Konsument pod ochroną
Rozwój pozasądowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich, a także intensywne kontrole wzorców umownych przewiduje Strategia Polityki Konsumenckiej na lata 2007-2009. Przyjęła ją Rada Ministrów.
Strategia zakłada popularyzowanie formy pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich, w tym sądy polubowne, jako środek tani i skuteczny, daleki od sformalizowanych i przewlekłych procedur. Planuje się także dalszy rozwój internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich, bazy skarg konsumenckich oraz infolinii obsługiwanej przez wykwalifikowanych ekspertów.
Istotnym ułatwieniem dla konsumentów w dochodzeniu swoich roszczeń byłoby wprowadzenie, na wzór amerykański, możliwości zbiorowego wystąpienia we wspólnym interesie, dużo oszczędniejsze od indywidualnych wystąpień. Jednym z celów strategii jest również ochrona zdrowia i życia konsumentów. Istotnym przedsięwzięciem, o długofalowych skutkach, jest propozycja stworzenia niezależnej instytucji testującej towary i usługi, której powstanie przewiduje strategia.
Wioletta Kakowska
POLSKA Dziennik Bałtycki