Nieobecność usprawiedliwiona niepłatna

Kiedy i w jakich przypadkach pracodawca może skierować pracownika na nieobecność usprawiedliwioną niepłatną.

Nieobecność usprawiedliwiona niepłatna
Źródło zdjęć: © Thinkstock

15.05.2012 | aktual.: 25.10.2013 14:32

Kiedy i w jakich przypadkach pracodawca może skierować pracownika na nieobecność usprawiedliwioną niepłatną.

W prawie pracy nie istnieje termin „skierowania pracownika na nieobecność usprawiedliwioną niepłatną”. Istnieją natomiast sytuacje, w których pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy. Jedną z nich jest odmowa poddania się profilaktycznym badaniom lekarskim, jeśli przyczyna odmowy wykonania badań leży po stronie pracownika (zgodnie z wyrokiem SN z 23 września 2004 r. I PK 541/03; OSNP z 2005 r. nr 7, poz. 94).

Pracodawca również nie powinien dopuścić do pracy w przypadku zawinionej przez pracownika utraty kwalifikacji niezbędnych do wykonywania pracy, bądź w przypadku przestoju powstałego z winy pracownika. We wszystkich wyżej wymienionych przypadkach będziemy mieli do czynienia z nieobecnością usprawiedliwioną niepłatną. Warto jeszcze wspomnieć, że w praktyce zdarza się często, iż pracodawcy kierują pracownika na urlop bezpłatny. Działanie to jest jednak sprzeczne z przepisami, ponieważ tego rodzaju urlopu udziela się tylko na pisemny wniosek pracownika.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także