Odszkodowania dla pasażerów
Parlament Europejski chce, by pasażerowie bankrutujących linii lotniczych otrzymywali odszkodowanie. Komisja w ciągu pół roku ma przygotować nowelizację przepisów.
25.11.2009 | aktual.: 25.11.2009 14:43
Parlament Europejski uważa, że pasażerom należy się kompensata, jeśli zarezerwowali lot u przewoźnika, który zbankrutował. Posłowie wezwali Komisję do znowelizowania przepisów w taki sposób, by pasażerowie bankrutującej linii nie byli pozostawieni na lotnisku bez pomocy, bez noclegu i możliwości powrotu do domu. Zmiana przepisów nastąpić powinna do lipca przyszłego roku.
Posłowie proponują między innymi stworzenie specjalnego funduszu kompensacyjnego lub obowiązkowego ubezpieczenia przewoźników. Nowe przepisy wprowadzić też powinny zasadę wzajemnej odpowiedzialności za pasażerów wszystkich linii lotniczych lecących w tym samym kierunku i posiadających wolne miejsca.
W ciągu ostatnich dziewięciu lat w sektorze lotnictwa ogłoszono 77 upadłości. W niektórych przypadkach tysiące pasażerów utknęło w miejscu docelowym lub na lotniskach bez możliwości skorzystania z biletu powrotnego. W lecie tego roku zbankrutował znany przewoźnik Sky - Europe pozostawiając podróżnych bez rekompensaty za odwołane przeloty.