Limitowane odliczenie kosztów wynajętego auta
Przedsiębiorca, który dzierżawi samochód osobowy, powinien rozliczać czynsz w ramach kilometrówki.
Tak wynika z orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego. To niekorzystne dla podatników stanowisko, które powoduje, że najem lub dzierżawa auta osobowego stają się mało opłacalne podatkowo. Sumowanie kwoty czynszu za pojazd z wydatkami eksploatacyjnymi skutkuje bowiem tym, że części z nich nie odliczymy od przychodu.
Przypomnijmy, że wydatki na używanie samochodu osobowego, który nie jest firmowym środkiem trwałym, zaliczamy do kosztów tylko do wysokości limitu. Wylicza się go, mnożąc liczbę przejechanych kilometrów oraz stawkę za jeden kilometr. Aby ustalić, ile auto przejechało, trzeba prowadzić ewidencję jego przebiegu.
Nie tylko paliwo i części
Jakie wydatki rozliczamy w ramach limitu kilometrówki? Na pewno związane z bieżącą eksploatacją samochodu, np. zakupy paliwa, części zamiennych, koszty naprawy.
Urzędy skarbowe twierdzą, że limitowanym wydatkiem na używanie auta (o którym mówią art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT)
jest też czynsz za jego wynajęcie lub dzierżawę. Argumentują, że wydatki na używanie to wszystkie kwoty wydane w związku z posługiwaniem się pojazdem. Mieszczą się w nich także opłaty za możliwość korzystania z auta, czyli czynsz za wynajęcie (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPB1/415-722/08-4/ES).
Rację podatnikom przyznał jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1502/09; pisaliśmy o tym: „W delegacji unikaj autostrad”, „Rz” z 8 lutego). Sąd uznał, że opłaty za wynajem auta można zaliczać do kosztów bez ograniczeń wynikających z ewidencji przebiegu pojazdu. Nie są to bowiem koszty używania samochodu, ale wydatki na jego udostępnienie.
Stanowisko fiskusa potwierdził z kolei WSA w Lublinie (sygn. I SA/Lu 186/08), który stwierdził: „Do wydatków objętych limitem określonym w treści art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT zalicza się wszystkie wydatki ponoszone z tytułu używania dla potrzeb działalności gospodarczej samochodu niestanowiącego własności podatnika, w tym także czynsz, ubezpieczenie, paliwo, części zamienne itp.”
Czynsz to koszt używania
Ten wyrok został zaskarżony do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Spierająca się z fiskusem spółka argumentowała, że pojazd był wykorzystywany na potrzeby działalności i nie ma podstaw, by wyrzucać czynsz za jego dzierżawę z kosztów.
Sędziowie stwierdzili jednak, że czynsz dzierżawny jest kosztem używania samochodu. Aby go zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, trzeba prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Należy też go rozliczać w ramach limitu kilometrówki (sygn. II FSK 1890/08).
Leasing korzystniejszy
Takich dylematów nie mają przedsiębiorcy, którzy korzystają z auta na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Oni mogą bez ograniczeń rozliczać wydatki na jego używanie (tak wynika z art. 16 ust. 3b ustawy o CIT oraz art. 23 ust. 3b ustawy o PIT). Nie muszą prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu ani wyliczać limitu kilometrówki, tak jak w wypadku najmu lub dzierżawy. Nie muszą też rozstrzygać problemu, czy czynsz jest wydatkiem na używanie samochodu czy kosztem ponoszonym w celu uzyskania prawa do korzystania z auta.
Podobnie będzie w wypadku umowy, która została nazwana najmem lub dzierżawą, ale spełnia przesłanki leasingu operacyjnego (interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy, nr ITPB3/423-201/09/AM).
Przemysław Wojtasik