Trwa ładowanie...
d1o6e6t

Konsumpcja paliw w V '12 wzrosła o 9 proc. mdm, spadła o 2 proc. rdr. - POPiHN

02.07. Warszawa (PAP) - Konsumpcja paliw w maju 2012 roku wzrosła o 9 proc. w porównaniu z kwietniem, jednak była niższa niż w maju 2011 roku o 2 proc. - poinformowała PAP Polska...

d1o6e6t
d1o6e6t

02.07. Warszawa (PAP) - Konsumpcja paliw w maju 2012 roku wzrosła o 9 proc. w porównaniu z kwietniem, jednak była niższa niż w maju 2011 roku o 2 proc. - poinformowała PAP Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). W opinii Krzysztofa Romaniuka, dyrektora ds. analiz rynku paliw POPiHN w czerwcu zużycie paliw będzie dalej rosło.

"Maj pod względem konsumpcji paliw wypadł trochę lepiej niż kwiecień. Długi weekend majowy generował większy ruch na drogach. Zaczęły się także prace rolne. Ponadto, inwestycje, które wcześniej przyhamowały zostały przed samym Euro 2012 zintensyfikowane" - powiedział w rozmowie z PAP Krzysztof Romaniuk.

"W czerwcu konsumpcja paliw jeszcze wzrośnie. Mistrzostwa Europy spowodowały istotne zwiększenie ruchu na drogach, widzieliśmy także końcówki inwestycji infrastrukturalnych. Dopóki gospodarka będzie się rozwijać, konsumpcja diesla także będzie rosnąć. Mimo problemów w pierwszych czterech miesiącach jest szansa, że na koniec 2012 roku zostanie wyrównany wynik z zeszłego roku jeśli chodzi o wolumen sprzedaży tego paliwa. Dla oleju napędowego III i IV kwartał są zazwyczaj najlepsze. Oczekujemy, że podobnie będzie w tym roku" - dodał.

W opinii Romaniuka konsumpcja paliw w pierwszych pięciu miesiącach 2012 roku była niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku z powodu wysokich cen paliw oraz jako konsekwencja spowolnienia gospodarki.

d1o6e6t

"Najważniejszą przyczyną spadków zużycia benzyny i oleju napędowego w pierwszych pięciu miesiącach były wysokie ceny paliw. Ponadto, mniejsza konsumpcja ON wynikała z podwyżki stawki akcyzy od początku 2012 roku. Wiele firm budowlanych i transportowych dokonało zakupów przed nowym rokiem, aby zaoszczędzić" - powiedział Romaniuk.

"Wśród innych czynników należy wziąć pod uwagę ostrą zimę, która odbiła się także na produkcji i spowodowała wstrzymanie wielu inwestycji, widoczne od dłuższego czasu spowolnienie całej gospodarki oraz rozwój szarej strefy" - dodał.

Konsumpcja paliw płynnych w Polsce:

I-V V
w tys. zmiana w tys. zmiana zmiana
m sześć. rdr m sześć. rdr mdm

ogółem 9.400 -4 proc. 2.100 -2 proc. 9 proc.

benzyny silnikowe 2.000 -2 proc. 440 -3 proc. 4 proc.

olej napędowy 5.700 -7 proc. 1.300 -4 proc. 9 proc.

gaz płynny LPG 1.600 3 proc. 359 10 proc. 18 proc.

Maciej Jaszczuk (PAP)

mj/ jtt/

d1o6e6t
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1o6e6t