Marki własne skazane na sukces
Wartość rynku marek własnych w Polsce wzrośnie w 2011 roku o 21 proc. do 29,9 mld zł. W 2013 roku może wynieść 46,7 mld zł, co oznacza wzrost o 24 proc. rdr - wynika z raportu firmy badawczej PMR pt. "Marki własne detalistów w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2011-2013".
12.10.2011 | aktual.: 12.10.2011 15:03
Według raportu wartość rynku marek własnych wzrośnie w 2011 do 29,9 mld zł, w 2012 r. do 36,8 mld zł, a w 2013 r. do 46,7 mld zł.
"Na 2011 rok i kolejne lata prognozy PMR przewidują dalszy dynamiczny wzrost rynku marek własnych, przekraczający 20 proc. Do wzrostu rynku przyczyniać się będzie rozwój oferty private label we wszystkich kanałach handlu nowoczesnego, jak również w hurtowniach zaopatrujących sklepy tradycyjne" - napisano w raporcie.
Z raportu wynika, że duże znaczenie dla rynku będzie miała ekspansja sieci dyskontowych, których liczba w przyszłym roku przekroczy 3 tys.
"Obecna, trudna sytuacja na światowym rynku surowcowym może jeszcze bardziej przyspieszyć rozwój marki własnej w Polsce. Rosnące ceny żywności w sklepach, ale także wszelkiego rodzaju inne opłaty powodują, że ludzie będą kierowali się tam, gdzie jest taniej i będą sięgali po bardziej przystępną cenowo ofertę marek własnych" - napisano.
Największy udział w sprzedaży marek własnych mają dyskonty - w 2010 roku przekroczył on 55 proc. i według przewidywań PMR będzie się systematycznie zwiększał w kolejnych latach. W dyskontach większość oferty stanowią produkty marek własnych - w przypadku niektórych sieci ich udział sięga niemal 90 proc. asortymentu.
"Za dynamicznym rozwojem sprzedaży private label w tym kanale stoi szybko rosnąca sieć sklepów dyskontowych. W 2010 roku w Polsce przybyło ponad 260 nowych placówek tego formatu, kilkadziesiąt więcej niż w poprzednim roku" - napisano w raporcie.
W 2010 roku wartość rynku marek własnych wzrosła w stosunku do 2009 r. o 17 proc. i wyniosła 24,6 mld zł.(PAP)