Link4: co roku większe straty

Ubezpieczyciel sprzedający polisy przez Internet i telefon miał w 2009 stratę większą niż w 2008 r., kiedy wyniosła 46 mln zł

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

.

Wynik finansowy netto Link4 Towarzystwa Ubezpieczeń w 2009 r. był jeszcze gorszy niż w 2008 r., kiedy to zanotowało stratę na poziomie 46 mln zł – wynika z szacunków „Parkietu”. Nasz informator związany z rynkiem ubezpieczeniowym mówi, że już po I półroczu firma była 30 mln zł pod kreską. Od początku ub. r. jest kontrolowana przez brytyjskie RSA. Rok temu Link4 przeszło restrukturyzację.

Sprzedaż w dół, odszkodowania w górę

Na pogorszenie się wyniku wpłynął głównie wzrost wypłaconych odszkodowań i świadczeń o blisko 13 proc., do 182,6 mln zł. Według ekspertów wszystkie towarzystwa sprzedające polisy przez Internet i telefon doświadczyły w ub. r. radykalnego wzrostu wskaźnika szkodowości. Nie selekcjonują bowiem klientów przy podpisywaniu umów. Eksperci uważają, że niekorzystna tendencja może się utrzymać. Kolejnym ciosem dla Link4 był spadek przychodów z polis o 8,9 proc., do 233,1 mln zł. Rynek majątkowy urósł w ub. r. o 3,7 proc.

Kosztowna restrukturyzacja

Na wynik wpływ miała też restrukturyzacja, która w krótkim terminie generuje koszty, a właściwe efekty – czyli znaczne obniżenie kosztów administracyjnych – daje dopiero w dłuższym okresie. Przykład: giełdowe PZU w ubiegłym roku zwolniło 0,5 tys. osób z centrali, czyli 3,5 proc. pracowników. To poskutkowało dwuprocentowym wzrostem kosztów akwizycji i zmniejszeniem się kosztów administracyjnych o 12 proc. w skali roku. Ubezpieczyciel musiał zawiązać około 100 mln zł rezerw na zwolnienia. Od tego roku mają mu dać 100 mln zł oszczędności rocznie.

W przypadku Link4 zwolnienia grupowe były bardziej dotkliwe: objęły 150 z około 750 pracowników, czyli 20 proc. kadry. Można założyć, że koszty akwizycji wzrosły wyraźniej niż w przypadku PZU, ale z kolei koszty administracyjne spadły bardziej. Mogły być niższe niż w 2008 r. (26,4 mln zł).

Koszty akwizycji mimo procesu restrukturyzacji zapewne także spadły w porównaniu z 2008 r. Wtedy wyniosły 63,8 mln zł, z czego około 40 mln zł Link4 wydało na promocję (dane firmy Expert Monitor obserwującej rynek reklamy w Polsce). W 2009 r., wg Expert Monitora, na reklamę towarzystwo wydało około 28 mln zł.Link4 TU nie odpowiedziało na nasze pytania o wyniki finansowe. W raporcie rocznym RSA próżno szukać danych dotyczących polskiej spółki.

Piotr Rosik
PARKIET

Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord