Nowa strategia budowy dróg. Obwodnice w małych miastach znów muszą poczekać

Z planów inwestycji drogowych mogą zniknąć obwodnice 14 miast. Będą to: Olsztyn, Suwałki, Inowrocław, Jarocin, Ostrów Wielkopolski, Nysa, Niemodlin, Kędzierzyn-Koźle, Pułtusk, Pomiechówek, Kołbiel, Góra Kalwaria, Wąchock i Tomaszów Lubelski. Część z tych miast już rozpoczęła działania na rzecz szybszej budowy swoich obwodnic. Resort transportu obiecuje wsparcie.

Obraz
WP.pl/Katarzyna Izdebska

- Logika budowania sieci drogowej w Polsce jest taka, że najpierw szkielet, te najważniejsze ciągi komunikacyjne, a do tego podpinamy potem drogi, które mają mniejsze znaczenie strategiczne. W związku z tym najpierw ekspresówki i autostrady, a w dalszej kolejności drogi pozostałe - tłumaczy Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Jarmuziewicz dodaje, że w poprzednich latach budowano krótkie odcinki dróg zamiast ciągów, które umożliwiałyby przejazd z północy na południe lub z zachodu na wschód. Obecna strategia zakłada połączenie tych fragmentów przed budową nowych dróg. Dlatego te obwodnice, które znajdą się w ciągu dróg o największym znaczeniu, zostaną wybudowane. Jednak na budowę wszystkich obwodnic nie wystarczy pieniędzy, dlatego ministerstwo musi opracować priorytety.

Resort transportu zapewnia jednak, że samorządy dostaną finansowe wsparcie, jeśli zdecydują się same budować obwodnice.

- My chcemy wspomóc samorządowców naszymi środkami z Krajowego Funduszu Drogowego w sytuacji, kiedy podjęliby decyzję, że będą budowali obwodnicę sami. Robimy teraz monitoring, które obwodnice i które samorządy byłyby w stanie w takiej inżynierii finansowej budować. Lada chwila będziemy się zabierali do "ubierania" tego w jakiś program - wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jarmuziewicz.

Według niego w lepszej sytuacji są te samorządy, które rozpoczęły już starania o budowę obwodnic. Należą do nich między innymi Inowrocław, Olsztyn, Nysa, Suwałki, Jarocin oraz Ostrów Wielkopolski.

Łącznie aż 14 obwodnic jest zagrożonych wykreśleniem z planu inwestycji. Jarmuziewicz podkreśla jednak, że na razie nie ma jeszcze ostatecznej listy.

- Razem z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego i Ministerstwem Finansów pracujemy nad tymi dokumentami. Byłoby niezręcznością w tej chwili detalicznie rozdzielać, która obwodnica tak, a która nie - mówi Jarmuziewicz.

Źródło artykułu: Newseria
Wybrane dla Ciebie
Gdzie wyrzucić pusty dezodorant? Wielu popełnia ten błąd
Gdzie wyrzucić pusty dezodorant? Wielu popełnia ten błąd
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary
5 tys. złotych. Tyle potrafią zarobić jednego dnia
5 tys. złotych. Tyle potrafią zarobić jednego dnia
Wandale przebili opony nożami. Prawie 90 uszkodzonych samochodów
Wandale przebili opony nożami. Prawie 90 uszkodzonych samochodów
Król mebli z Sulęcina. To usłyszał u Romów, którym dostarczył towar
Król mebli z Sulęcina. To usłyszał u Romów, którym dostarczył towar
Szpitale przekładają zabiegi. Nie mają na nie pieniędzy
Szpitale przekładają zabiegi. Nie mają na nie pieniędzy
Kontrowersyjna branża protestuje w Warszawie. Poszło o podatki
Kontrowersyjna branża protestuje w Warszawie. Poszło o podatki
Nowy, wielki park rozrywki powstanie w Polsce. Oto lokalizacja
Nowy, wielki park rozrywki powstanie w Polsce. Oto lokalizacja
Gigant obuwniczy zwolni 900 osób. Oto szczegóły
Gigant obuwniczy zwolni 900 osób. Oto szczegóły
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Znalazła na cmentarzu foliową torbę. Oto co było w środku
Znalazła na cmentarzu foliową torbę. Oto co było w środku