Lotos ma bazę paliw na gdańskim lotnisku

Grupa Lotos S.A. (GL) otworzyła Terminal Paliwowy w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Jest to pierwsza taka baza Lotosu na polskim lotnisku.

Dotychczas jedynym dostawcą paliw na polskich lotniskach była Petrolot s-ka z o.o. należąca do LOTu i Orlenu.

Prezes zarządu Lotos Tank, spółki zależnej GL, Dariusz Falkiewicz poinformował, że baza jest zaopatrywana w paliwo JET A-1 bezpośrednio z rafinerii w Gdańsku.

Terminal posiada cztery naziemne zbiorniki o łącznej pojemności 400 m.sześć. przeznaczone do magazynowania paliwa. "Bezpieczeństwo tankowania jest na najwyższym poziomie" - zapewnił Falkiewicz.

W zakresie obsługi polskich lotnisk w paliwo lotnicze, GL podpisała porozumienie o współpracy ze StatoilHydro. Przedstawiciel tej spółki, Torgrim Kjolberg powiedział w poniedziałek w Gdańsku, że "20 lat koncern próbował wejść na polski rynek paliw lotniczych". Podkreślił, że głównym celem Statoil jest rozwój usług oraz poprawa konkurencyjności cen dla klientów korzystających z polskich lotnisk.

Poinformował, że do tej pory przewoźnicy, których samoloty lądowały w Polsce, starali się nie kupować paliwa na polskich lotniskach. Polska ma jedno z najdroższych paliw lotniczych.

_ Wprowadzenie kolejnego dostawcy paliw na lotniska może przyczynić się do tego, że więcej samolotów będzie tankować właśnie w tych portach lotniczych, które będą posiadały alternatywnego dostawcę paliw, co niewątpliwie wpłynie na wzrost ich konkurencyjności _- uważa Falkiewicz.

Cena paliwa jest jednym z podstawowych czynników wpływających na rozwój lotnictwa cywilnego.

Prezes Grupy Lotos, Paweł Olechnowicz poinformował dziennikarzy, że jeszcze w tym roku GL planuje otwarcie podobnej bazy na lotnisku w Warszawie a w późniejszym okresie, także na lotniskach w Krakowie i Katowicach.

_ Jesteśmy w stanie dostarczyć do bazy w Gdańsku każdą potrzebną ilość paliwa _ - zapewnił. Dodał, że paliwo będzie sprzedawane po cenach rynkowych.

W ub. roku rafineria w Gdańsku wyprodukowała pół miliona ton paliwa lotniczego. Po zrealizowaniu inwestycji w ramach Programu 10+ w 2010 r. będzie w stanie wyprodukować dwa razy więcej. Obecnie GL 80 proc. swojej produkcji paliwa lotniczego eksportuje głównie do Niemiec i Skandynawii.

GL tworzy kilkanaście spółek. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 2008 r. przekroczyły 16 mld zł i były wyższe o 24 proc. niż w 2007r. Udział koncernu w rynku paliw wzrósł w I kw. 2009 r. do 28,3 proc. To o 3,8 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności