PKP Cargo złożyło prospekt emisyjny w KNF
PKP Cargo złożyły w czwartek prospekt emisyjny w Komisji Nadzoru Finansowego. To kolejny krok na drodze ku wejściu spółki na giełdę. Jeśli cały proces zakończy się sukcesem, na warszawskim parkiecie zadebiutuje pierwsza spółka z Grupy PKP.
26.07.2013 | aktual.: 29.07.2013 10:06
Debiut giełdowy PKP Cargo planowany jest na IV kwartał tego roku. Sprzedane ma być między 25 proc. a 50 proc. akcji spółki minus jedna. Pakiet kontrolny zostanie na razie w rękach PKP SA.
- Mamy nadzieję, że inwestorzy docenią możliwość inwestycji w akcje drugiej największej w Unii Europejskiej spółki z branży kolejowych przewozów towarowych, która będzie jednocześnie największą notowaną spółką z tej branży w Unii Europejskiej - podkreślił w przekazanym PAP w piątek komunikacie prezes zarządu PKP SA Jakub Karnowski.
Prezes Zarządu PKP Cargo Łukasz Boroń zaznaczył, że ostateczna decyzja dotycząca oferty publicznej, w tym jej terminu, będzie zależała m.in. od decyzji właściciela i warunków rynkowych.
- Składając prospekt w KNF, wkroczyliśmy w kluczowy etap przygotowań PKP Cargo do oferty publicznej akcji i debiutu na warszawskiej giełdzie. Dokładamy wszelkich koniecznych starań, aby odpowiednio przygotować spółkę do IPO (pierwszej oferty publicznej) - zaznaczył.
W zeszłym tygodniu ponad 95 proc. załogi PKP Cargo opowiedziało się w referendum za podjęciem strajku. Pracownicy spółki odpowiadali w referendum na trzy pytania: czy są za podjęciem akcji strajkowej w przypadku kontynuacji procesu prywatyzacyjnego przewoźnika bez podpisania paktu gwarancji pracowniczych dla pracowników PKP Cargo i spółek zależnych; w przypadku gdy płaca zasadnicza nie zostanie podniesiona od 1 czerwca 2013 r. średnio o 450 zł; oraz jeśli nie zostanie wypłacona premia za I kwartał oraz nagród z zysku za 2012 r. Na wszystkie pytania pracownicy odpowiedzieli twierdząco.
PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy. Spółka wypracowała w 2012 roku około 340 mln zł zysku netto według międzynarodowych standardów rachunkowości. W grudniu, bazując na krajowych standardach rachunkowości, spółka podała, że wynik netto za 2012 r. wyniósł 295,9 mln zł, a przychody ok. 4,6 mld zł.
W 2013 r. przewoźnik liczy na ok. 4,8 mld zł przychodów i 567,4 mln zł EBITDA. Dane te zostały przez spółkę wyliczone na podstawie krajowych reguł sprawozdawczości.