Link4: co roku większe straty

Ubezpieczyciel sprzedający polisy przez Internet i telefon miał w 2009 stratę większą niż w 2008 r., kiedy wyniosła 46 mln zł

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

.

Wynik finansowy netto Link4 Towarzystwa Ubezpieczeń w 2009 r. był jeszcze gorszy niż w 2008 r., kiedy to zanotowało stratę na poziomie 46 mln zł – wynika z szacunków „Parkietu”. Nasz informator związany z rynkiem ubezpieczeniowym mówi, że już po I półroczu firma była 30 mln zł pod kreską. Od początku ub. r. jest kontrolowana przez brytyjskie RSA. Rok temu Link4 przeszło restrukturyzację.

Sprzedaż w dół, odszkodowania w górę

Na pogorszenie się wyniku wpłynął głównie wzrost wypłaconych odszkodowań i świadczeń o blisko 13 proc., do 182,6 mln zł. Według ekspertów wszystkie towarzystwa sprzedające polisy przez Internet i telefon doświadczyły w ub. r. radykalnego wzrostu wskaźnika szkodowości. Nie selekcjonują bowiem klientów przy podpisywaniu umów. Eksperci uważają, że niekorzystna tendencja może się utrzymać. Kolejnym ciosem dla Link4 był spadek przychodów z polis o 8,9 proc., do 233,1 mln zł. Rynek majątkowy urósł w ub. r. o 3,7 proc.

Kosztowna restrukturyzacja

Na wynik wpływ miała też restrukturyzacja, która w krótkim terminie generuje koszty, a właściwe efekty – czyli znaczne obniżenie kosztów administracyjnych – daje dopiero w dłuższym okresie. Przykład: giełdowe PZU w ubiegłym roku zwolniło 0,5 tys. osób z centrali, czyli 3,5 proc. pracowników. To poskutkowało dwuprocentowym wzrostem kosztów akwizycji i zmniejszeniem się kosztów administracyjnych o 12 proc. w skali roku. Ubezpieczyciel musiał zawiązać około 100 mln zł rezerw na zwolnienia. Od tego roku mają mu dać 100 mln zł oszczędności rocznie.

W przypadku Link4 zwolnienia grupowe były bardziej dotkliwe: objęły 150 z około 750 pracowników, czyli 20 proc. kadry. Można założyć, że koszty akwizycji wzrosły wyraźniej niż w przypadku PZU, ale z kolei koszty administracyjne spadły bardziej. Mogły być niższe niż w 2008 r. (26,4 mln zł).

Koszty akwizycji mimo procesu restrukturyzacji zapewne także spadły w porównaniu z 2008 r. Wtedy wyniosły 63,8 mln zł, z czego około 40 mln zł Link4 wydało na promocję (dane firmy Expert Monitor obserwującej rynek reklamy w Polsce). W 2009 r., wg Expert Monitora, na reklamę towarzystwo wydało około 28 mln zł.Link4 TU nie odpowiedziało na nasze pytania o wyniki finansowe. W raporcie rocznym RSA próżno szukać danych dotyczących polskiej spółki.

Piotr Rosik
PARKIET

Wybrane dla Ciebie
20 zł za grzańca w Warszawie. Wiemy, ile kosztuje w Wiedniu
20 zł za grzańca w Warszawie. Wiemy, ile kosztuje w Wiedniu
Polka pracuje w Niemczech od 20 lat. Oto jej prognozowana emerytura
Polka pracuje w Niemczech od 20 lat. Oto jej prognozowana emerytura
Bon turystyczny wraca w 2026 r. Poprzednio okazał się hitem
Bon turystyczny wraca w 2026 r. Poprzednio okazał się hitem
Coraz trudniejszy dostęp do gotówki. Oto przyczyny
Coraz trudniejszy dostęp do gotówki. Oto przyczyny
Migała się od pracy. Nagrali ją. Teraz urząd zapłaci 15 tys. euro
Migała się od pracy. Nagrali ją. Teraz urząd zapłaci 15 tys. euro
Epilog głośnej afery. Upadek podlaskiej firmy
Epilog głośnej afery. Upadek podlaskiej firmy
Rywal KFC debiutuje w kolejnym mieście. Ma już 26 lokali w Polsce
Rywal KFC debiutuje w kolejnym mieście. Ma już 26 lokali w Polsce
Kolejnej sieci grozi strajk. Pracownicy żądają 800 zł podwyżki
Kolejnej sieci grozi strajk. Pracownicy żądają 800 zł podwyżki
Szukają ludzi do pracy. Płacą 60 zł za godzinę. Chętnych brak
Szukają ludzi do pracy. Płacą 60 zł za godzinę. Chętnych brak
Polacy rzucili się na luksusowego Sylwestra. Płacą nawet 10 tys. zł
Polacy rzucili się na luksusowego Sylwestra. Płacą nawet 10 tys. zł
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat przed niedzielą
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat przed niedzielą
Dino namiesza w branży? Dużo zależy od zakazu handlu alkoholem
Dino namiesza w branży? Dużo zależy od zakazu handlu alkoholem
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟