Konsultacje społeczne w sprawie budowy DTŚ w Zabrzu i Gliwicach

Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ) połączy Katowice z Gliwicami. Na razie istnieje 15,7 km trasy z Katowic do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza. Jesienią ub. roku rozpoczęła się budowa liczącego 4,8 km odcinka do centrum Zabrza, który ma być gotowy najpóźniej wiosną 2011 r. Na 2010/2011 r. planowane są pierwsze przetargi na budowę pozostałych odcinków w Zabrzu i w Gliwicach. Właśnie ich dotyczyć będą konsultacje.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Jak poinformował podczas środowej konferencji prasowej prezes spółki DTŚ SA, która jest inwestorem zastępczym inwestycji Ireneusz Maszczyk, warta "sto kilkadziesiąt tysięcy złotych" kampania ma rozstrzygnąć kwestie sporne i poinformować społeczność obu miast o inwestycji jeszcze na etapie planowania.

Chodzi przede wszystkim o przebieg planowanej DTŚ w Gliwicach. Grupa mieszkańców miasta protestuje przeciwko planowanemu jej poprowadzeniu przez śródmieście, śladem m.in. zasypanego Kanału Kłodnickiego. Ku takiemu wariantowi skłaniają się specjaliści, wskazując, że ta lokalizacja m.in. poprawiłaby komunikację z i do centrum Gliwic.

Podobnie jak na potrzeby dokumentacji środowiskowej, na potrzeby zaplanowanych na miesiąc konsultacji DTŚ SA przedstawiła cztery warianty przebiegu trasy przez Gliwice i dwa podwarianty pozostałych odcinków zabrzańskich. Trasa w Zabrzu nie powinna budzić poważniejszych wątpliwości, ponieważ ma przebiegać przez obszary niezabudowane.

Wszystkie warianty gliwickie zakładają bezkolizyjne doprowadzenie ruchu z istniejącej DTŚ do będącej północną obwodnicą miasta DK-88, zachowanie na całej trasie parametrów drogi głównej ruchu przyspieszonego oraz przekrój 2x3 (dwie jezdnie po trzy pasy) od Zabrza do ul. Kujawskiej, a potem 2x2 lub 1x4 (jedna jezdnia po dwa pasy w każdą stronę) do DK-88.

Pierwszy z wariantów dla Gliwic to pierwotnie proponowany odcinek 11,1 km od węzła z DK-88 w rejonie ul. Okulickiego przez centrum miasta - do powstającego w Zabrzu węzła przy ul. De Gaulle'a. Drugi wariant zakłada ten sam przebieg trasy z obniżeniem jej parametrów do 1x2 i kolizyjnymi skrzyżowaniami.

Trzeci wariant - długości ok. 10,8 km - proponuje przeprowadzenie trasy od DK-88 istniejącymi ulicami Toszecką, Śliwki, Świętojańską, Opolską, Franciszkańską i Robotniczą. Ostatnia propozycja zakłada całkowite ominięcie miasta od południa, co wydłużyłoby brakujący odcinek DTŚ do prawie 15,2 km.

Jak podkreślał Maszczyk, DTŚ SA nie jest zobowiązana prawem do prowadzenia podobnych konsultacji. To zadanie organu wydającego decyzję środowiskową, czyli Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ), który - po opublikowaniu dostarczonej przez inwestora dokumentacji m.in. w internecie - czeka na wnioski, a potem wydaje decyzję.

_ Konsultacje zostaną przeprowadzone szerzej, niż zrobiłby to regionalny dyrektor ochrony środowiska _ - mówił w środę prezes DTŚ SA, zaznaczając jednak, że będzie to tylko "zebranie opinii, nie negocjacje". Przygotowano już stronę internetową www.ikonsultacje-dts.pl zawierającą m.in. warianty tras, ich opis, dokumentację oraz wizualizacje.

Od 17 września do 16 października działać będą też punkty konsultacyjne - w Zabrzu w Urzędzie Miasta, a w Gliwicach w filii Gliwickiego Centrum Organizacji Pozarządowych. W obu tych miejscach odbędą się też spotkania ze specjalistami - w Gliwicach 5-8 października, a w Zabrzu 9 i 12 października; 8 i 12 będą one otwarte dla mieszkańców.

W internecie i w punktach konsultacyjnych dostępna będzie także ankieta, w której można wybrać preferowany wariant trasy i zawrzeć własne wnioski. Ankieta będzie zbierana do 16 października. Materiały ze spotkań i wnioski z ankiet zostaną zawarte w raportach, które mają być uwzględnione przy przygotowywaniu wniosku do RDOŚ.

Maszczyk zaznaczył, że jeśli RDOŚ wyda decyzję środowiskową do połowy 2010 r., pojawi się szansa, by w 2010 r. uzyskać też dokumentację projektową i pozwolenie na budowę, co pozwoliłoby rozpisać jeszcze w 2010 r. przetarg na budowę odcinków od węzła de Gaulle'a w Zabrzu do skrzyżowania DTŚ z budowaną już we wschodniej części Gliwic autostradą A1.

DTŚ to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A4, inwestycja drogowa na Śląsku. Połączy sześć miast - nie zastąpi równoległej autostrady A4, przeznaczonej dla ruchu tranzytowego - lecz obsłuży ruch lokalny, stanowiący ok. 88 proc. całości.

Kwestia planowanej spornej lokalizacji DTŚ w centrum Gliwic to jeden z powodów - obok m.in. likwidacji komunikacji tramwajowej - przygotowywanego referendum ws. odwołania prezydenta miasta Zygmunta Frankiewicza. Grupa mieszkańców zebrała w tej sprawie ponad 15,5 tys. potrzebnych podpisów - referendum odbędzie się 8 listopada.

Główne źródło finansowania szacowanej na ponad 1 mld zł budowy 15,8 km części DTŚ w Zabrzu i Gliwicach to zaciągnięty przez budżet państwa kredyt z EBI - 160 mln euro. 75 mln euro będzie pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. śląskiego. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta