Lotos nie będzie sprzedany
Właściciel Grupy Lotos - Skarb Państwa pozytywnie ocenił plany rozwojowe koncernu. Lotos realizuje ogromny program inwestycyjny, jeden z największych w Europie. Spółka przygotowała kosztowny program inwestycyjny, ale z dobrymi perspektywami - powiedział Tadeusz Aziewicz, przewodniczący sejmowej Komisji Skarbu.
08.03.2008 07:55
Wczoraj komisja odbyła wyjazdowe posiedzenie właśnie w siedzibie Lotosu.
_ Spółka ma zielone światło dla programu 10+ _ - powiedział Krzysztof Żuk, wiceminister skarbu. _ Dostrzegamy korzyści płynące z realizacji tych inwestycji. Po zakończeniu programu 10+ wartość Grupy Lotos ma wzrosnąć do 10 mld zł, przerób ropy ma się zwiększyć do 10 mln ton rocznie _.
Jak powiedział minister Żuk, rząd nie przewiduje połączenia Lotosu z Orlenem.
_ Nie ma tego w planie, nie prowadzimy także analiz w tym względzie _ - powiedział Żuk.
Lotos nie trafi także w ręce zagranicznego inwestora. Znajdzie się na liście spółek strategicznych dla bezpieczeństwa energetycznego i gospodarki kraju, które nie będą sprzedawane. Skarb Państwa utrzyma swoje udziały powyżej 50 proc. Nie jest natomiast wykluczona współpraca gdańskiego koncernu z PGNiG w kwestii wydobycia i poszukiwania ropy naftowej.
_ _Jeśli współpraca przyniosłaby korzyści - nie jest wykluczona. O jej nawiązaniu muszą zdecydować jednak zarządy obu spółek i z ich strony musi wyjść inicjatywa> - dodał Żuk.
Prezes Paweł Olechnowicz przyznał, że są prowadzone analizy dotyczące współpracy. Także z innymi podmiotami jak PERN w kwestii logistyki i magazynowania paliw.
Program 10+ to największe przedsięwzięcie inwestycyjno-organizacyjne w historii Grupy Lotos. Prace na placach budowy nowych instalacji technologicznych już rozpoczęto. W sierpniu ub. roku zainaugurowano budowę instalacji hydroodsiarczania oleju napędowego (HDS). Oprócz tej instalacji na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie m.in. instalacja destylacji ropy naftowej, hydrokrakingu oraz wytwórnia wodoru. Zakończenie realizacji wszystkich inwestycji wybudowanych w ramach Programu 10+ zaplanowano do końca 2010 r. Aktualnie zdolności przerobowe gdańskiego zakładu wynoszą 6 mln ton rocznie. Program 10+ zwiększy je o 75 proc., do poziomu 10,5 miliona ton. Nowe instalacje pozwolą na zwiększenie nie tylko wielkości, ale i głębokości (tzw. konwersji) przerobu surowca. Koncern przewiduje podwojenie sprzedaży paliw z aktualnych 4,5 mln ton rocznie do 8 mln ton rocznie w 2012 r. Koszt realizacji Programu 10+ oszacowano na 5,6 mld zł. W najbliższych tygodniach Lotos planuje zamknąć finansowanie projektu, podpisując umowy
kredytowe z konsorcjum banków. Banki sfinansują 70 proc. kosztów programu.
Jacek Klein
POLSKA Dziennik Bałtycki