Piotr i Paweł
Piotr i Paweł to marka supermarketów. Obecnie to największa w pełni polska marka tego typu.
Historia i założyciele
Pierwszy sklep Piotr i Paweł powstał w 1990 roku w Poznaniu – nie był to jeszcze wielkopowierzchniowy supermarket, a mały sklep (60 metrów). Jego założycielami była Eleonora Woś i jej synowie, których imiona stały się jednocześnie nazwą sieci. Rok później, w 1991 roku, otwarto pierwszy duży lokal o powierzchni 300 metrów. Szybko stał się jednym z najpopularniejszych poznańskich sklepów.
Od 2000 roku firma Piotr i Paweł prowadzi współpracę handlową na zasadzie franchisingu. Pierwszy sklep na umowie franczyzowej powstał w Pile. W 2003 roku sieć wprowadziła sprzedaż internetową, jednocześnie cały czas publikując online aktualne gazetki, a w 2014 jako pierwsza firma w Polsce uruchomiła usługę Scaneo, pozwalającą na samoskanowanie produktów.
W 2013 roku markety Piotr i Paweł razem z hurtowniami Bać-Pol powołały Grupę Handlową PL Plus, aby wzajemnie wspierać się w rywalizacji z zagraniczymi sieciami. Pierwszym efektem było wprowdzenie ekonomicznej marki „Lubię”.
W 2016 roku sieć Piotr i Paweł zdobyła tytuł Marketu Roku w kategorii „Najlepsza oferta produktów świeżych”. W tym samym roku firma otworzyła 4 kolejne nowe sklepy. Wprowadziła także autorską aplikację na smartfony „Skanuj i Kupuj”, która pozwala na zeskanowanie produktów ze sklepu i zapłatę za nie w specjalnym, wydzielonym stoisku kasowym. Dzięki temu klienci nie muszą ponownie wypakowywać zakupów, co bardzo skraca czas obsługi. Aplikacja jest powiązana ze sklepem online i daje możliwość zamówienia produktów, które następnie zostaną dostarczone pod wskazany adres.
Właściciel
Do zarządu spółki Piotr i Paweł należą:
- Piotr Woś - prezes zarządu,
- Tomasz Lewandowski - wiceprezes zarządu,
- Stoiński Maciej - wiceprezes zarządu.
Działalność
Właścicielom przyświeca zasada, by tworzyć takie sklepy, w jakich sami chcieliby kupować. Supermarkety Piotr i Paweł oprócz produktów spożywczych oferują także sprzęt AGD, artykuły sportowe, przemysłowe, chemiczne, kwiaty i in.
Jednym z filarów strategii firmy jest społeczna odpowiedzialność biznesu, dlatego angażuje się w ogólnopolskie projekty na rzecz m.in. niedożywienia dzieci, propagowania świadomego robienia zakupów, ochrony środowiska i in. Firma prowadzi też Fundację Piotr i Paweł „Radość Dzieciom”. Sieć angażuje się również w promowanie sportu i zdrowego trybu życia. Sponsoruje w ramach programu „Młode orzełki” m.in. Mieszka Kwaśniewskiego, młodego polskiego tenisistę, kobiecą drużynę siatkarską PTPS Piła i męską Delecta Bydgoszcz.
Liczba placówek
W 2017 roku sieć miała 146 sklepów we wszystkich województwach w Polsce, w tym 8 sklepów z samoobsługową kasą. Liczba placówek własnych i jednostek franczyzowych jest porównywalna. Do końca 2017 roku planuje zwiększyć liczbę do 150.
Wartość
W 2016 roku sieć Piotr i Paweł osiągnęła obrót 2,233 miliardów złotych, rok wcześniej – 2,123 miliarda złotych. Piotr i Paweł Wosiowie według tygodnika Wprost znajdują się wśród 100 najbogatszych Polaków, a ich majątek jest wyceniany na około 300 milionów złotych.
Komentarze