Alarmujący zapis w regulaminie Luxmedu. Sieć wyjaśnia, o co chodzi
Luxmed zastrzega w umowach prawo do ich natychmiastowego wypowiedzenia po ukończeniu przez pacjenta 70. roku życia. W połączeniu z wysokimi cenami abonamentów oznacza to, że osoby starsze mają utrudniony dostęp do leczenia.
Jak podaje wyborcza.biz, prywatne abonamenty medyczne i ubezpieczenia zdrowotne są najczęściej kierowane do osób młodych, aktywnych zawodowo i zamożnych. Seniorzy, ze względu na rosnące potrzeby zdrowotne i mniejszą opłacalność dla firm, są często zniechęcani do korzystania z takich usług.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
O włos od tragedii w Olsztynie. Z sufitu spadło prawie pół tony gruzu
Wysokie stawki za abonamenty medyczne dla seniorów
Przykładem jest sieć Luxmed, która zastrzega w umowie możliwość natychmiastowego wypowiedzenia umowy po ukończeniu przez pacjenta 70. roku życia bez podania przyczyny. Taką praktykę, w regulaminie świadczenia usług, dostrzegł rozmówca gazety.
"W przypadku gdy Osoba Uprawniona osiągnie wiek 70 lat, Luxmed może wypowiedzieć Umowę w trybie natychmiastowym, tj. bez okresu wypowiedzenia. Jeżeli osiągnięcie ww. wieku nastąpi gdy Umowa jest zawarta na czas określony, Luxmed nabywa powyższe uprawnienie z chwilą przekształcenia Umowy w umowę na czas nieokreślony" - ostrzega w warunkach umowy siec placówek medycznych Luxmed.
Abonament dla osoby powyżej 67 lat kosztuje więcej niż dla młodszych pacjentów. Przykładowo, w Luxmedzie podstawowy pakiet dla seniorów to koszt od 131 zł miesięcznie, podczas gdy dla młodszych – 95 zł. Bardziej rozbudowane warianty kosztują seniorów nawet do 471 zł miesięcznie, gdy młodsze osoby płacą za nie odpowiednio mniej.
W Medicoverze ceny również są wyższe. Najtańszy pakiet dla seniorów to 150 zł, a pełna oferta "Elite Plus" kosztuje 820 zł miesięcznie. Dla porównania, młodsze osoby płacą odpowiednio 130 zł i 400 zł. Podobne różnice widać w Enel-Medzie, gdzie roczny abonament dla seniora to 4599 zł (czyli 383 zł miesięcznie), a dla młodszych – 2553 zł (212 zł miesięcznie).
Luxmed na celowniku UOKiK
Luxmed tłumaczy serwisowi, że przygotowuje ofertę z myślą o klientach do 70. roku życia.
"Możliwość rozwiązania umowy, została wprowadzona, ponieważ zakres oferty został przygotowany z uwzględnieniem potrzeb charakterystycznych dla osób do 70. roku życia" – tłumaczył serwisowi Maciej Mikołajewski z biura prasowego Luxmedu.
UOKiK natomiast zapowiedział, że przyjrzy się tej sprawie. Jak informuje serwis, praktyki Luxmedu były już wcześniej krytykowane, m.in. za różnicowanie terminów wizyt w zależności od pakietu wybranego przez pacjenta.