Link4: co roku większe straty
Ubezpieczyciel sprzedający polisy przez Internet i telefon miał w 2009 stratę większą niż w 2008 r., kiedy wyniosła 46 mln zł
07.06.2010 | aktual.: 07.06.2010 09:42
.
Wynik finansowy netto Link4 Towarzystwa Ubezpieczeń w 2009 r. był jeszcze gorszy niż w 2008 r., kiedy to zanotowało stratę na poziomie 46 mln zł – wynika z szacunków „Parkietu”. Nasz informator związany z rynkiem ubezpieczeniowym mówi, że już po I półroczu firma była 30 mln zł pod kreską. Od początku ub. r. jest kontrolowana przez brytyjskie RSA. Rok temu Link4 przeszło restrukturyzację.
Sprzedaż w dół, odszkodowania w górę
Na pogorszenie się wyniku wpłynął głównie wzrost wypłaconych odszkodowań i świadczeń o blisko 13 proc., do 182,6 mln zł. Według ekspertów wszystkie towarzystwa sprzedające polisy przez Internet i telefon doświadczyły w ub. r. radykalnego wzrostu wskaźnika szkodowości. Nie selekcjonują bowiem klientów przy podpisywaniu umów. Eksperci uważają, że niekorzystna tendencja może się utrzymać. Kolejnym ciosem dla Link4 był spadek przychodów z polis o 8,9 proc., do 233,1 mln zł. Rynek majątkowy urósł w ub. r. o 3,7 proc.
Kosztowna restrukturyzacja
Na wynik wpływ miała też restrukturyzacja, która w krótkim terminie generuje koszty, a właściwe efekty – czyli znaczne obniżenie kosztów administracyjnych – daje dopiero w dłuższym okresie. Przykład: giełdowe PZU w ubiegłym roku zwolniło 0,5 tys. osób z centrali, czyli 3,5 proc. pracowników. To poskutkowało dwuprocentowym wzrostem kosztów akwizycji i zmniejszeniem się kosztów administracyjnych o 12 proc. w skali roku. Ubezpieczyciel musiał zawiązać około 100 mln zł rezerw na zwolnienia. Od tego roku mają mu dać 100 mln zł oszczędności rocznie.
W przypadku Link4 zwolnienia grupowe były bardziej dotkliwe: objęły 150 z około 750 pracowników, czyli 20 proc. kadry. Można założyć, że koszty akwizycji wzrosły wyraźniej niż w przypadku PZU, ale z kolei koszty administracyjne spadły bardziej. Mogły być niższe niż w 2008 r. (26,4 mln zł).
Koszty akwizycji mimo procesu restrukturyzacji zapewne także spadły w porównaniu z 2008 r. Wtedy wyniosły 63,8 mln zł, z czego około 40 mln zł Link4 wydało na promocję (dane firmy Expert Monitor obserwującej rynek reklamy w Polsce). W 2009 r., wg Expert Monitora, na reklamę towarzystwo wydało około 28 mln zł.Link4 TU nie odpowiedziało na nasze pytania o wyniki finansowe. W raporcie rocznym RSA próżno szukać danych dotyczących polskiej spółki.
Piotr Rosik
PARKIET