Trwa ładowanie...

Orlen nie wyklucza wprowadzenia do Orlen Lietuva inwestora strategicznego

PKN Orlen nie wyklucza, że po tym, jak rząd Litwy zasygnalizował, iż w krótkim terminie nie jest możliwe zdobycie przez koncern kontroli operacyjnej nad terminalem w Kłajpedzie, rozważy możliwość wprowadzenia do rafinerii w Możejkach partnera strategicznego.

Orlen nie wyklucza wprowadzenia do Orlen Lietuva inwestora strategicznegoŹródło: Orlen
d1onwkp
d1onwkp

19.03. Warszawa (PAP) - PKN Orlen nie wyklucza, że po tym, jak rząd Litwy zasygnalizował, iż w krótkim terminie nie jest możliwe zdobycie przez koncern kontroli operacyjnej nad terminalem w Kłajpedzie, rozważy możliwość wprowadzenia do rafinerii w Możejkach partnera strategicznego.
Płocka firma będzie teraz analizować dalsze scenariusze dla litewskiej rafinerii. Daje sobie na to kilka miesięcy.

- Pojechaliśmy na Litwę, żeby rozmawiać na temat naszych problemów logistycznych i po raz kolejny nie otrzymaliśmy od rządu litewskiego żadnych konkretnych wiążących decyzji. Jesteśmy zdeterminowani, by poprawić rentowność Orlen Lietuva, co zmusza nas do rozważenia ewentualnych alternatywnych scenariuszy. Będziemy teraz prowadzić prace analityczne wewnątrz firmy - powiedział PAP wiceprezes PKN Orlen Sławomir Jędrzejczyk.

- Nie można wykluczyć, że będziemy analizowali możliwość poszukiwania partnera strategicznego, by poprawić rentowność Orlen Lietuva - dodał.

Zapytany o możliwość całkowitego wyjścia Orlenu z inwestycji na Litwie, odpowiedział: - Za wcześnie na takie stwierdzenia. Jesteśmy w fazie analiz. Teoretycznie można sobie wyobrazić wszystkie warianty, jak będzie w praktyce - zobaczymy.

d1onwkp

Jędrzejczyk zaznacza, że poprawa rentowności Orlen Lietuva jest absolutnym priorytetem na ten rok.

- Dlatego w ciągu kilku miesięcy chcielibyśmy tę sprawę ostatecznie rozwiązać - zapowiada wiceprezes.

Jak poinformował Jędrzejczyk, przedstawiciele koncernu otrzymali "dość jednoznaczny sygnał", że nie jest możliwe w krótkim terminie zdobycie przez Orlen kontroli operacyjnej nad terminalem w Kłajpedzie. Kontrola taka umożliwiłaby wpływanie na wysokość stawek przeładunkowych. Wówczas Orlen zdecydowałby się na inwestycję w rurociąg produktowy, co zdecydowanie obniżyłoby koszty Orlen Lietuva.

Władze spółki rozmawiały też w piątek z przedstawicielami Litwy o stawkach przewozowych kolei litewskich oraz odremontowaniu odcinka torów, co pozwoliłoby skrócić trasy przewozu produktów wytwarzanych przez Orlen Lietuva na Łotwę.

d1onwkp

- Nie oczekiwaliśmy przywilejów, tylko normalnych rynkowych zasad współpracy i usunięcia barier w rozwoju naszej działalności. Mamy dwa problemy - po pierwsze stawki, które są nierynkowe a po drugie nieoptymalne, dłuższe trasy przewozu naszych towarów. Wydłużone trasy są następstwem rozebrania pewnego odcinka torów przez kolej litewską - powiedział Jędrzejczyk.

Jak poinformował, przedstawiciele władz litewskich zasygnalizowali, że możliwe jest odremontowanie odcinka torów w ciągu kilku miesięcy. Nie pojawiły się natomiast deklaracje odnośnie stawek.

- O opłatach będziemy dalej rozmawiać z kolejami litewskimi - powiedział wiceprezes.

W tej chwili w rafinerii w Możejkach odbywa się dwutygodniowy przestój remontowy. Potrwa on do końca marca.

W piątkowym spotkaniu z kanclerzem i ministrem energetyki w rządzie Litwy, poza zarządem Orlenu, wziął udział przedstawiciel polskiego resortu skarbu.

Monika Borkowska (PAP)

morb/ pr/

d1onwkp
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1onwkp