Marka, czyli klucz do sukcesu
Marka produktu firmy stanowi wizytówkę, którą należy budować sprawnie i wiarygodnie. Decyduje o rynkowym być albo nie być. W sytuacji nasycenia rynku brand może okazać się wartością, która daje przewagę nad konkurencją. Czy rzeczywiście jest elementem decydującym o sukcesie?
14.12.2009 11:08
Marka jest wypadkową produktu, jego wizualizacji i wizerunku firmy oraz emocji odbiorców. Umiejętnie wypracowany brand pozwala niewielkiej firmie stać się potentatem rynkowym. Planowanie rozwoju marki nie jest możliwe, jeśli nie wiemy, jak postrzegają ją klienci. W tym celu przeprowadza się badania.
Popularnymi metodami badania są techniki projekcyjne, które pozwalają rozpoznać subiektywne doznania konsumentów i ich postawy wobec brandu. Projekcje pokazują, jakie emocje konsument wiąże z daną marką, czy są zgodne z założeniami firmy i pożądane przez odbiorcę. - Klient, który chce i może się identyfikować z produktem stanowi najlepszy nośnik reklamowy – przypomina Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.
Silna marka oznacza, że wielu klientów darzy produkt zaufaniem. Buduje również lojalność kupujących, przyciąga uwagę nowych konsumentów i podtrzymuje kontakt ze stałymi. Jak zatem zbudować mocną markę naszego produktu?
Ważnym etapem w tym procesie jest zidentyfikowanie czynników, które decydują o wyborach kupujących. Jest to podstawa do kolejnego kroku – pozycjonowania marki. W praktyce oznacza to, że musimy wybrać korzyści z punktu widzenia klienta. Niezwykle ważnym elementem jest indywidualność marki. Należy określić cechy, którymi nasz produkt będzie się wyróżniał na rynku.
Czy małe firmy stać na wprowadzenie na rynek i wypromowanie mocnej marki? Dominium Pizza, Bielenda, Helikon, sieć delikatesów Piotr i Paweł, to tylko niektóre polskie marki, które od małych zakładów rodzinnych stały się rozpoznawalne w swoich branżach m.in. dzięki umiejętnemu marketingowi i promocji.
Warto przyjrzeć się własnej firmie i zastanowić, jaki potencjał tkwi w jej marce i w jaki sposób można go rozwinąć. Jak się do tego zabrać? Niezbędną wiedzę można znaleźć w szkoleniach Akademii PARP.
Szkolenia Akademii PARP uwzględniają potrzeby właśnie firm MSP. Dzięki marketingowym szkoleniom Akademii PARP przedsiębiorca całkowicie bezpłatnie zdobędzie wiedzę, jak w sposób przemyślany wykreować markę swojej firmy, produktów oraz jak je skutecznie promować. Pod adresem www.akademiaparp.gov.pl znajduje 18 szkoleń on-line, z czego pięć z marketingu: „Zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientem”, „Plan marketingowy w MŚP. Metoda marketing mix”, Praktyczne zagadnienia public relations i marketingu w MŚP”, Marketing internetowy i e-commerce w MŚP”, „Badanie rynku”.