkodowania

Ubezpieczenie autocasco ma przede wszystkim zapewnić właścicielom pojazdów odpowiednie odszkodowanie w przypadku kradzieży auta. Dlatego wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziło automatyczne decydowanie o niewypłaceniu pieniędzy za skradziony pojazd lub jego wyposażenie, gdy konsument nie dostarczył oryginalnych kluczyków, wcześniej nie poinformował o ich dorobieniu, czy nie przedstawił dowodu rejestracyjnego. Warto podkreślić, że niektórych urządzeń, czy dokumentów konsument może nie posiadać - np. mogłyby zostać skradzione wraz z samochodem, z mieszkania, z torebki etc. Zdaniem Urzędu, przewidywana sankcja jest zbyt surowa. A dorobienie kluczyków, zgubienie dokumentów mogło w ogóle nie mieć wpływu na kradzież. Automatyczne wyłączenie odpowiedzialności w każdym wypadku stwierdzenia kradzieży pojazdu jest bezprawne. Prezes UOKiK nakazała zaprzestanie stosowania kwestionowanych postanowień.

Doliczyć VAT

Zgodnie z kolejną klauzulą, którą zakwestionowała Prezes UOKiK, wysokość odszkodowania wypłacanego przez TU Compensa nie uwzględniała podatku VAT, jeśli naprawa pojazdu nie została udokumentowana fakturami lub rachunkami. W związku z tym, konsument nie mógł liczyć na zwrot wszystkich poniesionych na naprawę auta kosztów. Zgodnie z prawem, odszkodowanie przysługujące ubezpieczonemu powinno uwzględniać podatek. TU Compensa zaprzestała stosowania kwestionowanego postanowienia.

Pomoc drogowa

Wątpliwości Prezes Urzędu wzbudziło też postanowienie, które w razie wypadku obligowało konsumenta do skorzystania z pomocy drogowej producenta pojazdu w ramach gwarancji, a nie z wykupionego u TU Compensa ubezpieczenia assistance. W takiej sytuacji wybór pomocy drogowej powinien należeć do strony umowy, czyli do konsumenta. Zdaniem UOKiK, TU Compensa nie miała prawa zobowiązywać do korzystania z gwarancji, zwłaszcza, że ubezpieczyciel pobiera składkę za assistance. TU Compensa zaprzestała stosowania kwestionowanego postanowienia.

Niepełne informacje

Analizując warunki umów, Prezes UOKiK stwierdziła, że TU Compensa pomijała istotne informacje i wprowadzała konsumentów w błąd umieszczając w kontraktach jedynie fragment przepisu prawnego. Przedsiębiorca cytował, że odszkodowanie nie należy się w razie rażącego niedbalstwa. Jest to tylko pierwsze zdanie przepisu - w dalszej części kodeks cywilny w takiej sytuacji przewiduje możliwość wypłaty pieniędzy z polisy, oczywiście, jeżeli jest to uzasadnione. Konsument, czytając umowę mógłby dojść do przekonania, że w przypadku szkody spowodowanej jego zaniedbaniem w każdym przypadku nie dostanie odszkodowania i mógłby nie dochodzić sowich praw. Pominięcie istotnych informacji było wprowadzeniem w błąd i nieuczciwą praktyką rynkową. TU Compensa uzupełniła kwestionowane postanowienie.

Działania UOKiK

Prezes UOKiK uznała, że TU Compensa naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na spółkę karę w wysokości 5 306 391 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ spółka ma prawo odwołać się do sądu. Przedsiębiorca zaprzestał stosowania niektórych kwestionowanych postanowień.

Pomoc

Bezpłatnych porad w zakresie umów ubezpieczeniowych udzielają powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów. O pomoc można także poprosić Rzecznika ubezpieczonych. Porad udziela również Federacja Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 i w swoich oddziałach oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.

Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok