Kara dla UPC. Operator musi oddać klientom pieniądze
UPC podniosło ci cenę za internet o 7 zł? Teraz będzie musiało oddać ci te pieniądze i jeszcze zapłaci ponad 800 tys. zł kary. Wszystko dlatego, że w umowach operatora zabrakło odpowiednich klauzul. Odzyskać można nawet 133 zł.
17.08.2016 | aktual.: 17.08.2016 16:39
Kara dla UPC to efekt decyzji Urzędu Konkurencji i Konsumentów, który przyjrzał się podwyżkom w UPC po skargach klientów operatora i publikacji prasowych na ten temat. Wątpliwości urzędu wzbudził sposób podwyższenia ceny za dostęp do Internetu o 7 zł miesięcznie. Nowy abonament zaczął obowiązywać 1 grudnia 2014 roku. Postępowanie ruszyło w styczniu zeszłego roku.
- Stwierdziliśmy, że spółka bezprawnie informowała konsumentów o podwyższeniu abonamentu za Internet. W umowach z klientami zabrakło bowiem klauzuli modyfikacyjnej – mówi prezes UOKiK Marek Niechciał. – Taka klauzula informuje, w jakiej sytuacji cena może ulec zmianie. UPC nie powinno jednostronnie zmieniać umów. To narusza dobre obyczaje, ponieważ podwyżka nie powinna zależeć wyłącznie od woli operatora – dodaje.
Klienci UPC nie mogli odmówić płacenia wyższej stawki. Mogli albo zapłacić więcej, albo wymówić umowę.
Gdy decyzja UOKiK się uprawomocni, to abonenci otrzymają zwrot pieniędzy za każdy opłacony miesiąc aż do czerwca 2016 r. Jeżeli więc konsument uiszczał wyższą kwotę od grudnia 2014 r. do czerwca 2016 r., to powinien otrzymać 133 zł. UPC poinformuje o tym swoich klientów. Sentencja decyzji ma zostać opublikowania w dzienniku ogólnopolskim oraz na stronie internetowej UPC.
UPC będzie musiało zapłacić także karę w wysokości 817 640 zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Decyzja nie jest jednak ostateczna. Operator może się od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.