Kobiety w biznesie

Prowadzenie własnej firmy przestaje być domeną mężczyzn. Panie chcą zajmować kierownicze stanowiska, więcej zarabiać, być równym partnerem w negocjacjach. By to osiągnąć zakładają własny biznes. Ich atutem jest wykształcenie, chęć podnoszenia własnych kwalifikacji oraz cechy charakteru.

21.10.2008 | aktual.: 07.11.2008 08:43

Raport ekspertów Akademii PARP

Prowadzenie własnej firmy przestaje być domeną mężczyzn. Panie chcą zajmować kierownicze stanowiska, więcej zarabiać, być równym partnerem w negocjacjach. By to osiągnąć zakładają własny biznes. Ich atutem jest wykształcenie, chęć podnoszenia własnych kwalifikacji oraz cechy charakteru.

Badania ekspertów Akademii PARP pokazują, że Polki są dobrze wykształcone. Ponad 58 proc. może pochwalić się wykształceniem wyższym i średnim. Panie chętnie się dokształcają. 75 proc. z nich studiuje i bierze udział w różnego rodzaju szkoleniach i warsztatach.

Nadal jednak istnieją dysproporcje pomiędzy aspiracjami kobiet, a tym co jest w rzeczywistości. Kobiety zarabiają od 15 do 30 proc. mniej niż mężczyźni, wykonując pracę o tej samej wartości. Według badań Fundacji Kobiet płeć piękna ma też mniejsze szanse na zajmowanie kierowniczego stanowiska. Często problem tkwi w samych kobietach. Wynika on z braku wiary w siebie lub nieumiejętności cenienia swojej pracy.

Wiele kobiet wzięło sprawy w swoje ręce i rozpoczęło własną działalność gospodarczą. Dane zebrane przez ośrodek OŚKa pokazują, że 36 proc. Polek pracuje na własny rachunek. 77 proc. z nich mieszka w miastach, które sprzyjają rozwojowi małych i średnich firm. Okazuje się, że Polki są bardziej przedsiębiorcze niż ich koleżanki z krajów UE. Wśród właścicieli firm MSP w Danii 21 proc. to kobiety, w Szwecji i Irlandii - 25 proc.

Panie posiadają wiele cech, pomocnych w prowadzeniu przedsiębiorstwa. Są rzetelne, systematyczne, starają się podejmować wyważone i odpowiedzialne decyzje. Nie są skłonne do ryzyka tak bardzo, jak mężczyźni. Wykazują się również dużą samodyscypliną. Badania ekspertów Akademii PARP pokazują, że 54 proc. kończących szkolenia e-learningowe to właśnie kobiety.

Według badań ekspertów Akademii PARP ponad 25 proc. kobiet, biorących udział w szkoleniach on-line, najchętniej wybiera szkolenie „Jak rozwijać firmę – systemy zarządzania dla MŚP”. Świadczy to o chęci szukania nowych, lepszych rozwiązań w kierowaniu przedsiębiorstwem. Panie duży nacisk kładą też na relacje z potencjalnym partnerem biznesowym oraz z klientem. Dlatego szkolenie Akademii PARP „Negocjacje handlowe w MŚP” cieszy się niewiele mniejszym zainteresowaniem. Trzecim szkoleniem, popularnym wśród uczestniczek Akademii PARP jest „Zarządzanie sprzedażą i relacje z klientem”.

Akademia PARP oferuje jedenaście bezpłatnych szkoleń e-learningowych, które można znaleźć pod adresem www.akademiaparp.gov.pl. Portal edukacyjny zapewnia także wsparcie ze strony opiekunów i tutorów oraz prace grupowe. Multimedialne, całkowicie bezpłatne szkolenia on-line zapewniają dostęp do wiedzy biznesowej. Każdy absolwent szkoleń Akademii PARP otrzymuje certyfikat, potwierdzający zdobytą wiedzę. W szkoleniach internetowych Akademii PARP uczestniczy już prawie 48 tys. właścicieli i pracowników firm z sektora MSP.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)