Oficjalne pisma mało zrozumiałe

Utrudnia prowadzenie firmy, ale także zrozumienie decyzji urzędników czy umów finansowych. Skomplikowany język urzędniczy ogranicza nasze prawa obywatelskie.

Oficjalne pisma mało zrozumiałe
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

19.08.2013 | aktual.: 19.08.2013 07:26

Stanisław Ćwik z biura Rzecznika Praw Obywatelskich wyjaśnia, że wielu Polaków ma problem ze zrozumieniem pism i decyzji urzędników. Zdaniem rozmówcy IAR zjawiskiem, które ilustruje skalę problemu jest liczba źle zaadresowanych pism, które powinny trafić do innych urzędów oraz instytucji państwowych, a trafiają do biura rzecznika.

Przedstawiciel biura RPO dodaje, że w niektórych krajach pisma urzędowe opatrzone są wyjaśniającym komentarzem. Na odwrocie strony w kilku zdaniach urzędnicy piszą co decyzja oznacza i z jakich możliwości może on skorzystać w związku przekazanym pismem.

Rzecznik Praw Obywatelskich prowadzi kampanię "Język urzędowy przyjazny obywatelom". Ma ona wpłynąć na poprawę jakości języka używanego przez urzędników, prawników czy przedstawicieli instytucji finansowych.

językpismourząd
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (54)