NSA: nie wolno fałszywie reklamować produktu

Nie można w ulotkach reklamowych i w internecie podawać fałszywego składu produktu - orzekł w środę Naczelny Sąd Administracyjny. Taka reklama wprowadza konsumenta w błąd, bo sugeruje, że produkt ma inny skład niż w rzeczywistości - stwierdził NSA.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Marcin Gadomski

Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy, który sprzedawał napój zawierający wyciąg z liści koki, a na ulotkach i w internecie reklamował go jako "napój z liści koki". Powiatowy inspektor nadzoru sanitarnego przeprowadził u handlowca kontrolę i zakazał mu sprzedaży tego produktu, stwierdzając, że liście koki są środkiem odurzającym, a handel nimi jest zabroniony. Nakazał usunięcie ulotek oraz prezentacji napoju z internetu.

Z kolei przedsiębiorca twierdził, że zanim zaczął sprzedawać napój, zwrócił się do inspektora o wydanie opinii, a ten stwierdził, że napój jest legalny i może zostać wprowadzony do obrotu. Zdaniem handlowca ani z nazwy, ani ze składu napoju nie wynika, że został wyprodukowany z liści koki, a jedynie zawiera ekstrakt z nich.

W odwołaniu do wojewódzkiego inspektora sanitarnego tłumaczył, że taki ekstrakt jest substancją naturalną, pozbawioną kokainy, wyprodukowaną z liści koki o działaniu podobnym do kofeiny, dlatego - jego zdaniem - nie jest to środek odurzający i można nim handlować.

Inspektor nie przyznał przedsiębiorcy racji, a ponadto stwierdził, że na ulotce i w prezentacji napoju na stronie internetowej są zawarte nieprawdziwe informacje o właściwościach napoju, m.in. stwierdzenie, że jest to napój z liści koki, używany jako środek na leczenie kaca, dlatego nakazał ich usunięcie.

Przedsiębiorca nie zgodził się z inspektorem i złożył skargę na tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, który w kwietniu ub. r. ją oddalił. Sąd uznał, że przedsiębiorca powinien usunąć ulotki i prezentację produktu z internetu, bo informacje w nich zawarte wprowadzają w błąd konsumenta.

Podobnie orzekł Naczelny Sąd Administracyjny, rozpoznając w środę skargę kasacyjną przedsiębiorcy (sygn. II OSK 1954/12). W uzasadnieniu wyroku sędzia Marzenna Linska-Wawrzon powiedziała, że poznański WSA słusznie nakazał usunięcie ulotek i prezentacji produktu na stronie internetowej, bo zamieszczone tam informacje wprowadzały konsumenta w błąd.

Potencjalny konsument mógłby uwierzyć, że napój z liści koki ma szczególne właściwości opisane przez przedsiębiorcę, a tak nie jest - dodała sędzia.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"