Konsumenci w najlepszym nastroju od półtora roku

25 proc. Polaków pozytywnie ocenia stan polskiej gospodarki, a 40 proc. spodziewa się dalszej poprawy sytuacji gospodarczej w naszym kraju - wynika z badań Pentora. Nastroje konsumenckie Polaków są najlepsze od października 2008 r.

Konsumenci w najlepszym nastroju od półtora roku
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

27.04.2010 | aktual.: 27.04.2010 14:02

Jak wynika z opublikowanego przez Pentor raportu dotyczącego nastrojów ekonomicznych Polaków w kwietniu, w ocenach stanu polskiej gospodarki i warunków życia nadal jeszcze przeważa pesymizm, jednak w porównaniu z poprzednimi edycjami badania, od początku roku systematycznie wzrasta liczba pozytywnych ocen.

Jak zwrócili uwagę badacze Pentora, publikowane ostatnio dane makroekonomiczne są korzystne. Wynika z nich m.in., że rosną wynagrodzenia, maleje inflacja, zmniejsza się bezrobocie, poprawia się też koniunktura w przemyśle i budownictwie.

Z badania wynika, że nadal 53 proc. ankietowanych obawia się skutków kryzysu, ale jest to o 20 punktów procentowych mniej niż przed rokiem. Polacy są mniej skłonni do oszczędzania i ograniczania wydatków. Mniej się też obawiają o utratę pracy. W porównaniu z badaniami przeprowadzonymi w marcu, przewaga oczekujących poprawy sytuacji gospodarczej nad obawiającymi się pogorszenia wzrosła z 8 do 20 punktów procentowych.

Poprawie nastrojów konsumenckich towarzyszy większe poparcie dla przemian dokonujących się w Polsce po 1989 r. (wzrosło z 65 do 70 proc.) i przekonanie, że kurs złotego będzie korzystny (z 64 do 66 proc.).

Największymi optymistami są przede wszystkim młodzi respondenci, w wieku do 39 lat, z wykształceniem średnim i wyższym, o dochodach gospodarstwa domowego powyżej 2,5 tys. zł. Najbardziej pozytywnie do przyszłości są nastawieni mieszkańcy Mazowsza, Wielkopolski oraz Górnego i Dolnego Śląska.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 8-15 kwietnia z wyłączeniem 10 i 11 kwietnia, na grupie 1000 osób.

Źródło artykułu:PAP
konsumpcjakonsumentkomunikat
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)