NSA: nie wolno fałszywie reklamować produktu

Nie można w ulotkach reklamowych i w internecie podawać fałszywego składu produktu - orzekł w środę Naczelny Sąd Administracyjny. Taka reklama wprowadza konsumenta w błąd, bo sugeruje, że produkt ma inny skład niż w rzeczywistości - stwierdził NSA.

NSA: nie wolno fałszywie reklamować produktu
Źródło zdjęć: © WP.PL | Marcin Gadomski

22.01.2014 | aktual.: 22.01.2014 17:04

Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy, który sprzedawał napój zawierający wyciąg z liści koki, a na ulotkach i w internecie reklamował go jako "napój z liści koki". Powiatowy inspektor nadzoru sanitarnego przeprowadził u handlowca kontrolę i zakazał mu sprzedaży tego produktu, stwierdzając, że liście koki są środkiem odurzającym, a handel nimi jest zabroniony. Nakazał usunięcie ulotek oraz prezentacji napoju z internetu.

Z kolei przedsiębiorca twierdził, że zanim zaczął sprzedawać napój, zwrócił się do inspektora o wydanie opinii, a ten stwierdził, że napój jest legalny i może zostać wprowadzony do obrotu. Zdaniem handlowca ani z nazwy, ani ze składu napoju nie wynika, że został wyprodukowany z liści koki, a jedynie zawiera ekstrakt z nich.

W odwołaniu do wojewódzkiego inspektora sanitarnego tłumaczył, że taki ekstrakt jest substancją naturalną, pozbawioną kokainy, wyprodukowaną z liści koki o działaniu podobnym do kofeiny, dlatego - jego zdaniem - nie jest to środek odurzający i można nim handlować.

Inspektor nie przyznał przedsiębiorcy racji, a ponadto stwierdził, że na ulotce i w prezentacji napoju na stronie internetowej są zawarte nieprawdziwe informacje o właściwościach napoju, m.in. stwierdzenie, że jest to napój z liści koki, używany jako środek na leczenie kaca, dlatego nakazał ich usunięcie.

Przedsiębiorca nie zgodził się z inspektorem i złożył skargę na tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, który w kwietniu ub. r. ją oddalił. Sąd uznał, że przedsiębiorca powinien usunąć ulotki i prezentację produktu z internetu, bo informacje w nich zawarte wprowadzają w błąd konsumenta.

Podobnie orzekł Naczelny Sąd Administracyjny, rozpoznając w środę skargę kasacyjną przedsiębiorcy (sygn. II OSK 1954/12). W uzasadnieniu wyroku sędzia Marzenna Linska-Wawrzon powiedziała, że poznański WSA słusznie nakazał usunięcie ulotek i prezentacji produktu na stronie internetowej, bo zamieszczone tam informacje wprowadzały konsumenta w błąd.

Potencjalny konsument mógłby uwierzyć, że napój z liści koki ma szczególne właściwości opisane przez przedsiębiorcę, a tak nie jest - dodała sędzia.

Źródło artykułu:PAP
składinternetnsa
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)