Nie chcemy taniej, lecz więcej

Sposób informowania o promocji wpływa na decyzje zakupowe. Klienci wolą dostawać za darmo więcej produktu niż kupować go po obniżonej cenie.

Obraz
Źródło zdjęć: © Wirtualna Polska | Krzysztof Hawrot

Naukowcy z University of Minnesota’s Carlson School of Management dowiedli, że konsumenci prędzej wybiorą ofertę, która daje klientowi za darmo dodatkową ilość produktu niż obniżającą jego cenę. Dotyczy to przede wszystkim informacji o procentowym upuście.

Jak stwierdzili badacze, głównym powodem takiego zachowania są... problemy z ułamkami. Klienci często nie są w stanie policzyć, ile oszczędzają np. na 20-proc. obniżce. Gdy mają wprost podane, ile dostaną za darmo, szybciej podejmują decyzję. Nie mają problemu w sytuacji, gdy proponuje im się np. 50 proc. więcej produktu za taką samą cenę. Nie muszą bowiem kalkulować, ile to jest, gdyż i tak dostają to gratis.

Promocje oferujące więcej produktu za darmo są często także bardziej atrakcyjne od tych w ogóle obniżających ich cenę. Gdy zaproponowano badanym produkt 33 proc. tańszy oraz 33 proc. większy w stałej cenie, ci częściej wybierali tę drugą opcję, choć zapłaciliby za nią więcej.

Podobny mechanizm działa w przypadku informacji o spalaniu paliwa przez samochód, który chcemy kupić. Prędzej podejmujemy decyzję w tej kwestii, gdy pokazuje nam się, ile więcej przejedziemy na litrze paliwa niż ile tego paliwa zaoszczędzimy.

Wybrane dla Ciebie

Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy