PKP może nie stracą 1 mld zł
Jest szansa, że przerwana blisko pół roku temu modernizacja torów z Krakowa do Katowic w końcu zostanie wznowiona, co może uchronić kolejarzy od utraty miliarda złotych dofinansowania z Unii Europejskiej - informuje "Dziennik Polski".
09.03.2013 | aktual.: 09.03.2013 09:25
Modernizacją torowiska, dzięki której pociągi z Małopolski na Śląsk miałyby jeździć z prędkością 160 km/godz. (a nie jak obecnie ze średnią prędkością 35 km/godz.) została przerwana, ponieważ jeden z głównych wykonawców - Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury (PNI) - utracił płynność finansową, a do sądu wpłynął wniosek o ogłoszenie upadłości firmyfirmy. Do tej pory wykonanych na całej trasie zostało mniej niż 10 proc. robót budowlanych.
Kolejarze teoretycznie mogli rozwiązać z PNI umowę i szukać nowego wykonawcy, ale bali się, że takie rozwiązanie oznaczałoby, iż roboty niemal na pewno nie zostałyby zakończone w 2015 r. To ostateczny termin, w którym trzeba wykorzystać dofinansowanie Unii Europejskiej (koszt całej inwestycji wynosi 1 mld 388 mln zł, z czego dofinansowanie UE stanowi 85 proc.).
Teraz nastąpił przełom w negocjacjach. Porozumienie miałoby polegać na tym, że PNI oddałoby przewodnictwo w konsorcjum prowadzącym modernizację trasy innej firmie (np. PKP Energetyce lub Przedsiębiorstwu Mechaniczno-Torowemu).