Kurczy się rynek piwa w Polsce
Euromonitor International prognozuje, że w 2010 r. Polacy wydadzą na piwo nieco ponad 20 mld zł. Oznacza to, że wydatki na piwo skurczą się o 5 proc. w porównaniu z 2009 r.
Według wstępnych szacunków w 2009 r. rynek piwa zmniejszył się o ok. 8 proc. Ilościowo w 2010 r. sprzedaż piwa też się skurczy o około 4 proc., przewiduje Euromonitor International. Oznacza to, że średnia cena sprzedaży piwa powinna być nieco niższa od tej z 2009 r. Spadki sprzedaży piwa mogą być kontynuowane w 2011 r. Euromonitor International przewiduje, że wydamy wtedy o kolejne kilka proc. mniej pieniędzy na piwo, w sumie około 19,7 mld zł. Ilościowo spadek sprzedaży będzie niewielki, wyniesie tylko 1,3 proc. Spadki sprzedaży piwa mają być zahamowane dopiero w 2012 r., ale mimo imprez takich jak Euro 2012, nie wrócimy jeszcze do poziomu sprzedaży z 2009 r.
Na wielkość sprzedaży piwa duży wpływ ma pogoda, która może sprawić, że prognozy Euromonitor International nie będą trafne. Jeśli zostaną podniesione jeszcze podatki (akcyza), to spadki sprzedaży piwa mogą być nawet wyższe od prognozowanych.
Na kurczącym się rynku piwa nasili się konkurencja, przewidują eksperci. Okocim jest jedną z marek, która mimo spadków sprzedaży, chce wzrosnąć w 2010 r. Carlsberg pracuje nad reaktywacją tej marki od marca 2009 r. Jej udziały w rynku nadal rosną.
JS