Nie chcemy taniej, lecz więcej

Sposób informowania o promocji wpływa na decyzje zakupowe. Klienci wolą dostawać za darmo więcej produktu niż kupować go po obniżonej cenie.

Obraz
Źródło zdjęć: © Wirtualna Polska | Krzysztof Hawrot

Naukowcy z University of Minnesota’s Carlson School of Management dowiedli, że konsumenci prędzej wybiorą ofertę, która daje klientowi za darmo dodatkową ilość produktu niż obniżającą jego cenę. Dotyczy to przede wszystkim informacji o procentowym upuście.

Jak stwierdzili badacze, głównym powodem takiego zachowania są... problemy z ułamkami. Klienci często nie są w stanie policzyć, ile oszczędzają np. na 20-proc. obniżce. Gdy mają wprost podane, ile dostaną za darmo, szybciej podejmują decyzję. Nie mają problemu w sytuacji, gdy proponuje im się np. 50 proc. więcej produktu za taką samą cenę. Nie muszą bowiem kalkulować, ile to jest, gdyż i tak dostają to gratis.

Promocje oferujące więcej produktu za darmo są często także bardziej atrakcyjne od tych w ogóle obniżających ich cenę. Gdy zaproponowano badanym produkt 33 proc. tańszy oraz 33 proc. większy w stałej cenie, ci częściej wybierali tę drugą opcję, choć zapłaciliby za nią więcej.

Podobny mechanizm działa w przypadku informacji o spalaniu paliwa przez samochód, który chcemy kupić. Prędzej podejmujemy decyzję w tej kwestii, gdy pokazuje nam się, ile więcej przejedziemy na litrze paliwa niż ile tego paliwa zaoszczędzimy.

Wybrane dla Ciebie

Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Afera o Aldi w Sosnowcu. Mieszkańcy oburzeni. "Okna wychodzą na sklep"
Afera o Aldi w Sosnowcu. Mieszkańcy oburzeni. "Okna wychodzą na sklep"
System kaucyjny w restauracjach. Dopłacimy za napoje. Co ze zwrotem?
System kaucyjny w restauracjach. Dopłacimy za napoje. Co ze zwrotem?
Hit internetu. Kaufland wprowadził butelkę omijającą nowe prawo
Hit internetu. Kaufland wprowadził butelkę omijającą nowe prawo