Oficjalne pisma mało zrozumiałe
Utrudnia prowadzenie firmy, ale także zrozumienie decyzji urzędników czy umów finansowych. Skomplikowany język urzędniczy ogranicza nasze prawa obywatelskie.
19.08.2013 | aktual.: 19.08.2013 07:26
Stanisław Ćwik z biura Rzecznika Praw Obywatelskich wyjaśnia, że wielu Polaków ma problem ze zrozumieniem pism i decyzji urzędników. Zdaniem rozmówcy IAR zjawiskiem, które ilustruje skalę problemu jest liczba źle zaadresowanych pism, które powinny trafić do innych urzędów oraz instytucji państwowych, a trafiają do biura rzecznika.
Przedstawiciel biura RPO dodaje, że w niektórych krajach pisma urzędowe opatrzone są wyjaśniającym komentarzem. Na odwrocie strony w kilku zdaniach urzędnicy piszą co decyzja oznacza i z jakich możliwości może on skorzystać w związku przekazanym pismem.
Rzecznik Praw Obywatelskich prowadzi kampanię "Język urzędowy przyjazny obywatelom". Ma ona wpłynąć na poprawę jakości języka używanego przez urzędników, prawników czy przedstawicieli instytucji finansowych.