Trwa ładowanie...

Od września duże zmiany na lotniskach. Dotyczą bagaży podręcznych

Od 1 września na europejskich lotniskach wprowadzono istotne zmiany. Powracają limity 100 ml na płyny zabierane w bagażu podręcznym. Jest to spowodowane słabą jakością technologii stosowanej na niektórych lotniskach.

Wracają limity płynów w bagażu podręcznymWracają limity płynów w bagażu podręcznymŹródło: Getty Images
d3d7n1s
d3d7n1s

Jak wyjaśnił rzecznik Komisji Europejskiej (KE), Tim McPhie, przywrócenie tych limitów nie jest związane z żadnymi zagrożeniami, lecz problemami technicznymi związanymi ze skanerami bezpieczeństwa.

Dalsza część artykułu poniżej filmu wideo

Założył linie lotnicze. Czasem sam siada za sterami samolotów

Wracają limity płynów na europejskich lotniskach

KE podjęła decyzję o tymczasowym przywróceniu limitu 100 ml na płyny w bagażu podręcznym, która weszła w życie 1 września 2024 r. Zmiany obowiązują w całej Unii Europejskiej, a także w Islandii, Szwajcarii, Liechtensteinie oraz Norwegii.

d3d7n1s

Wprowadzenie tej decyzji oznacza utratę głównej korzyści dla pasażerów ze skanerów C3. Portal ryneklotniczy.pl zauważa, że zmniejszy to przepustowość obsługi na punktach kontroli, co może prowadzić do operacyjnych obciążeń oraz konieczności zatrudnienia dodatkowego personelu i reorganizacji punktów kontroli.

Problemy techniczne ze skanerami na lotniskach

Niektóre lotniska, jak Aberdeen w Szkocji, Amsterdam Schiphol w Holandii, Mediolan Malpensa i Rzym Fiumicino we Włoszech, zainstalowały nowe skanery CT wykorzystujące technologię 3D do prześwietlania bagażu podręcznego, co pozwalało na zniesienie limitów płynów.

Skanery te pokazują trójwymiarowe obrazy zawartości bagażu w wysokiej rozdzielczości, co umożliwia wykrycie materiałów wybuchowych w kosmetykach, płynach czy urządzeniach elektronicznych.

Jednak raport KE z maja 2023 r. skierowany do Europejskiej Konfederacji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) wykazał, że skanery te zawodzą przy pojemnikach przekraczających 330 ml.

d3d7n1s

Wskazuje się, że przywrócenie limitów oznacza straty finansowe dla lotnisk. Portal ryneklotniczy.pl zwraca uwagę, że zakup skanerów C3 jest średnio ośmiokrotnie droższy niż konwencjonalnych rentgenowskich urządzeń do kontroli, a koszty ich utrzymania są czterokrotnie wyższe.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3d7n1s
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3d7n1s

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj