PKP Cargo ma nową dyspozyturę w Tarnowskich Górach

Spółka PKP Cargo w swoim śląskim zakładzie w Tarnowskich Górach ma nową dyspozyturę, z której kieruje ruchem pociągów na terenie Polski i Czech. Przeciętnie w ciągu doby uruchamianych jest stamtąd 145 pociągów towarowych.

05.02.2013 15:05

O nowej dyspozyturze poinformował PAP we wtorek rzecznik PKP Cargo Mariusz Przybylski. Jej oficjalne otwarcie zaplanowano na piątek.

To szóste takie nowe lub odnowione kolejowego centrum decyzyjne w PKP Cargo. W grudniu spółka uruchomiła nową dyspozyturę swojego południowego zakładu w Nowym Sączu, podobne działają również w Katowicach (w tamtejszej jednej z dwóch central spółki i zakładzie śląsko-dąbrowskim), Wrocławiu oraz Łodzi.

Dyspozytury zarządzają procesem uruchamiania pociągów i organizują obsługę lokomotyw przez pracowników drużyn trakcyjnych. Odpowiednia koordynacja tych czynności decyduje o sprawnym przewozie towarów, a więc o sprawnej obsłudze klientów. Ma też istotny wpływ na koszty.

Dyspozytura w Tarnowskich Górach powstała kosztem niemal miliona złotych w wyremontowanym w ub. roku budynku na terenie dawnej lokomotywowni. Kiedyś w tym miejscu m.in. szkolono pracowników drużyn trakcyjnych.

Sala nowej dyspozytury - z 14 wydzielonymi stanowiskami - jest klimatyzowana i ma awaryjne zasilanie elektryczne. Urządzenia informatyczne obsługiwane są z odrębnej serwerowni. Obiekt wyposażono w nowoczesne zaplecze socjalno-sanitarne oraz aneks kuchenny. Łącznie na zmiany przez całą dobę pracuje tam 80 osób.

Dyspozytura w Tarnowskich Górach uruchamia przeciętnie 145 pociągów towarowych na dobę. Koordynuje prace dziewięciu tzw. sekcji przewozów, czterech sekcji eksploatacji i drużyn trakcyjnych. Pracę dyspozytorów wspomaga system informatyczny umożliwiający m.in. śledzenie pracy lokomotyw i drużyn.

Dyspozytorzy śląskiego zakładu PKP Cargo nadzorują m.in. pracę granicznej stacji Chałupki, przez którą kursują składy prowadzone przez spółkę na terenie Czech oraz do Austrii i Bośni. Koordynują również pracą stacji Tarnowskie Góry - największej stacji rozrządowej w Polsce i jednej z największych w Europie.

W szczytowym okresie świetności, w latach 80 ub. wieku, tarnogórski węzeł kolejowy odprawiał średnio ok. 5,5 tys. wagonów na dobę, a możliwości pozwalały na odprawienie nawet 7 tys. Według PKP Cargo to nadal największa stacja towarowa w Polsce - przed Wrocławiem Brochowem, Poznaniem Franowem i Warszawą Pragą.

Stacja Tarnowskie Góry ma już ponad 150 lat, a szybko zaczęła się rozwijać w dwudziestoleciu międzywojennym. Gdy po tzw. wojnie celnej z Niemcami zdecydowano o budowie kolei państwowej, Tarnowskie Góry stały się główną stacją rozrządową dla zbudowanej wówczas magistrali węglowej z Herbów Nowych do Gdyni.

Od tego czasu stacja była ciągle rozbudowywana - także po drugiej wojnie światowej, gdy zestawiano w niej większość pociągów z węglem ze śląskich kopalń. W latach 80. ub. wieku stała się największą towarową stacją rozrządową w Polsce - jej tory rozpościerają się na przestrzeni ok. 4 km między Tarnowskimi Górami a sąsiednim Miasteczkiem Śląskim.

Śląski zakład PKP Cargo z siedzibą w Tarnowskich Górach jest największym zakładem spółki pod względem pracy przewozowej (nadaje ok. 26 proc. masy ogółem). Działa na obszarze trzech województw: śląskiego, opolskiego i łódzkiego. Ok. 75 proc. nadanych w zakładzie ładunków to węgiel. Załadunek i rozładunek odbywa się na 152 bocznicach kolejowych, a także 57 punktach ładunkowych i torach ogólnego użytku. Klientów obsługuje 119 kas towarowych.

W 2012 r. średnio w ciągu doby na stacjach śląskiego zakładu spółki rozrządzano 48 pociągów (1264 wagony), przyjmowano 170 pociągów (4760 wagonów) i wysyłano 150 pociągów (3960 wagonów), a razem z pociągami w ruchu rozproszonym 188 pociągów (4963 wagony). Zakład dysponuje 290 pojazdami trakcyjnymi, w tym blisko 184 lokomotywami trakcji elektrycznej. Pracuje w nim ponad 3,3 tys. pracowników.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)